Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-30, 15:05
  #1
Medlem
musaks avatar
Hej
Har Adobe Elements som redigeringsprogram men tycker det är avancerat iaf om man vill lära sig att redigera i. Behöver ett enklare program framförallt för klippning och med dom mest basala redigeringsmöjligheterna ( gärna mer ) Men enklare än Adobe, Vad rekommenderas? Behöver inte vara gratis men självklart en testperiod och gärna på Svenska! Eller som alternativ?? " tror inte det finns" någon fysisk kurs som typ fotohandlare håller i ( Om det finns )

Tacksam för tipps
__________________
Senast redigerad av musak 2017-11-30 kl. 15:12.
Citera
2017-11-30, 15:50
  #2
Medlem
Pinnacle...
Citera
2017-11-30, 17:36
  #3
Medlem
-Kjellkritik-s avatar
Använder själv Sony Vegas. Proffsigt och enkelt att använda. Kostar en del men går lätt hitta gratis nedladdning om man letar runt lite
Citera
2017-11-30, 18:55
  #4
Medlem
Kör Vegas Pro 14, enkelt att lära sig med vissa lite mer avancerade funktioner, fick programmet gratis genom att YouTuba mig fram
Citera
2018-01-07, 18:18
  #5
Medlem
Aleopas avatar
Jag är ute efter ett program som klarar av att, på ett enkelt sätt, göra cutouts. Det vill säga att jag vill kunna filma, till exempel en person, för att sen i redigeringsprogrammet kunna klippa ut denna människa, och bli av med bakgrunden. Tips?
Citera
2018-01-11, 02:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Jag är ute efter ett program som klarar av att, på ett enkelt sätt, göra cutouts. Det vill säga att jag vill kunna filma, till exempel en person, för att sen i redigeringsprogrammet kunna klippa ut denna människa, och bli av med bakgrunden. Tips?
Pinnacle som det tipsades om ovan gör det, programmet är väldigt prisvärt men är ganska fyllt med funktioner. Personligen tycker jag att Premiere är enklare och känns mer "rent".
Citera
2018-01-11, 20:01
  #7
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashboy
Pinnacle som det tipsades om ovan gör det, programmet är väldigt prisvärt men är ganska fyllt med funktioner. Personligen tycker jag att Premiere är enklare och känns mer "rent".


Tack, ska kolla!
Är väldigt ny på videoredigering men kunskap om Photoshop så jag tar gärna de enklare av de två.
Citera
2018-01-14, 18:52
  #8
Medlem
Tyvärr så får du väldigt lite på köpet i Premiere om du kan Photoshop (i andra Adobe-program som Illustrator eller In Design så kan du oftast grunderna om du kan Photoshop), men programmet har bättre stöd för Photoshops bildformat än andra redigeringsprogram. Däremot är nog min uppfattning att om du lärt dig ett redigeringsprogram så är principen densamma i alla.
Däremot en väldigt stor fördel med Premiere är att precis som med de flesta Adobe-program så finns det hur mycket tutorials som helst på nätet. Jag gick från Pinnacle när Adobe började med CC och då ingår ju Premiere ihop med Photoshop, In Design och Illustrator, så jag såg ingen anledning att betala för ett extra program.
Citera
2018-01-14, 19:11
  #9
Medlem
Aleopas avatar
Lika bra att ta nästa fråga här med.
Har googlat och letat efter ett sätt att använda After Effects för att kombinera videos.
Jag vill ha en video igång i bakgrunden hela tiden, medan andra klipp åker från ena sidan till andra, medan de spelas. Någon som vet vad jag ens ska googla på?
Citera
2018-01-14, 19:53
  #10
Medlem
Du behöver inte använda After Effects för det, After Effects används normalt för att skapa effekter och kortare klipp, men det du beskriver kan du göra i Premiere, men det är lite pilligt, men jag tror det är lika pilligt i After Effects.

Om du vill ha flera filmscener med olika scener i så behöver du skapat flera sequence.

Skapa en ny sequence i det filmprojekt du vill använda filmen.

Lägg in filmklippet du vill ha i bakgrunden i den nya sequence.

Dra in din tidigare sequence och lägg ovanpå. Använd effektfönstret för att ändra så de flyttar sig från exempelvis vänster till höger och krymp storleken, annars så kommer inte filmen bakom synas. Sedan så måste du själv matcha så det ser ut som om de kommer efter varandra.
Varje sequence kommer att spela upp de filmklipp som finns i det. Men de måste vara minst lika långa som de är i bild, annars blir det tomt.
Citera
2018-01-15, 17:46
  #11
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashboy
Du behöver inte använda After Effects för det, After Effects används normalt för att skapa effekter och kortare klipp, men det du beskriver kan du göra i Premiere, men det är lite pilligt, men jag tror det är lika pilligt i After Effects.

Om du vill ha flera filmscener med olika scener i så behöver du skapat flera sequence.

Skapa en ny sequence i det filmprojekt du vill använda filmen.

Lägg in filmklippet du vill ha i bakgrunden i den nya sequence.

Dra in din tidigare sequence och lägg ovanpå. Använd effektfönstret för att ändra så de flyttar sig från exempelvis vänster till höger och krymp storleken, annars så kommer inte filmen bakom synas. Sedan så måste du själv matcha så det ser ut som om de kommer efter varandra.
Varje sequence kommer att spela upp de filmklipp som finns i det. Men de måste vara minst lika långa som de är i bild, annars blir det tomt.

Stort tack! Ska testa!
Är du bra på att skapa transparant bakgrund i videos med?
Har använt verktyget där man själv markerar vad man vill ska synas och inte synas, men när jag klickar i den transparanta ikonen och sen renderar så är bakgrunden helt svart.
Citera
2018-01-16, 01:29
  #12
Medlem
Till skillnad från Photoshop så blir det inte ett rutnät med vita och gråa rutor för att visa transparens, det blir svart, om det inte finns en videokanal under med material, då ska du se det. Så dubbelkolla om det finns material i videokanalen under, för då borde du se det materialet bakom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback