Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-13, 07:32
  #85
Avstängd
Mertillens avatar
Nej.

Mina föräldrar hade det bra dock, iallafall när de var medelålders. Jag märker hur även 40-talister börjar skruva på sig avseende ekonomin. Alla har inte så mycket men de betalar mycket för att få tillbaka litet. Sverige är inte ett särskilt bra land. Utgifter till hyra och frisör kostar en hel del. Har äldre även bil läcker kassan som ett såll.

Dagens 70-85- åringar verkade dock trivas så mycket bättre när de var 35-45 år, så för 35-40 år sedan eller tidsperioden 1975-1985, jämfört med dagens 35-45-åringar, sådana som jag själv. Ingen bitterhet märktes av bland dessa. Trängseln var mindre och samhällsklimatet långt trevligare. TV-tittande var en icke-fråga. Idag maler det bara på eller har ersatts med alldeles för mycket tid på datorn eller telefonen, sådant jag sysslar med just nu (liksom du, som läser det här).

Jag har tidigare varit arbetslös och upplever åter problem. Nu är det sega processer, negativa besked och att inte komma till sin rätt. Det är mina nuvarande problem, på kort sikt. Tillkommer press från nära familj, från det gamla vanliga hållet. Det var likadant när jag var arbetslös.

På 80-talet är jag av uppfattningen att de enda som hade det grått och trist var ensamstående mödrar som rökte och som hade barn i tonåren. Svensk medelklass för övrigt bodde bra, bodde tryggt och levde i ett land där inbrott var lika sällsynta som installerade larm (och därför, givetvis, behövdes inga larm). Min pappa tex, tittade på Aktuellt på kvällen och läste sedan tidningen i lugn och ro i sin fåtölj bredvid stereoracket. Kanske hade han och morsan även tittat på Trafikmagasinet. I köket diskade morsan. Ett lugnt och behagligt liv. 1980- och 1990-talets Sverige.

I jämförelse med vad de där två hade har jag själv ingenting och lär inte skaffa mig någonting. De som har familj lever inte sådär som jag beskrev. De påminner fortfarande om tonåringar och jag tycker inte att det är vare sig moget eller att det imponerar på något sätt. Är inget att stå efter.
__________________
Senast redigerad av Mertillen 2018-01-13 kl. 07:48.
Citera
2018-01-16, 12:49
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Nej, jag mår inte bra, men jag har mått sämre. För det som ni känner nu, upplevde jag redan för många år sedan. Men jag hittade även en lösning.

Jag märkte redan för ungefär femton år sedan vart det barkade hän, eftersom jag tillhör en utsatt grupp i samhället. Det blir oerhört mycket tydligare då. Hur samhällsklimatet hårdnar samtidigt som hjälp och stöd minskar. Och idiotier och verklighetsfrånvändande ökar.

'Sverigebilden' och alla annan skit som media och PK-människor tvångsmatade mig med, tills jag var spyfärdig, stämde inte alls med verkligheten. Jag blev allt mer frustrerad och mådde allt sämre. Jag blev mer och mer utstött från samhällets vardag och blev allt mer isolerad. Det gick helt åt helvete, rent mentalt.

Det första jag gjorde var att slänga ut TV:n och papperstidningarna. Det var 10 år sedan och numera skäms jag över att jag över huvud taget har tittat på skiten. Numera ser jag tydligt hur extrem propagandan är och förundras över hur folk kan gå på det hela. Och det är oftast inte det som sägs, utan det som INTE sägs.

Det andra jag gjorde var att rensa ut bland alla lallande PK-idioter i min närhet. Tufft när det gällde att bryta både med syskon och föräldrar som lever i en låtsasutopi, uppbyggd på hur 'det borde vara' istället för hur det verkligen ser ut.

Det tredje var att göra mig absolut skuldfri. Sälja allt jag ägde och flytta ut till landet bland riktiga människor. Riktiga, ärliga, reko hederliga människor med fötterna på jorden och som kallar en spade för en spade. Folk som inte går på en massa skit som PK, genus, HBQT, Afghanska vuxenbarn, lönsam kaotisk invandring när förorterna brinner och all annan dårskap.

Helt enkelt människor som tänker själva. (Påminner om hur Sverige såg ut för 20 år sedan). Människor man kan ringa mitt i natten och som dyker upp på 10 minuter, om man behöver hjälp. Jägare. Snickare. Bönder. Skogsarbetare. Bilmekaniker.

Det fjärde var att bygga upp min egen tillvaro efter mina egna sunda regler. Göra mig mer eller mindre oberoende av samhället eftersom jag inte längre är en del i det. Och det är ömsesidigt, samhället är inte heller intresserat av min medverkan längre, annat än vad det gäller skatteintäkter, vilka jag håller till ett absolut minimum. Flera av människorna i min omgivning delar denna inställning. Man odlar sin egen potatis och jagar sitt eget kött. Och vi hjälper varandra.

Så man kan säga att jag har byggt upp och gått in i någon sorts hybridbubbla. Men jag är inte ensam i bubblan. För vi i bubblan har ändå inte varit välkomna i fd. Sverige under de senaste 10 åren, eftersom vi inte har varit tillräckligt PK och svalt alla dårskaper som kommit ut från statens och medias glappande käft.

Och vi skiter i om Sverige går åt helvete. Vi kommer att ta hand om oss själva och hjälpa varandra. Och försvara oss om det skulle bli nödvändigt.

Det har gått så långt att jag numera njuter när jag ser dårskaperna frodas och den negativa spiralen går snabbare och snabbare. Jag skrattar när jag ser PK-media slita strupen av varandra och politikerpacket hålla på med brandsläckning åt höger och vänster utan någon som helst riktning eller styrning. Det känns på något sätt som att idiotierna inte längre angår mig, trots att de naturligtvis kommer påverka mig ändå.

Så, istället för att må dåligt, omfamnar jag numera samhällets förfall och planerar för detta. Det som kommer därefter kan inte bli annat än ett sundare, klokare och intelligentare folk.

Så numera känns det rätt så skönt!

Vart flyttade du? Tips?
Citera
2018-01-17, 19:57
  #87
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiltis78
Vart flyttade du? Tips?

Tror att du kan hitta denna typ av miljö och befolkning överallt i Sverige om du letar. Ett mindre samhälle beläget 2-4 mil utanför en medelstor stad. Civiliserad landsbygd helt enkelt.
Citera
2018-01-17, 23:12
  #88
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDodTiger
Hur mår egentligen ni svenskar som lever i dagens Sverige? Känner ni er tillfreds och trygga? Känner ni lust och välbehag?

Många personer som uttalar sig i media och sociala plattformar upplever jag som att man är missnöjd och allt tydligare uttrycker sin ångest.

Det kan handla om frustration kring hur ensamkommande barn skickas tillbaka till krig och fattigdom, hur människor i #metoo’s sfär uttrycker övergrepp som begåtts dem, hur man upplever misstro inför framtiden och mycket mer.

Hur mår svensken idag egentligen? Är det skillnad mot för 20-30 år sedan?

Och ni som mår dåligt, känner ni att hjälp finns att tillgå?

Ni som mår bra och upplever än mer förbättring, vad är det ni har hittat för lösning som många idag verkar sakna?

Jag lade denna tråd i ”Medicin och hälsa” för att diskutera de rena psykologiska och medicinska aspekterna kring hur svenskar idag påverkas av dagens samhälle. Håll inläggen till detta och spåra inte ur i andra frågeställningar.


Jag känner mig nöjd och tillfreds sålänge jag slipper ha med samhället att göra allt för mycket!

Folk blir tydligen oerhört stressade av Facebook, folk har väl åkt på semester och lagat mat i alla tider, men detta stressar tydligen folk, kanske är det för att ens eget självförtroende är så lågt...

Det enda som stör mig är klimatet, grått, kallt, regnigt och jävligt trist, på sommaren mår man mycket bättre! Långa ljusa dagar, blå himmel, sol, promenixer vid havet, grönt överallt osv osv..


Lite jazztobak hjälper en på traven igenom skiten, och det enda som hjälper är att ignorera,vilket inte alltid är så lätt.
Citera
2018-01-18, 12:16
  #89
Medlem
Vet inte varför, men jag påverkas otroligt mycket av allt elände jag läser om. Rån, skjutningar, terrordåd, våldtäkter. Innan kunde det rinna av mig lättare men på senare tid blir jag otroligt bitter och jag vet inte riktigt vad jag ska göra av dom känslorna så de mynnar ofta ut i att jag skriver mycket, pratar med kompisar och packar på dom en massa nyheter, debattartiklar och annat som dom kanske egentligen inte vill höra.

Det finns en naivitet och ovilja att lyssna på allt elände i samhället, och jag förstår varför.

Hur gör man för att sluta bry sig?
Citera
2018-01-21, 06:24
  #90
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonkommer
Mycket intressant läsning.

Det är en otroligt rörig tid vi lever i, även om internet förenklat mycket så är man ju så jävla medveten om vad som händer precis överallt. Tror det får oss att må sämre, både fysiskt och psykiskt.

Sen vet man att det finns andra som förstår ens oro och lidande, men man omringas av idioter som inte vågar prata om problemen. Och storebror tittar på precis allt genom IT ögat.. Vem vet hur det kommer sluta?

Vad är sant och vad är falskt?

Jag mår helt okej, men oroar mig också över framtiden.

Det här är vad jag vill ha av livet, behöver inget mer. Självklart har jag mycket större drömmar men jag nöjer mig med:

En laglig pistol så jag kan ta mitt liv om jag vill, eller skydda mig och min familj.

Ett hus som är i princip inbrottsäkert.

Laglig cannabis i sverige.

En hund.

Bra uppkoppling.

Ett kontorsjobb på deltid.

..

Om jag får leva ett långt liv så är jag nöjd, ska inte dra in nån jävla unge i den här världen. Kan sitta ut det här ett tag, vem fan bryr sig om mänskligheten egentligen, allt är meningslöst.

Lika bra att göra det man mår bra av, jag mår bra av att inte vara runt idioter.
Ja, en pistol eller ett helst ett hagelgevär vore bra om man kunde köpa lätt och inneha utan licens. Då kan man iaf med hagelgevärets hjälp släcka allt ganska snabbt istället för att långsamt, långsamt plågas oerhört till döds.
Citera
2018-09-09, 20:46
  #91
Medlem
Tror folk med förhållandevis empatisk förmåga slits isär av mångkulturens polariserande och destabiliserande effekter. IDeological subversion - alla hetsas mot alla.

sverige fungerade när ingen sa något, när alla stod i kö, när alla kände igen varandra.
När det var demokratur, men ingen förstod det, internet fanns inte.


dålig energi är dålig energi, och skickas den ut - oavsett från vilken politisk avsändare - så gör den skada.

Siktar mot Danmark, debattklimat och mentalitet är väl lite mer rakryggat där.

rc
Citera
2018-09-11, 04:03
  #92
Medlem
manfred85s avatar
Lätt att bli isolerad i dagens samhälle där "alla" bara ska konkurrera med varandra istället för att skaffa vänner som det blir svårare att få i och med det.

Om det var bättre förr , svar ja på många sätt men andra inte.

Tillexempel kunde du lättare få lån på banken förr om du skulle köpa hus , betala med kontanter på bussen , färre tv kanaler , bättre undervisning i skolan där lärarna inte var lika arbetsbelastade.
__________________
Senast redigerad av manfred85 2018-09-11 kl. 04:16.
Citera
2018-09-11, 04:13
  #93
Avstängd
PenisOchPungs avatar
Inte lätt att må bra i Sverige idag, bara en massa hotfulla blattar och negrer var man än går. Obehaglig och otrygg stämning pga dem. PK-media som snackar skit som får ens blod att koka. Vårdköer. Sen har vi alla feminister, allt bögeri med transor, pride osv. Sverige har aldrig varit sämre.
Citera
2018-09-11, 21:42
  #94
Medlem
Knaviuss avatar
Svenskar har blivit väldigt dåliga på att hantera motgångar eftersom vi inte har någonting att "falla tillbaka" på. Ingen religion, ingen nationalism - ingenting. Den meningslösa, kapitalistiska svennedrömmen i ett relativt tråkigt land har blivit meningen med livet och den börjar också dö ut
Citera
2018-09-25, 09:19
  #95
Medlem
Denna tråd öppnar med att det kan finnas många olika orsakar till att ”svensken” inte mår bra i dag. Till trots för detta är det en typ av synsvinkel som finns i de flesta svaren. Ni skyller på regeringen och invandrarna. Tror ni verkligen att detta är den enda orsaken till att ni inte mår bra?
Citera
2018-09-25, 13:19
  #96
Medlem
Jag mår nog inte så bra, av olika orsaker. Familjetragedi en, men även det jag ser omkring gör att man blir resignerad. Bisarra skatter och samtidigt slöseri som är helt absurt. Politikernas fullständigt verklightesfrämmande ego byggen, inkompetens och värst av allt...naivitet är skrämmande. Det spelar ingen roll hur höga skatterna blir, vårdköerna blir längre, brottsligheten högre och skitsnacket pumpas ut via mainstream media. Dess människor är antingen psykopater, eller helt enkelt efterblivna eftersom de är uppvuxna i en skyddad verkstad hjärntvättade till att tro att folk i världen inte är korrupta och inte är nyttomaximerande, aldrig ljuger och aldrig bedrar...Därav högsta andel "barn" som sökte sig hit 2015 i hela EU.

Jag åker inte ofta till stan längre. Faktiskt försöker jag hänga mer och mer på mitt ställe uppe i fjällen eller så åker jag till Mexico, snart för 3e gången i år. Jag kan göra en del jobb på distans eftersom jag jobbar som projektledare i IT branschen och är konsult. Önskar jag vore utvecklare, då hade jag inte behövt ens vara här utan gjort allt från fjällhuset eller den Karibiska stranden på Yucatan. Jag tror inte jag kommer att kunna pensionera mig här, men kommer gärna på besök och kör snöskoter uppe i fjällen. Så ka kebabhorder få ta över lite varstans, som i Nordstan i Gbg...Det är ok, så vill ju Svenskarna ha det och vi som vill slippa får väl flytta på oss.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback