Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-03-16, 14:45
  #49
Medlem
18-03-16

knäböj: 65kg, 5x5
bänkpress: 62,5kg, 5x5
latsdrag: 50kg, 5x5

Idag var första gången på ett tag jag var utvilad och det märktes ju verkligen. Allt funkade utan några större problem.

Kommer att vara sliten och jävlig i några veckor till, men så kan livet vara ibland. Hoppas att jag börjar göra lite framsteg sen igen, det står ju still just nu.
Citera
2018-03-19, 14:38
  #50
Medlem
18-03-19

knäböj: 67,5kg, 5x5
militärpress: 40kg, 3x5, 1x4, 1x3
marklyft: 70kg, 1x5

En sån där dag då jag var svag i axlarna. Det är verkligen olika hur mycket jag klarar där tycker jag.

Marklyften kändes hur bra som helst, superskönt. Kommer att öka i långsam takt, kanske 2,5kg/pass eller något i den stilen.

Knäböjen var lite jobiga, men allt kändes ok i kroppen.
Citera
2018-03-22, 18:00
  #51
Medlem
18-03-22

knäböj: 70kg, 5x5
bänkpress: 65kg, 2x5, 1x3, 2x2
latsdrag: 55kg, 5x5

Knäböjen kändes mycket bra! Har ganska mycket mer att ge där tror jag. Åtminstone bra dagar.

Bänken är sämre. Det är tredje gången jag är uppe på 65 kg. Klarar jag det inte nu så får jag börja fundera på ett nytt upplägg tror jag. Trodde att jag skulle nå lite tyngre vikter innan det tog stop.

Latsdragen kändes också bra.

Edit: det är visst bara andra gången jag är uppe på 65 kg i bänken.
__________________
Senast redigerad av syrebristen 2018-03-22 kl. 18:04.
Citera
2018-03-26, 18:38
  #52
Medlem
18-03-26

Knäböj: 72,5kg, 5x5
militärpress: 42,5kg, 5x5
marklyft: 70kg, 1x5

Inga problem med knäböjen, allt kändes bra.

Satte äntligen militärpressen! Skulle egentligen kört på 40kg, men glömde bort det. De sista repsen satt hårt inne, men det gick.

Väntar ett tag innan jag ökar i marklyften. Jag har inte ont, men det känns ansträngt, så det är nog lika bra att ta det lugnt ett tag till.
Citera
2018-03-28, 18:42
  #53
Medlem
18-03-28

knäböj: 75kg, 5x5
bänkpress: 65kg, 1x3, 60kg, 1x5
latsdrag: 50kg, 5x5

Tog ganska långa pauser mellan seten i knäböjen, men det gick utan att jag tog i så jag sprack. Hoppas att jag klarar 5x5 på 80 kg om två pass.

Bänken gick däremot inte bra alls. Dels var orken usel, dels kändes det lite skumt i höger handled, så jag struntade i den övningen.

Av någon anledning var det bara 50 kg i latsdragen, ett misstag från min sida. Kändes lätt.
Citera
2018-05-08, 17:40
  #54
Medlem
Jag hade satt upp lite mål till sommaren. Nu är sommaren här känns det som, så det är dags för en sammanfattning av senaste halvårets träning.

Viktigast av allt är nog att jag gjort det till en vana att träna. Och det är fortfarande roligt, även om det såklart känns surt att inte bli märkbart starkare efter varje pass. Men det visste jag skulle hända. Hade en period mellan mars och april som var jäkligt körig där et slarvades med träning, mat och sömn. Tränade oftast bara två gånder i veckan under denna tid och det var sega, dåliga pass för det mesta. Men sedan ett par veckor har jag fått upp ångan igen.

Resultaten då?

Jag skulle gå upp från 64 kg till 70 kg. Det gjorde jag kvickt, så jag satte ny målvikt på 75 kg. Det gick sådär, har faktiskt gått ner sedan i januari. Väger strax under 71 kg nu.

Bänkpressen skulle jag öka från 2x55 till att ha ett maxlyft på 80 kg. Testade i förrgår och jag klarade 77,5kg. Hade ingen som hjälpte mig, så jag testade inte mer. Tror inte jag hade klarat det, det var väldigt tungt.

Kroppen skulle kännas tillräckligt bra för att maxa knäböj och marklyft, vilket jag gjorde i förrgår resp. idag. Tog då 95 kg resp. 100 kg. Kanske hade klarat mer, men det kändes som att formen blev lite sisådär, så det får bli mina maxlyft. Ligger lite efter i marklyften jämfört med de andra övningarna, men jag har tagit det lungt för att verkligen ha en bra teknik, så det är inte så konstigt.

Trots att två av fyra mål inte är uppnådda är jag ganska nöjd, framförallt för att jag mår bättre och att ryggen känns bra. Kunde få ont förut av att bara stå för länge, det har inte hänt på länge. Lite surt att inte klara bänkmålet, men det var ju jäkligt nära. Får sätta upp ett nytt mål till jul och jobba ditåt helt enkelt (ett mål jag redan bestämt mig för är att klara 10 pullups, gör 5 nu om jag har en bra dag, så det borde inte vara omöjligt).

Anledningen till att jag ville gå upp i vikt var ren fåfänga (vilket jag ärligt talat skäms lite över). Väldigt nöjd trots att jag missade det med 4 kg. Det är en jäkla skillnad att på att vara 180 cm lång och väga 64 kg, vilket jag gjorde för ett år sedan, och 71 kg, vilket jag gör nu. Det är inte mycket fett jag lagt på mig, jeansen sitter som vanligt i midjan, men har blivit trånga i låren. En del t-shirts har jag varit tvungen att kassera då de blivit för trånga också. Hållningen har också blivit bättre vilket såklart är bra.

Så nu kör jag vidare. Jag funderar lite löst på att ändra mitt program på något sätt, kanske köra 3x8 i stället för 5x5 ett tag, bara för att spica upp lite. Eller testa hantelpress istället för bänkpress. Jaja, det löser sig, det råder ingen brist på info på det världsomspännande datanätverket internet.
Citera
2018-05-10, 10:49
  #55
Medlem
Roidberts avatar
Att maxa i bänkpressen på egen hand är inget problem. Du kan rulla stången över magen ner till låren och lyfta den därifrån om du misslyckas med ett lyft. Jag har gjort det med 120kg på stången, så 80kg är inget problem.
Citera
2018-05-11, 11:05
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Att maxa i bänkpressen på egen hand är inget problem. Du kan rulla stången över magen ner till låren och lyfta den därifrån om du misslyckas med ett lyft. Jag har gjort det med 120kg på stången, så 80kg är inget problem.

Jo, jag har gjort det också. Men jag tycker att det är en smula pinsamt, så jag undviker det om det går. Men tack för tipset.
Citera
2018-05-11, 12:27
  #57
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syrebristen
Jo, jag har gjort det också. Men jag tycker att det är en smula pinsamt, så jag undviker det om det går. Men tack för tipset.

Varför skulle det vara pinsamt? De flesta brukar bli imponerade om något när man hanterar misslyckade lyft så pass bra. Inte för att det bör spela någon roll vad andra tycker.
Citera
2018-05-13, 18:27
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Varför skulle det vara pinsamt? De flesta brukar bli imponerade om något när man hanterar misslyckade lyft så pass bra. Inte för att det bör spela någon roll vad andra tycker.

Det pinsamma är väl att jag tränar på ett osäkert sätt, inte att folk tycker att jag inte är stark nog. Men visst, har jag en bra teknik för att få bort stången så är det jag gör säkert och bra.

Kanske borde träna lite på det nästa pass, det är nog inte en dum ide alls. Gäller väl alla övningar egentligen, det är ju inte bara bänkpressen som kan gå fel.
Citera
2018-05-13, 21:29
  #59
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syrebristen
Det pinsamma är väl att jag tränar på ett osäkert sätt, inte att folk tycker att jag inte är stark nog. Men visst, har jag en bra teknik för att få bort stången så är det jag gör säkert och bra.

Kanske borde träna lite på det nästa pass, det är nog inte en dum ide alls. Gäller väl alla övningar egentligen, det är ju inte bara bänkpressen som kan gå fel.

Det tycker jag att du ska göra. Själv tycker jag inte att det känns det minsta osäkert, men då är det något jag gör nästan vartannat bänkpass huruvida jag satsar på PB i reps eller maxvikt.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback