Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-01, 21:33
  #13
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Byggherren i detta fall är jag, mig. Det är jag som väljer att uppföra ett hus.
Du ger ett något förvirrat intryck, Varför kallar du dig själv för ”min byggherre”?
Ytterligare exempel på underliga uttryck om byggherren skall vara du själv.

”byggherren är en sån där IT-Nisse”
”Jag ser ju direkt att byggherren gör en bra affär”
”har även fått förslag från byggherren”
”Inkluderat mig själv och min byggherre.”

Jag tror att det är bättre för dig att du använder ord vars betydelse du själv förstår, annars är det svårt att ta dig på allvar.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2017-12-01 kl. 21:41.
Citera
2017-12-01, 21:57
  #14
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Byggherren i detta fall är jag, mig. Det är jag som väljer att uppföra ett hus.
Så huset existerar inte?

Du ska ge honom mycket stora tillgångar via en metod där både sändare och mottagare är anonyma, mot ett löfte om att ordna något i framtiden?

I förskott också förmodar jag?

Varför kan han inte köpa bitcoins själv?
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-12-01 kl. 22:04.
Citera
2017-12-01, 21:58
  #15
Medlem
Naivt
Citera
2017-12-01, 22:04
  #16
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du ger ett något förvirrat intryck, Varför kallar du dig själv för ”min byggherre”?
Ytterligare exempel på underliga uttryck om byggherren skall vara du själv.

”byggherren är en sån där IT-Nisse”
”Jag ser ju direkt att byggherren gör en bra affär”
”har även fått förslag från byggherren”
”Inkluderat mig själv och min byggherre.”

Jag tror att det är bättre för dig att du använder ord vars betydelse du själv förstår, annars är det svårt att ta dig på allvar.

En mycket lärorik tråd, är nog många som haft svårt med dessa begrepp.
Citera
2017-12-01, 22:06
  #17
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Så huset existerar inte?

Du ska ge honom mycket stora tillgångar via en metod där både sändare och mottagare är anonyma, mot ett löfte om att ordna något i framtiden?

I förskott också förmodar jag?

Varför kan han inte köpa bitcoins själv?

Ja, man kan undra. Men han vill ha betalt i bitcoins. Huset är inte byggt, men det är inte konstigare än för andra hus som inte byggts än som betalas med kronor.
Citera
2017-12-01, 22:09
  #18
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja, man kan undra. Men han vill ha betalt i bitcoins. Huset är inte byggt, men det är inte konstigare än för andra hus som inte byggts än som betalas med kronor.
Är han seriös så vill givetvis slippa skatt och spara 20% eller vad fan det är.
Är han oseriös så vill han givetvis blåsa dig på rubbet.

Anser du att det är värt att riskera låt oss säga, 100% av dina tillgångar för att spara låt oss säga 20%?

Du får göra en riskanalys här.

Jag hade personligen inte gått med på den risken. Den potentiella belöningen är inte värd den potentiella förlusten med min uppskattade risk


Och jo, det är något konstigare med bitcoins eftersom både sändare och mottagare är anonyma, och transaktionen går inte att ångra. Inte heller går hans konto att frysa. Skulle detta vara en blåsning så har han betydligt större chanser att komma undan med det. Såväl i rätten som på flykt. Du har förmodligen inte heller någon försäkring på det.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-12-01 kl. 22:21.
Citera
2017-12-01, 22:34
  #19
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Gällande solpaneler för att gräva bitcoins...
I dagsläget används 30TWh för bitcoin-grävning. Hade bitcoin-grävning varit ett land hade det legat på plats nummer 61 av länder som använder mest el, av 219 länder.
Lite mindre än Danmark, mer än både Irland och Island.
https://www.theguardian.com/technolo...ricity-ireland
Så dina solpaneler gör nog inte så mycket, svårigheten är hiskelig.

Gällande köpet...
Bitcoin har legat stabilt i över 2 år, mellan 600-1000 dollar, och volymen på handeln har legat mellan 20-100 millioner per dygn. Att göra stora affärer med bitcoin nu när det ökat med 1000% på ett halvår och fortsätter öka och handelsvolymen ligger på 9 miljarder, låter helt åt helvete som en dum idé.
Sälj på en livemarknad, eller sitt still i båten. Att handla i en långsam affär som en fastighetsaffär är, med en valuta som rör sig upp till 10% om dagen är bara dåligt på alla plan. Varesig du tror på BTC långsiktigt eller inte. Vill du använda dina bitcoins till ett köp: Sälj dom på en handelsplats
med livekurser och köp fastigheten för SEK.
Alternativt vänta med köpet till valutan stabiliserat sig igen.
Citera
2017-12-01, 22:36
  #20
Medlem
Inaniss avatar
Byggherren vill alltså att du tar 100% av risken mot att han tar 100% av vinsten? Går bitcoin upp (vilket jag tror) får byggherren vinsten. Går bitcoin ner förklarar han bygget i konkurs och du tar förlusten, eller är det en firma som har tillräcklig ekonomi för att uppföra ett hus utan att få någon ersättning? Och därtill om dom inte får betalt i fiat valuta, har du ett tillräckligt vattentätt kontrakt som gör att dom ändå ska uppföra huset (utan att dom får betalt)?
Citera
2017-12-01, 22:57
  #21
Avstängd
Ekonomistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag står nu i valet av att köpa ett hus, och har fått erbjudande att betala med bitcoin, byggherren är en sån där IT-Nisse.

Jag ser att detta kan bli en god butik, då jag har 15 bitcoin som jag har grävt. Dock behöver jag 5 miljoner alltså ca 50 bitcoin. Vi ska sätta exakt antal bitcoin 22 December, baserat på ett medelvärde från 1 December.

Jag ser ju direkt att byggherren gör en bra affär, eftersom bitcoin kommer fortsätta stiga.

För min egen del är frågan om jag ska behålla mina 15 bitcoin och istället köpa 50 eller vad det blir bitcoin.

Mina bitcoin kommer ju om få år vara värda 15 miljoner, då har jag fått hela huset betalt. Vore dumt att liksom ge bort de nu?

Om bitcoin mot förmodan blir värdelöst så är det illa. Har även fått förslag från byggherren att vi gemensamt ska täcka huset med solpaneler, så vi får ström till att gräva fler bitcoin, då kan han tänka sig att få några bitcoin om året, så jag kanske bara måste betala 40 st först. Hans bror får bra priser på solpaneler frånREC solar i Singapore, men de är redan fullinstallerade med paneler, ni ska se brödernas hus ojojoj (söderläge).

Vad skulle ni ha gjort?

1: Bitcoin kommer aldrig ersätta vanliga pengar, då makthavarna aldrig kommer tillåta detta.
2: Om du har grävt bitcoinen så råder jag dig att behålla dem. rid vågen och bli lite rikare.
Citera
2017-12-02, 16:26
  #22
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Är han seriös så vill givetvis slippa skatt och spara 20% eller vad fan det är.
Är han oseriös så vill han givetvis blåsa dig på rubbet.

Anser du att det är värt att riskera låt oss säga, 100% av dina tillgångar för att spara låt oss säga 20%?

Du får göra en riskanalys här.

Jag hade personligen inte gått med på den risken. Den potentiella belöningen är inte värd den potentiella förlusten med min uppskattade risk


Och jo, det är något konstigare med bitcoins eftersom både sändare och mottagare är anonyma, och transaktionen går inte att ångra. Inte heller går hans konto att frysa. Skulle detta vara en blåsning så har han betydligt större chanser att komma undan med det. Såväl i rätten som på flykt. Du har förmodligen inte heller någon försäkring på det.
Du har nog missförstått en grej här. Bitcoin är inte ospårbart, snarare tvärtom. Alla transaktioner sparas på en "lista" där alla transaktioner från den första är sparade. Helt offentligt och otroligt spårbart om båda parter går med på att offentliggöra sin adress.

Ett kontrakt skulle kunna se ut som följande. Part A överför pengar till part B från "adress A" till "adress B". Summan uppgår till x antal bitcoin.

Att ett kontrakt med betalning i bitcoin skulle vara mindre juridiskt bindande än någon annan sorts överföring är nonsens. Spelar ingen roll om betalningen skall göras i aktier, kontanter, banköverföringar, guldtackor eller you name it.
Det är korrekt att mottagarens konto inte går att frysa. En potentiell bedragare lär däremot knappast låta pengarna ligga på sitt bankkonto i vilket fall. Inte heller banker kan överföra pengar från tomma konton. Skulle bankerna kunna det så skulle ju bedrägeri med största sannolikhet inte finnas längre.

Kontanta betalningar går inte heller att "rulla tillbaka". Det är därför Kronofogden m.fl. myndigheter existerar. Om Kronofogden inte kan utmäta något så lär du med största sannolikhet inte få något tillbaka även om du gjort en banköverföring eller ej.

Citera
2017-12-02, 16:30
  #23
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Du har nog missförstått en grej här. Bitcoin är inte ospårbart, snarare tvärtom. Alla transaktioner sparas på en "lista" där alla transaktioner från den första är sparade. Helt offentligt och otroligt spårbart om båda parter går med på att offentliggöra sin adress.

Ett kontrakt skulle kunna se ut som följande. Part A överför pengar till part B från "adress A" till "adress B". Summan uppgår till x antal bitcoin.

Att ett kontrakt med betalning i bitcoin skulle vara mindre juridiskt bindande än någon annan sorts överföring är nonsens. Spelar ingen roll om betalningen skall göras i aktier, kontanter, banköverföringar, guldtackor eller you name it.
Det är korrekt att mottagarens konto inte går att frysa. En potentiell bedragare lär däremot knappast låta pengarna ligga på sitt bankkonto i vilket fall. Inte heller banker kan överföra pengar från tomma konton. Skulle bankerna kunna det så skulle ju bedrägeri med största sannolikhet inte finnas längre.

Kontanta betalningar går inte heller att "rulla tillbaka". Det är därför Kronofogden m.fl. myndigheter existerar. Om Kronofogden inte kan utmäta något så lär du med största sannolikhet inte få något tillbaka även om du gjort en banköverföring eller ej.

Äh, spare me översittandet.

Jag vet mycket väl hur bitcoin fungerar.

Kopplingen till en bitcoinplånbok från en individ är svagare än kopplingen från ett bankkonto till en individ. Det är svårare att bevisa vem som verkligen är mottagare och vem som verkligen är sändare.

Bara för att adressen är offentlig så betyder det inte att identiteten är känd. Hade så varit fallet så hade jag vetat vem du var baserat på ditt användarnamn, informationen är ju offentlig.
Citera
2017-12-02, 17:09
  #24
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Äh, spare me översittandet.

Jag vet mycket väl hur bitcoin fungerar.

Kopplingen till en bitcoinplånbok från en individ är svagare än kopplingen från ett bankkonto till en individ. Det är svårare att bevisa vem som verkligen är mottagare och vem som verkligen är sändare.

Bara för att adressen är offentlig så betyder det inte att identiteten är känd. Hade så varit fallet så hade jag vetat vem du var baserat på ditt användarnamn, informationen är ju offentlig.
Identiteten är känd eftersom kontraktet är ett bevis på att båda parter gått med på hur och var överföringen skall ske. Skriver inte båda parterna på kontraktet så överför givetvis inte TS några pengar.

Att adresserna står med i kontraktet och därmed kan kopplas till köpare respektive säljare är ju förutsättningen för att kunna bekräfta att överföringen har skett. Att sedan bekäfta eller dementera överföringen är ju väldigt enkelt skulle jag vilja hävda.

Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback