Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-30, 16:00
  #1
Medlem
Owlman59s avatar
Hejsan,

Jag har precis börjat med att göra 3d modeller. För att få dom att se realistiska ut måste man såklart måla dom med riktig textur och det är inte alltid man hittar nån gratis, licensfri och som klär det den ska på internet.
Därför tänkte jag fota plana ytor och använda dessa bilder som textur. Där stöter jag på problemet att få en bra bild på ytan vilket är väldigt svårt.
Det jag undrar är om nån vet hur man kan ta skarpa och plana bilder på golv och väggar utan att det skuggas eller speglas. Finns det nåt trick för att få till såna bilder utan att behöva investera i en svindyr systemkamera och specialstativ? Eftersom jag är nybörjare känner jag mig inte riktigt villig att investera tusentals kronor på utrustning ifall jag skulle tröttna.
Har länge jagat efter nån bra metallgrå textur men är helt omöjligt att få en bild utan spegling. Provade även att skanna aluminium folie I en kopiator på mitt jobb men det blev bara jättefult.
Citera
2017-11-30, 21:23
  #2
Medlem
Filtrera bilden m.h.a. photoshop eller gimp?
Citera
2017-12-01, 15:28
  #3
Medlem
Owlman59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygglo.von.Drakula
Filtrera bilden m.h.a. photoshop eller gimp?

Är inte särskilt haj på bildredigering och det låter lite för svårt för mig att redigera bort skuggor och speglingar
Citera
2017-12-01, 15:53
  #4
Medlem
Paijters avatar
Man ser till att inte fotografera speglingen alls. Tänk dig att du ska fotografera en spegel och att du har en ljuskälla på din vänstra sida. När ser du ljuskällan i spegeln och när ser du inte ljuskällan i spegeln?
Citera
2017-12-01, 19:17
  #5
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Owlman59
Är inte särskilt haj på bildredigering och det låter lite för svårt för mig att redigera bort skuggor och speglingar