Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-12-01, 13:41
  #25
Medlem
https://www.skatteverket.se/privat/f...e80009228.html
Citera
2017-12-01, 16:27
  #26
Medlem
TheoriginalMasterZs avatar
Är gubben smart så återinvesterar han allt i nya kåken och skjuter på vinstskatten. Dvs mindre arv till dig ts
Citera
2017-12-01, 20:28
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Du jag jobbar dagligen med reavinst beräkningar, ny till eller ombyggnad har ingen 5-års gräns. Förbättringar inom 5 år är avdragsgillt. Däremot är inte underhåll avdragsgillt såsom målning, tapetseringen.

Och blanda inte in CSN lån i reavinstberäkningen.

Ja, det är ju det jag säger: bestående förbättringar har ingen 5-årsgräns, men renovering av t ex kök har 5-årsgräns eftersom det är underhåll. Så där är vi överens.
Vinst vid försäljning är inkomst av kapital och med ädre CSN-lån, (tagna 1989-2001) betalar man då 4 procent av vinsten till CSN.
Så räkna på du, det är ändå Skatteverkets regler som gäller vid försäljning.
Citera
2017-12-01, 23:19
  #28
Medlem
HerrAnderssons avatar
8 miljoner
Citera
2017-12-01, 23:43
  #29
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Du jag jobbar dagligen med reavinst beräkningar, ny till eller ombyggnad har ingen 5-års gräns. Förbättringar inom 5 år är avdragsgillt. Däremot är inte underhåll avdragsgillt såsom målning, tapetseringen.

Och blanda inte in CSN lån i reavinstberäkningen.

Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Det hoppas jag verkligen inte att du gör, för du har nämligen fel. Målning och tapetsering är i allra högsta grad avdragsgillt.

A just!

Den här typen av okunskap och dålig självinsikt stöter jag på allt oftare nu för tiden, både som konsument och i mitt eget yrkesliv.

Det är kusligt när jag kommer på mig själv med att kunna saker bättre än de som jobbar med det, när man inser hur lurad och vilseledd man kan bli av andra människors rena okunskap och övertro på sig själva.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback