Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-30, 23:57
  #1
Medlem
essjis avatar
Hej! Först å främst vill jag be om ursäkt om svaret på min fråga redan finns i en annan tråd, har försökt att söka men inte riktigt hittat va jag är ute efter. Hänvisa gärna mig till svaret om de finns

Till frågan... Jag tänkte börja äta bättre, gå ner i vikt och bygga lite muskler. Har försökt läsa om hur och vad man ska äta men min hjärna börjar snurra av allt man ska göra. Har dock kommit fram till att jag ska äta cirka 2100 kalorier, 200g protein och 100g fett(cirka 105kg, 182cm, 27år) låter de rimligt?
Hur som helst har jag svårt å hitta något lätt och smidigt att äta för att få i sig detta, som lastbilschaufför har jag inte riktigt möjlighet att fixa lax och kokt potatis hehe. Min lunch består ju oftast av typ Max eller något på statoil... Så kortfattat, skulle vara jätte snällt om någon kan dela med sig av lite tips på vad man kan käka. Slänger in lite mindre viktiga frågor nedan medans jag ändå gör ett inlägg, men som sagt största bekymret ligger i problemet ovanför.


Har varken tid(barn) eller råd med gym(aldrig heller satt min fot i ett gym så hade inte vetat va fan jag skulle göra ändå hehe), tips på träning hemma som kan hjälpa mig gå ner i vikt och få lite muskler? Magen ska bort först å främst. Lite bröstmuskler hade ju vart fint också. Bryr mig inte så mycket om resten, vill alltså inte bli något muskelberg av något slag vill bara se bättre ut helt enkelt.

Min kondition är rena skiten (den har dock varit bra.... för 12-13 år sen haha) påverkar de träning för att få lite muskler? Drack mycket coca cola tidigare, nästan 2 liter om dagen. Vid nyår så slutade jag helt med de, köpte en motionscykel och börja dricka drickkvarg. Cykla 15-17min i 23-25 km/h väldigt ofta i någon månad. Käka nästan inget utan bara drickkvarg 3ggr om dagen (vilket inte kan va nyttigt?? :S ) Gick ner till 100kg från 115kg iaf. Men min boendesituation har ändrats så har inte möjlighet till att cykla då jag nästan aldrig bor på samma ställe mer än 2-3 nätter åt gången. Nu har jag gått upp som sagt 5kg mer men fortsätta jag äta skräpmat varje arbetspass så lär ju de gå åt helvete ganska snabbt.

Som sagt har läst en hel del, inte fattat mycket dock tyvärr. Sökt efter svar men inte hittat. Har tagit mig en lång tid att fråga om hjälp men kan ju inte vara så farligt att fråga iaf(hoppas jag). Så är extremt tacksam för all hjälp ni kan ge mig.
Citera
2017-11-30, 23:59
  #2
Medlem
La-Habanas avatar
Pizza 🍕är bäst, ring så kommer dem till lastbilen😄
Citera
2017-12-01, 00:05
  #3
Avstängd
56Kmodems avatar
I ungdomens dagar så körde jag budbil, istället för att stanna på hamburgekedjer så gjorde jag egna goda sallader.

Sallad med kassler, lövbiff, fläskfile , oxfile , korv, köttbullar.
Citera
2017-12-01, 00:12
  #4
Medlem
essjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av La-Habana
Pizza 🍕är bäst, ring så kommer dem till lastbilen😄

Då är de la bättre att köra till en pizzeria? hehe
Citera
2017-12-01, 00:13
  #5
Medlem
Drick vatten, inte läsk eller öl.
Ät sallader, med bönor och andra lite mer roliga/nyttiga grönsaker. Godaste salladen gör man själv. Lätt att ta med sig och äta kall. Lite långsamma kolhydrater i form av råris/rött ris kan ingå.
Ev. frukt eller nyttig smörgås till mellanmål.
Havregrynsgröt till frukost (blanda i lite frusna bär eller banan som smaksättare).
Undvik raffinerat socker, kakor godis etc, sockersuget (om du har det) går över på 2-3 veckor.
Motionera lågintensivt, alltså inte med för hög puls, typ raska promenader, 30-60 minuter, gärna 4-5 gånger i veckan. Eller motsvarande på motionscykel.
Försök äta mindre portioner till lunch och middag och lägga in ett par små mellanmål istället.
Ta det stegvis. Ha en plan. Livet blir så mycket roligare när man känner att man tar hand om sin hälsa. Tar du hand om dig själv, tar du också hand om dina nära.
Prova mindfullness. Även psyket behöver vårdas.
Lycka till!
__________________
Senast redigerad av B.R.Donut 2017-12-01 kl. 00:19.
Citera
2017-12-01, 00:14
  #6
Medlem
essjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
I ungdomens dagar så körde jag budbil, istället för att stanna på hamburgekedjer så gjorde jag egna goda sallader.

Sallad med kassler, lövbiff, fläskfile , oxfile , korv, köttbullar.


De skulle funka ibland, men kan också ha ont om tid innan jobbet då barnen ska tas hand om också. Men alla tips är bra! Tack
Citera
2017-12-01, 00:19
  #7
Medlem
essjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Drick vatten, inte läsk eller öl.
Ät sallader, med bönor och andra lite mer roliga/nyttiga grönsaker. Godaste salladen gör man själv. Lätt att ta med sig och äta kall. Lite långsamma kolhydrater i form av råris/rött ris kan ingå.
Ev. frukt eller nyttig smörgås till mellanmål.
Havregrynsgröt till frukost (blanda i lite frusna bär eller banan som smaksättare).
Undvik raffinerat socker, kakor godis etc, sockersuget (om du har det) går över på 2-3 veckor.
Motionera lågintensivt, alltså inte med för hög puls, typ raska promenader, 30-60 minuter, gärna 4-5 gånger i veckan. Eller motsvarande på motionscykel.
Försök äta mindre portioner till lunch och middag och lägga in ett par små mellanmål istället.


Bra tips, men till salladen... asså bönor klarar jag fan inte av att äta, är rätt kräsen och kan fan inte hjälpa de haha. Men beror mycket på konsistens och inte riktigt smaken i sig. Tomat är också en konsistens jag inte klarar av... Försöker med jämna mellanrum att äta bland annat detta men de går fan inte...... Kan man komma över de på något sett? Som sagt har ju inte med smaken att göra... Du har inte lust att ge exempel på en komplett sallad så ska jag testa! Tack !
Citera
2017-12-01, 00:22
  #8
Medlem
La-Habanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essji
Då är de la bättre att köra till en pizzeria? hehe

Ja det blir varmare men bäst är att laga själv ingenting slår hemlagat pizza med äkta oxfilé eller qvalitet salami😀 plus bra vetemjöl ost och hemgjort tomatsås på 1 timme smaka på det ni 😋
Citera
2017-12-01, 00:25
  #9
Avstängd
eminent-dietists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essji
Bra tips, men till salladen... asså bönor klarar jag fan inte av att äta, är rätt kräsen och kan fan inte hjälpa de haha. Men beror mycket på konsistens och inte riktigt smaken i sig. Tomat är också en konsistens jag inte klarar av... Försöker med jämna mellanrum att äta bland annat detta men de går fan inte...... Kan man komma över de på något sett? Som sagt har ju inte med smaken att göra... Du har inte lust att ge exempel på en komplett sallad så ska jag testa! Tack !

Nu kommer det klassiska lastbilsförargnället " men det är ju äckligt med grönsaker och nyttigheter"
Citera
2017-12-01, 00:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av essji
Bra tips, men till salladen... asså bönor klarar jag fan inte av att äta, är rätt kräsen och kan fan inte hjälpa de haha. Men beror mycket på konsistens och inte riktigt smaken i sig. Tomat är också en konsistens jag inte klarar av... Försöker med jämna mellanrum att äta bland annat detta men de går fan inte...... Kan man komma över de på något sett? Som sagt har ju inte med smaken att göra... Du har inte lust att ge exempel på en komplett sallad så ska jag testa! Tack !

Möjligheterna är i stort sett obegränsade när det gäller sallad.
Man kan ju ha i valnötter, pinjenötter, solroskärnor, eller lite fetaost, avokado eller mellon.
Finns rätt mycket olika typer av bönor också. Kanske nån av dom passar.
Annars skippar man bönorna. Nån lättare dressing kan man ju givetvis ha på också.
Olivolja, svartpeppar, rödvinsvinäger. När det gäller salt kan man ju köra något kaliumbaserat istället.
Sen gäller det bara att få in rutinerna, och det är ju roligt att hacka grönsaker.
__________________
Senast redigerad av B.R.Donut 2017-12-01 kl. 00:31.
Citera
2017-12-01, 00:29
  #11
Medlem
essjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Nu kommer det klassiska lastbilsförargnället " men det är ju äckligt med grönsaker och nyttigheter"


Haha då kanske du ska läsa va jag skriver. Jag har problem med konsistensen på vissa grönsaker. Men jag äter en del. Har också problem med vissa godisar och god mat för konsistensen... Det är inget jag kan hjälpa tyvärr. Har absolut inte något att göra med att de skulle vara äckligt.
Citera
2017-12-01, 00:31
  #12
Medlem
essjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Möjligheterna är i stort sett obegränsade när det gäller sallad.
Man kan ju ha i valnötter, pinjenötter, solroskärnor, eller lite fetaost, avokado eller mellon.
Finns rätt mycket olika typer av bönor också. Kanske nån av dom passar.
Annars skippar man bönorna. Nån lättare dressing kan man ju givetvis ha på också.
Olivolja, svartpeppar, rödvinsvinäger. När det gäller salt kan man ju köra något kaliumbaserat istället.

Ska absolut testa detta. Tack så mycket
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback