Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-01, 09:02
  #1
Medlem
Eftersom jag aldrig varit norr om Stockholm tänkte jag denna vinter passa på att ta en tur till våra kallare delar av rikte. Jag vill mest kunna säga att jag varit i norra delen av Sverige samt självklart uppleva alla tomtar som bor där samt massvis med snö. Jag kommer bara stanna två dagar så nu har jag lite frågor till alla FB experter.
Hur tar man sig billigt till norra Sverige från Varberg? Vad gör man i norra sverige om man inte tycker om sport eller kyla?
Citera
2017-12-01, 09:05
  #2
Medlem
Billigast är väl att lifta med en långtradare
Citera
2017-12-01, 09:26
  #3
Medlem
kostymnisses avatar
Inte tycker om kyla?
Du vill till Norrland om vintern men gillar inte kyla?
Det innebär att du får stanna på hotellrummet. Norrland är ju att upptäcka naturen och det även på vintern, klär man sig bara rätt så.

Billigast är väl nattåg eller så, sittplatsbiljett så du sitter och sover.
Citera
2017-12-06, 20:33
  #4
Medlem
ts.nows avatar
Åk till Jukkasjärvi och bo på ishotellet, då kan du verkligen säga att du varit uppe i norr. Finns inte mycket till nattliv där men du kan gå en guidad tur i kirunagruvan och utforska naturen. Ishotellet rekommenderar jag starkt att sova över i en natt. Mysiga rum med sängar i is och renplädar.
Citera
2017-12-06, 20:34
  #5
Medlem
ReiseReises avatar
Jag funderar starkt på att dra upp till Kiruna och jobba bara för att pröva på, måste väl ändå finnas massa lediga jobb tex på ICA? Någon som har erfarenhet? Är från Småland.
Citera
2017-12-06, 21:18
  #6
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Jag funderar starkt på att dra upp till Kiruna och jobba bara för att pröva på, måste väl ändå finnas massa lediga jobb tex på ICA? Någon som har erfarenhet? Är från Småland.
testa kontakta Riksgränsen hotellet och kolla om dem behöver säsongsanställda tex sak samma Björkliden + Abisko
Citera
2017-12-06, 22:02
  #7
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
testa kontakta Riksgränsen hotellet och kolla om dem behöver säsongsanställda tex sak samma Björkliden + Abisko

Abisko söker massor med personal, det ska starkt övervägas

Björkliden sökte städ... vet inte vad lönen ligger på det yrket i sverige.
Citera
2017-12-30, 12:05
  #8
Medlem
kumlafucker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briklin
Eftersom jag aldrig varit norr om Stockholm tänkte jag denna vinter passa på att ta en tur till våra kallare delar av rikte. Jag vill mest kunna säga att jag varit i norra delen av Sverige samt självklart uppleva alla tomtar som bor där samt massvis med snö. Jag kommer bara stanna två dagar så nu har jag lite frågor till alla FB experter.
Hur tar man sig billigt till norra Sverige från Varberg? Vad gör man i norra sverige om man inte tycker om sport eller kyla?
Åka skoter, grilla korv och fiska. Annars finns det inte så mycket att göra. Då får man väl göra samma saker som övriga Sverige gör.
Du kan lifta med en långtradera eller ta tåget. Åk till Kiruna. Då har du varit så högt upp du kan komma i Sverige
Citera
2017-12-30, 22:32
  #9
Moderator
Neksnors avatar
Det går väl tåg till Riksgränsen? Har för mig att skidsäsongen där uppe börjar i februari, när det börjar ljusna, så nu bör det vara lite billigare, och mörkare.
Citera
2017-12-30, 22:46
  #10
Medlem
Två dagar låter aningen kort om du bara har två dagar på dig.
Du kanske ska börja med att åka til gävle?

Annars kan jag rekommendera Jokkmokk, Åsele och Strömsund.
Citera
2017-12-30, 22:56
  #11
Medlem
Du får väl mest hålla dig på hotellet, och gå på korta promenader i omgivningen, och göra uppdateringar på Facebook.

Vill du bara se snö så kan du åka till sälen, det är ca 2 meter snö i terrängen nu.
Dock ligger det inte i Norrland.

Att åka till Norrland från Varberg är inte billigt, vet dock inte din budget.
Citera
2018-01-01, 12:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kumlafucker84
Åka skoter, grilla korv och fiska. Annars finns det inte så mycket att göra. Då får man väl göra samma saker som övriga Sverige gör.
Du kan lifta med en långtradera eller ta tåget. Åk till Kiruna. Då har du varit så högt upp du kan komma i Sverige

Funkar det verkligen att lifta med en långtradare? Trodde bara det hände i filmer.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2894930

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback