Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-30, 15:28
  #1
Medlem
Hej!

Tänkte starta en journal, mest för att hålla koll på vad jag sysslar med, men också för att någon annan kanske kan tycka att det är roligt att läsa.

Bakgrund
Började träna för ca sex veckor sedan då jag hade tillgång till gratis gym på ett tillfälligt jobb. Det var roligt, så när gratisperioden var slut skaffade jag mig ett gymkort på ett ställe precis brevid mig. Smidigt och bra.

Har styrketränat förut, ca. 7 år sedan, under ett halvår ungefär. Hade hjälp av en personlig tränare för att få in rätt teknik i baslyften. Var en bra ide tror jag, svårt att veta hur man har kroppen och framförallt ryggen när man lyfter. Jag är ganska nojjig för att göra mig illa. Har bett polare med lite koll att titta hur det ser ut nuförtiden, och det är korrekt enligt dem, så allt är frid och fröjd där.

Vägde 65-66 kg när jag började träna, är 180 cm lång. Väger nu 69. Vet inte hur det har gått till, äter mer än förut, men det verkar ändå vara lite väl mycket att lägga på sig. Kan vara okalibrerade vågar, det är inte samma jag vägt mig på. Mitt mål var att gå upp 5 kg till sommaren, men det ser ut som att jag klarar det till jul, så jag satsar på att min vikt då ska vara 75 kg.

Jag kör stronglifts, men har inte börjat med det förrän nu pga. krämpor. Slänger även in latsdrag då ryggen är ett problemområde för mig.

Klarade 3x55 kg i bänkpress första gången jag provade (blev en roll of shame på fjärde), och veckan efter lyckades jag med nöd och näppe pressa upp 65 kg. Det får jag väl se som mitt PB. Målet är 80 kg till sommaren. Tog det lugnt första veckorna och körde låga vikter för att vänja kroppen vid att träna. Ökar nu enligt schemat.

Har inte känts ok i knän och rygg, tog det lugnt med låga vikter i knäböj, körde 40-45 kg i några veckor. Har blivit mycket bättre, ffa. sedan jag gjorde en liten tekniktweak, så nu känns allt bra där och jag har lassat på lite mer och ökar enligt schemat.

Marklyft, samma sak. Tog det lugnt, körde på 50 kg i några veckor, men har ökat sista tiden. Allt känns bra. Ökar enligt schemat.

Stångrodd har jag inte kört alls, har ersatt den med kabelrodd eftersom ryggen inte känts ok. Testade den för första gången igår, kändes ok så jag fortsätter. Når däremot inte ner till marken om min rygg är rak pga. baksidan av låren, så jag höjer upp stången lite (låter den alltså vila mellan repsen så att ryggen inte ska krökas av utmattning).

Har kört sittande hantelpress fram till förra veckan eftersom ryggen av någon anledning tar stryk även av denna övning. Men när jag testade kändes det ok, så jag fortsätter.

Så nu börjar min strongliftjournal!

Första passet 17-11-29

knäböj: 62,5kg 5x5
bänkpress: 50kg 5x5
stångrodd 30kg 5x5
latsdrag 50kg 5x5

Nytt pass i morgon, då ska det bli 65kg knäböj, 30 kg militärpress och 75 kg marklyft. Förhoppningsvis.

Mvh
Syrebristen
Citera
2017-12-01, 12:39
  #2
Medlem
andra passet 17-12-01

Fy satan, redan december.

knäböj: 65kg 5x5
militärpress: 27,5kg 5x5
marklyft: 75kg 1x5

Idag kändes det tungt, framför allt knäböjen. Hoppas det var tillfälligt, jag har alltid känt att jag klarar mer tidigare. Men knän och rygg funkade bra iaf.

25 kg militärpress kändes väldigt lätt i måndags, så jag trodde att 30 kg skulle vara lagom idag, men jag märkte på uppvärmningen att det inte skulle funka. Blev skönt trött i axlarna efter den övningen. Hoppas jag klara att öka tills nästa gång.
Citera
2017-12-04, 13:01
  #3
Medlem
tredje passet 17-12-04

knäböj: 67,5kg 5x5
bänkpress: 52,5kg 5x5
stångrodd: 40kg 5x5
latsdrag: 55kg 1x5, 50kg 1x5, 45kg 3x5

Knäböj kändes något lättare än i fredags trots mer på stången. Har känts lite iffy i knät under helgen, men konstigt nog blir det bättre ju tyngre jag kör.

Bänkpressen kändes tung, men tror nog att jag klarar att höja nästa gång.

Testade att höja 10 kg på stångrodden, det kändes bra. Tänker börja höja enligt schema härifrån.

Tror jag gör något fel på latsdragen när jag kör för tungt, tar mest i armarna då. Tänker backa på vikten och köra på 45 kg tills det känns svinlätt innan jag höjer till 50 kg.
Citera
2017-12-06, 13:22
  #4
Medlem
fjärde passet 17-12-06

knäböj: 70kg 5x5
militärpress: 30kg 5x5
marklyft: 80kg 1x5

Usch! Har haft lite ont i ryggen och det kändes inte toppen under knäböjen. Kan vara att jag sovit i tjejens säng, hoppas det iaf. Kommer i vilket fall som helst att sänka vikten lite nästa pass. Pressen var rätt tung men gick bra. Marklyftet var inte ok, min rygg pallar inte att vara rak. Måste sänka till nästa gång. Surt, men så är det.

Konstigt nog är ryggen bättre nu efter tränigen, den känns trött, men jag har inte ont. Kanske ett gott tecken iaf.
Citera
2017-12-06, 19:34
  #5
Medlem
Fina ökningar kul när folk "vågar" höja
Citera
2017-12-08, 14:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vapersnake
Fina ökningar kul när folk "vågar" höja

Tack!

femte passet 17-12-08

knäböj: 40kg, 2x5
benpress: 9 set, blandade vikter, mellan 5 och 9 reps
leg extensions: 4x5, 1x7, kommer inte ihåg vikt men det var rätt tungt iaf
bänkpress: 55kg, 4x5, 1x6
kabelrodd: 40kg, 5x5
latsdrag: 45kg,5x5

Testade att knäböja, uppvärmningen gick bra till att börja med. Tänkte stanna på 40 kg och slipa på tekniken efter att ha kollat en massa instruktionsvideos. Dessvärre sa ryggen ifrån, så jag övergav den övningen, tror det var ett klokt val.

Gjorde benpress och leg extensions istället. Satte mig i en maskin för press, men den var lite märklig tycker jag. Man pressade upp en platta som man hängde vikter på, men den rörde sig inte särskilt långt och jag hittade inte något sätt att ställa in avståndet mellan stol och platta. Upptäckte att det fanns en till maskin där det är stolen som rör sig. Kändes bättre. Lekte runt lite med olika vikter, tror att jag körde 100 kg på andra maskinen, 4 set med 7-9 reps.

Bänkpressen gick bra! Har helt klart blivit starkare på 7 eller 8 veckor sen jag började träna så smått igen, då klarade jag bara tre reps på 55 kg, sedan blev det en roll of shame. Roligt roligt!

Kabelrodd är för jävla jobbigt tycker jag. 40kg känns som en ganska låg vikt, men jag vet ju att jag är klen i ryggen. Går framåt iaf.

Latsdragen kändes ganska lätta, men jag kör på den här vikten ett pass till innan jag höjer. Tänkte mer på tekniken än vanligt och tyckte att det tog mer där det ska.
Citera
2017-12-13, 13:11
  #7
Medlem
Har varit småkrasslig, blev ingen träning i måndags. Var sjukt sugen dock, vilket känns skönt, mycket roligt att äntligen komma iväg idag. Ryggen gjorde ont i helgen, men känns ok nu, det kan ha varit förkylningen till viss del, jag brukar få ont lite överallt när jag är sjuk. Tog det ändå lugnt med vikterna och försökte ha en så bra form som möjligt.

Sjätte passet 17-12-13


knäböj: 50kg, 5x5
militärpress: 27,5kg, 5x5
marklyft: 60kg, 5x5

Allt kändes bra, särskilt marklyften. Kommer att höja enligt schema härifrån men stanna direkt om jag märker att jag inte fixar att utföra övningarna korrekt.
Citera
2017-12-15, 12:49
  #8
Medlem
sjunde passet 17-12-15

knäböj: 60kg, 5x5
bänkpress: 55 kg, 5x5
stångrodd: 50kg, 1x5, 45kg, 4x5
latsdrag: 45kg, 1x5, 50kg, 2x5, 45kg, 2x5

Knäböjen kändes bra på uppvärmningen, så jag testade att köra 60 kg trots att jag från början tänkt att bara köra 52,5.

Bänkpressen var något av en besvikelse, var nöjd efter sista setet, det var ganska tungt, men gick med hyggligt bra form. Problemet var att jag trodde att det var 57,5 kg på stången! Jag hade glömt att lägga på det sista kilona efter uppvärmningen.

Lekte lite med vikterna på stångrodden, då övningen fortfarande är rätt ny för mig. Märkte att jag gungar lite på 50 kg, så jag sänkte till 45 kg, tror formen var bra. Borde nog sänka till 42,5 kg nästa pass ändå.

Lite sur över att det inte händer så mycket i latsdragen. 45 kg känns ganska lätt, men 50 kg fortfarande för tungt, jag börjar göra någon konstig crunch-variant när det blir för jobbigt. Men det ger sig förhoppningsvis.
Citera
2017-12-18, 12:49
  #9
Medlem
åttonde passet 17-12-18

knäböj: 62,5kg, 5x5
militärpress: 30kg, 5x5
marklyft: 70kg, 1x5

Knäböjen var rätt jobbiga idag, men ryggen kändes bra och det var inteså tungt att tekninken blev lidande tror jag. Militärpressen kändes väldigt bra! Tror nog att jag skulle orkat att köras tyngre, väldigt roligt då den varit lite seg innan. Men jag har märkt att det skiftar ganska mycket i axelövningar för mig, beroende på dagsform. Marklyften kändes också riktigt bra. Tror att jag har en fin teknik där faktiskt, har inte haft känningar i ryggen i den övningen. Tycker att jag borde haft det om jag lyfte fel med tanke på att den säger ifrån direkt vid knäböjen om jag gör fel eller kör för tungt.
Citera
2017-12-18, 23:52
  #10
Medlem
Ogdens avatar
Bra jobbat!

Om du är orolig över formen kan du ju filma och lägga upp? Så kan vi se om du gör några dumheter. Om du vill, dvs.
Citera
2017-12-18, 23:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Bra jobbat!

Om du är orolig över formen kan du ju filma och lägga upp? Så kan vi se om du gör några dumheter. Om du vill, dvs.

Tack!
Hmm, ska fundera på saken. Det där med anonymitet och så...
Men tack för erbjudantet iaf.
Citera
2017-12-19, 10:12
  #12
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syrebristen
Tack!
Hmm, ska fundera på saken. Det där med anonymitet och så...
Men tack för erbjudantet iaf.
Jo, det är ju alltid den haken. du måste ju absolut inte, jag tänkte mest bara pitcha idén för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback