Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-01, 12:07
  #1
Medlem
room6527s avatar
Funderar på att köpa en begagnad Macbook på annons, efter att ha läst typ 100 sidor har jag fått lite kläm på vilka årsmodeller som har vissa kända specifika fabriksproblem.

Då uppstår frågan, om jag köper en fungerande beg Macbook Pro som finns med sitt serienummer i Apple:s utbytesprogram, gäller då detta program fortfarande för mig som ny ägare om jag nu inte har kvitto och då inte vet om vilket inköpsdatum som datorn har ?

Gäller utbytesgarantin för t.ex pajade logikkort som t.ex Apple nu har i sitt utbytesprogram på sin Retina serie, om föregående ägare varit inne och bytt ut t.ex interminen eller satt i större SSD. Idag är det många som köper in vrak och sen pusslar ihop MacBooks som dom sen säljer på t.ex Blocket, så det gäller att se upp här.

Vissa påstår att Apple bara är intresserade av serienumret och skiter i kvitton.

Någon här som köpt en beg mac, sen fått fel på logikkortet och fått det utbytt via utbytesprogrammet ?
Citera
2017-12-01, 12:16
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
.

Inte ett svar på din fråga, men köparen bör ju kunna gå till butiken och begära ut ett nytt kvitto?
Citera
2018-01-17, 08:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Funderar på att köpa en begagnad Macbook på annons, efter att ha läst typ 100 sidor har jag fått lite kläm på vilka årsmodeller som har vissa kända specifika fabriksproblem.

Då uppstår frågan, om jag köper en fungerande beg Macbook Pro som finns med sitt serienummer i Apple:s utbytesprogram, gäller då detta program fortfarande för mig som ny ägare om jag nu inte har kvitto och då inte vet om vilket inköpsdatum som datorn har ?

Gäller utbytesgarantin för t.ex pajade logikkort som t.ex Apple nu har i sitt utbytesprogram på sin Retina serie, om föregående ägare varit inne och bytt ut t.ex interminen eller satt i större SSD. Idag är det många som köper in vrak och sen pusslar ihop MacBooks som dom sen säljer på t.ex Blocket, så det gäller att se upp här.

Vissa påstår att Apple bara är intresserade av serienumret och skiter i kvitton.

Någon här som köpt en beg mac, sen fått fel på logikkortet och fått det utbytt via utbytesprogrammet ?

Jag har själv fått bytt logikkort på en MacBook Pro retina 2012 som jag köpte billigt på blocket 2014. 15,4tums-modellen har dubbla grafikkort och det diskreta hade pajat. Två månader senare kom utbytesprogram för just det felet.. garantin för den ursprungliga köparen hade gått ut och jag själv hade bytt till en större ssd.
Det är serienumret på datorn som avgör om man får service och de ber inte om kvitto.

Tyvärr fick man inte välja att uppgradera logikkortet och betala extra för det, ville ha 16GB istället för 8GB och dessa är ju fastlödda..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback