Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-30, 22:29
  #1
Medlem
Hej!

För en kort tid sen så gjorde polisen en husrannsakan hos mig. Jag stod med hörlurar och lyssnade på musik, och hörde inte att de knackade på. Jag känner en fet smäll och tar av mig hörlurarna, går till hallen och ser att en jävla hand sticker igenom brevinkastet (som var bortplockad - därav smällen) som sträcker sig mot dörrhantaget..jag får såklart världens psykos, frågar vem det är och de skriker bara "ÖPPNA DÖRREN!!"..i ren chock så öppnar jag, och vips! Så stormar ett gäng civilklädda personer med dragna vapen mot mig, drar ner mig på marken och sätter handfängsel på mig (i detta läge så är jag s.k oskadliggjord)

När jag frågar vilka de är efter att ha kollat lite i lägenheten (fortfarande på marken) så säger de bara "håll käften, du har fått direktiv". Jag har varit med om ett par riktigt läskiga saker i mitt liv men i denna stund trodde jag på riktigt några randoms skulle komma och döda mig..jag har ADHD och mild grad utav asperger och autism så jag fattade ju ingenting vad som hände..de hade inga kläder som indikerade på att de va poliser eller något..

Det tog ca 5 minuter innan de berättade att de va polisen, och att de hade husis och letade efter något som inte ens hade med mig att göra. De drog efter en stund, de förhörde mig lite snabbt bara sen drog de..men jag har mått skit efter det som hände..de sa och gjorde såna störda saker, bland annat att de ville att de här ska gå snabbt, de sa att det va "natt teamet" som inte hade blivit utbytta..detta hände runt 15-16 tiden, de hade alltså varit vakna hela natten..min fråga är då, är de verkligen i skick att kunna utföra sitt arbete då kroppen och hjärnan blir påverkad av att vara vaken för länge? De slarvade som fan, de kollade varken i mitt badrum, eller på balkongen..jag menar..om de gör en husrannsakan så ska de väl kolla alla ytor åtminstone?

Har en släkting som är Fd polischef i ett annat land inom Europa som sa att de är amatörer, och att skicka ut ett natt team som varit vakna för länge är oacceptabelt, då det kan påverka ett uppdrag.

De beslagtog mitt hemmagjorda hårvax eftersom den inte hade något etikett, men de glömde ta med den som var i badrummet..

Jag gick till polisstationen några dagar efter, sa att de hade glömt ena burken, som jag gav dem (blev en genat tystnad och fick tillbaks den direkt efter att jag sa att de hade glömt den) för att få lite förklaring om det som hade hänt, eftersom allt gick så fort..Bland annat att de inte uppgav sig från att vara poliser...deras förklaring var att de inte behöver berätta vilka de är innan jag öppnade dörren i lägen där de anser att det finns bevismaterial som kan hinna förstöras...ok fine..men när de hade tryck ner mig på marken och jag satt fängslad och lägenheten granskad efter flera personer, så frågade jag igen vilka de va, varpå jag får svaret "Håll käften, du har fått direktiv."


Har jag inte skyldighet att få veta vilka de är i detta läge? När jag är "oskadliggjord"? Hur fan ska jag förstöra några bevis då liksom? I min värld kunde det lika gärna varit ISIS eller inbrottstjuvar..på det hela så gnällde de om att det var stökigt i garderoben, att de inte kunde ta sig förbi ordentligt osv..betedde sig otrevligt även fast jag va lugn och sansad och inte höll på va jobbig mot dem..Jag var inte misstänkt för något längre så de gick bara.."Ha en trevlig fredag, nu har du något att göra, lös problemet" va de sista de sa innan de drog efter att ha trashat nästan hela lägenheten..

När jag frågade varför de skickade ett team som varit vakna hela natten fick jag inget vettigt svar, bara att "det blir så ibland att man får rycka in extra"..enligt mig ett jävla nonchalant svar i en så pass viktig fråga..

Vad kan / ska jag göra? Jag mår skit, och vill veta va jag borde göra..
__________________
Senast redigerad av Suic 2017-11-30 kl. 22:50.
Citera
2017-11-30, 22:35
  #2
Medlem
Gianellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suic
Hej!

För en kort tid sen så gjorde polisen en husrannsakan hos mig. Jag stod med hörlurar och lyssnade på musik, och hörde inte att de knackade på. Jag känner en fet smäll och tar av mig hörlurarna, går till hallen och ser att en jävla hand sticker igenom brevinkastet (som var bortplockad - därav smällen) som sträcker sig mot dörrhantaget..jag får såklart världens psykos, frågar vem det är och de skriker bara "ÖPPNA DÖRREN!!"..i ren chock så öppnar jag, och vips! Så stormar ett gäng civilklädda personer med dragna vapen mot mig, drar ner mig på marken och sätter handfängsel på mig (i detta läge så är jag s.k oskadliggjord)

När jag frågar vilka de är efter att ha kollat lite i lägenheten (fortfarande på marken) så säger de bara "håll käften, du har fått direktiv". Jag har varit med om ett par riktigt läskiga saker i mitt liv men i denna stund trodde jag på riktigt några randoms skulle komma och döda mig..jag har ADHD och mild grad utav asperger och autism så jag fattade ju ingenting vad som hände..de hade inga kläder som indikerade på att de va poliser eller något..

Det tog ca 5 minuter innan de berättade att de va polisen, och att de hade husis och letade efter något som inte ens hade med mig att göra. De drog efter en stund, de förhörde mig lite snabbt bara sen drog de..men jag har mått skit efter det som hände..de sa och gjorde såna störda saker, bland annat att de ville att de här ska gå snabbt, de sa att det va "natt teamet" som inte hade blivit utbytta..detta hände runt 15-16 tiden, de hade alltså varit vakna hela natten..min fråga är då, är de verkligen i skick att kunna utföra sitt arbete då kroppen och hjärnan blir påverkad av att vara vaken för länge? De slarvade som fan, de kollade varken i mitt badrum, eller på balkongen..jag menar..om de gör en husrannsakan så ska de väl kolla alla ytor åtminstone?

Har en släkting som är Fd polischef i ett annat land inom Europa som sa att de är amatörer, och att skicka ut ett natt team som varit vakna för länge är oacceptabelt, då det kan påverka ett uppdrag.

De beslagtog mitt hemmagjorda hårvax eftersom den inte hade något etikett, men de glömde ta med den som var i badrummet..

Jag gick till polisstationen några dagar efter, sa att de hade glömt ena burken, som jag gav dem (blev en genat tystnad och fick tillbaks den direkt efter att jag sa att de hade glömt den) för att få lite förklaring om det som hade hänt, eftersom allt gick så fort..Bland annat att de inte uppgav sig från att vara poliser...deras förklaring var att de inte behöver berätta vilka de är innan jag öppnade dörren i lägen där de anser att det finns bevismaterial som kan hinna förstöras...ok fine..men när de hade tryck ner mig på marken och jag satt fängslad och lägenheten granskad efter flera personer, så frågade jag igen vilka de va, varpå jag får svaret "Håll käften, du har fått direktiv."

Har jag inte skyldighet att få veta vilka de är i detta läge? När jag är "oskadliggjord"? Hur fan ska jag förstöra några bevis då liksom? I min värld kunde det lika gärna varit ISIS eller inbrottstjuvar..på det hela så gnällde de om att det var stökigt i garderoben, att de inte kunde ta sig förbi ordentligt osv..betedde sig otrevligt även fast jag va lugn och sansad och inte höll på va jobbig mot dem..Jag var inte misstänkt för något längre så de gick bara.."Ha en trevlig fredag, nu har du något att göra, lös problemet" va de sista de sa innan de drog efter att ha trashat nästan hela lägenheten..

Vad kan / ska jag göra? Jag mår skit, och vill veta va jag borde göra..

Du har ingen aning om vad de misstänkte/letade efter?
Citera
2017-11-30, 22:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gianello
Du har ingen aning om vad de misstänkte/letade efter?

De letade efter droger tydligen...de trodde att de va något knarknäste eller nått hos mig pga någon jag kände (som de hade plockat in) hade vistats hos mig..
Citera
2017-11-30, 22:50
  #4
Medlem
Du får kontakta polisen och be dem förklara sig. Gissar att det går bra på 114 14.
Citera
2017-11-30, 22:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Du får kontakta polisen och be dem förklara sig. Gissar att det går bra på 114 14.

Jag var där personligen, och fick ingen vettig förklaring egentligen till något..
Citera
2017-11-30, 23:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suic
Vad kan / ska jag göra? Jag mår skit, och vill veta va jag borde göra..
Ett beslut om husrannsakan ska finnas och är en allmän handling som lyder under offentlighetsprincipen i tryckfrihetsförordningen. Du har rätt att ta del av dokumentet om det inte är belagt med sekretess. När du begär ut en handling gör polisen en sekretessprövning och du kan begära ut polisens beslut till varför du inte fått del av dokumenten och överklaga detta. Se TF.
Citera
2017-11-30, 23:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suic
De letade efter droger tydligen...de trodde att de va något knarknäste eller nått hos mig pga någon jag kände (som de hade plockat in) hade vistats hos mig..

Det är såna risker man får ta om man umgås med ”såna”.

Tyvärr inte mycket att göra nåt väsen över heller, om de inte förstörde något dyrt så är det bästa bara att gå vidare.

Troligen var sheriffen less på att slå sönder a-lagare så då gjorde de en husis istället för omväxlings skull.
Citera
2017-11-30, 23:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Det är såna risker man får ta om man umgås med ”såna”.

Tyvärr inte mycket att göra nåt väsen över heller, om de inte förstörde något dyrt så är det bästa bara att gå vidare.

Troligen var sheriffen less på att slå sönder a-lagare så då gjorde de en husis istället för omväxlings skull.

Förstår va du menar, men nu hade jag ingen aning om vad han va inblandad i förens de förklarade det på polisstationen vad han var misstänkt för.

Jag ringde in till 114 14 och blev vidarekopplad till någon enhet som har hand om anmälan gällnade tjänstefel..förklarade vad som hade hänt och de skulle skicka vidare anmälan..men ärligt talat..kommer de ens bry sig? eller tysta ner de hela? Det är ändå rätt mkt, och pinsamma fel de har gjort..vem fan skickar ett team som varit vakna hela natten på ett uppdrag, gnäller om att det är stökigt..de stängde inte ens av apparna de kollade på min telefon, så jag kunde se exakt vad de hade gjort..och glömmer att ta med sig bevismaterial

Har jag rätt att prata med media om detta? Finns det konsekvenser? Tror de hade älskat att höra min story..De, och allmänheten tror jag gärna vill veta att deras skattepengar går till poliser som inte ens kan sköta sitt arbete..
__________________
Senast redigerad av Suic 2017-12-01 kl. 00:01.
Citera
2017-12-01, 00:16
  #9
Medlem
Så de förstörde alltså dörren? fick du veta om de tänker fixa den?

Du måste begära ut alla handlingarna som har med saken att göra så du får reda på vilka poliser som var inblandade.
Citera
2017-12-01, 00:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
Så de förstörde alltså dörren? fick du veta om de tänker fixa den?

Du måste begära ut alla handlingarna som har med saken att göra så du får reda på vilka poliser som var inblandade.

Endast brevinkastet..när de skulle gå står jag och håller i den, och frågar "Vad ska jag göra med det här då?" det var då de svarade "Lös problemet." så jag ringde till hyresvärden, de satte upp en provisorisk lösning, men de nämnde inget om fakturan..en annan polis som jag frågade innan de drog sa att jag får ligga ute med pengarna så länge.

Hur begär jag ut en sådan handling? Vad ska jag säga till dem osv?
Citera
2017-12-01, 00:39
  #11
Medlem
När det gäller brevlådan är jag ganska säker på att den kostnaden kommer dom stå för. Har inget lagstöd att hänvisa till men jag har fått det förklarat för mig att polisen ska ersätta brytskador. De flesta har ju ingen aning om det och betalar det själv.
Personligen så brukar jag inte kräva in sådant från polisen när dom krossar föreningens rutor. Ska dom in och rädda liv så tjafsar jag inte om sånt. Men i TS fall så hade jag helt klart försökt få dom att stå för skadorna.

Annars så får man väl acceptera att även polisen har en kass dag och påvisar risig attityd. Släpp det och gå vidare.
Citera
2017-12-01, 00:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Annars så får man väl acceptera att även polisen har en kass dag och påvisar risig attityd. Släpp det och gå vidare.

Uppskattar svaret gällande brevinkastet - tack!

Vi betalar för att de ska skydda oss, och utgår ifrån att de ska va alerta och professionella. Jag tänker absolut inte släppa det här, de ska vara opartiska och hålla sina känslor utanför deras arbete - precis som alla andra människor.

Att de har en dålig attityd förklarar inte att de har gjort en hel del missar. Jävligt låg standard att glömma saker, inte granska ett område ordentligt, inte berätta vilka de är när jag är oskadliggjord och gnälla.

Om de inte fixar en dålig dag, så ska de inte vara poliser.
__________________
Senast redigerad av Suic 2017-12-01 kl. 00:49.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback