Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-30, 16:00
  #1
Medlem
Owlman59s avatar
Hejsan,

Jag har precis börjat med att göra 3d modeller. För att få dom att se realistiska ut måste man såklart måla dom med riktig textur och det är inte alltid man hittar nån gratis, licensfri och som klär det den ska på internet.
Därför tänkte jag fota plana ytor och använda dessa bilder som textur. Där stöter jag på problemet att få en bra bild på ytan vilket är väldigt svårt.
Det jag undrar är om nån vet hur man kan ta skarpa och plana bilder på golv och väggar utan att det skuggas eller speglas. Finns det nåt trick för att få till såna bilder utan att behöva investera i en svindyr systemkamera och specialstativ? Eftersom jag är nybörjare känner jag mig inte riktigt villig att investera tusentals kronor på utrustning ifall jag skulle tröttna.
Har länge jagat efter nån bra metallgrå textur men är helt omöjligt att få en bild utan spegling. Provade även att skanna aluminium folie I en kopiator på mitt jobb men det blev bara jättefult.
Citera
2017-11-30, 21:23
  #2
Medlem
Filtrera bilden m.h.a. photoshop eller gimp?
Citera
2017-12-01, 15:28
  #3
Medlem
Owlman59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygglo.von.Drakula
Filtrera bilden m.h.a. photoshop eller gimp?

Är inte särskilt haj på bildredigering och det låter lite för svårt för mig att redigera bort skuggor och speglingar
Citera
2017-12-01, 15:53
  #4
Medlem
Paijters avatar
Man ser till att inte fotografera speglingen alls. Tänk dig att du ska fotografera en spegel och att du har en ljuskälla på din vänstra sida. När ser du ljuskällan i spegeln och när ser du inte ljuskällan i spegeln?
Citera
2017-12-01, 19:17
  #5
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Owlman59
Är inte särskilt haj på bildredigering och det låter lite för svårt för mig att redigera bort skuggor och speglingar
Du får nog lära dig bildredigering ifall du ska göra 3D modeller ska du se, det är en texturerares bästa verktyg... Oavsett hur bra bild du tar så kommer du aldrig kunna få den se bra ut utan bildredigering.

Speciellt måste du kunna redigera bilder ifall du ska tila texturer i framtiden, så istället för att investera i en kamera eller stativ, spendera några timmar i Photoshop.

Och du skannade folie..? Jag kan inte ens berätta på hur många nivåer du gjorde fel där. En scanner är ingen bra kamera.

För det första så fotar man oftast inte metalltexturer, man gör diffusen själv via Photoshop eller liknande, sen lägger man på en shader i 3D-programmet som ger denna del av objektet glans, och sen lite andra maps, t.ex. normal, specular, etc.

Så det är mer att göra än att bara fota objekt och sedan mappa 1:1 inom 3D modellering.

Här ser du lite av hur processen kan fungera för ett program som blender.
https://www.youtube.com/watch?v=NUl3GvT92T8
Citera
2017-12-07, 14:41
  #6
Medlem
Owlman59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Man ser till att inte fotografera speglingen alls. Tänk dig att du ska fotografera en spegel och att du har en ljuskälla på din vänstra sida. När ser du ljuskällan i spegeln och när ser du inte ljuskällan i spegeln?

Förstår hur du menar. Har själv hållt på och filmat en del förut. I det fallet då det är med en spegel i scenen tar man vinkel lite åt sidan så inte kameran speglas. Men ska man använda bild till textur måste man få en helt plan bild. En sne bild på golv eller vägg blir ingen bra textur. Blir alldeles ojämt
Citera
2017-12-11, 15:47
  #7
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Owlman59
Förstår hur du menar. Har själv hållt på och filmat en del förut. I det fallet då det är med en spegel i scenen tar man vinkel lite åt sidan så inte kameran speglas. Men ska man använda bild till textur måste man få en helt plan bild. En sne bild på golv eller vägg blir ingen bra textur. Blir alldeles ojämt
Det är ljuskällan du förflyttar, inte motivet.
Citera
2017-12-14, 12:09
  #8
Medlem
Owlman59s avatar
Ok, då antar jag att man behöver prova sig fram med ljussättningen tills man får en ok användbar bild.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback