Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-30, 14:59
  #1
Medlem
iSvempas avatar
Redan i början av året började rykten om nya iMac Pro som kommer nu i december 2017 att fylla datortidningar och forum. Nu inför lanseringen har ett gäng experter gissat vad den kommer att kosta. Man kom fram till 130000:- med moms.

Svensson lär inte köpa den.
Citera
2017-11-30, 15:07
  #2
Medlem
Ascendancys avatar
Vad i helvete? Är inte iMac en jävla laptop? Vad har tidigare utgåvor kostat?
Citera
2017-11-30, 15:32
  #3
Avstängd
Kollar man vad Apple skriver så är det en dator för proffesionelt bruk de lanserar. Så nej, självklart är det ingen ”Svenssondator” vilket man även inser när man kollar specarna.

Apple är inte kända som budget, så vad är det som är konstigt?

Mac Pro i samma utförande är inte heller speciellt billig....
Citera
2017-11-30, 15:41
  #4
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ascendancy
Vad i helvete? Är inte iMac en jävla laptop? Vad har tidigare utgåvor kostat?

Det finns både bärbart och stationärt, men dyrt är det. Att Apple bara slutade tvärt att tillverka möss och tangentbord med kablar innan man tagit reda på om användarnas utrustning och program gillade detta, det brydde man sig inte om. Stora rika Apple borde självklart göra både kablade prylar och inte kablade för att ge kundererna alternativ. PC folket kan välja men inte Apple med sina svindyra prylar.

Efter mycket bök och testande fick jag ett efterlängtat men tråkigt mejlsvar från en av Blenders höjdare i USA som bekräftade mina farhågor. Att apples nya datorer med kabellösa möss och tangentbord inte fungerar ihop med Blender. Trot att våra iMacs kostar runt 25000:- så måste både han och jag köpa kablade prylar från PC folket för en billig penning. Det hade vi sluppit om Apple tagit sitt kundansvar genom att erbjuda kablade prylar som inte kostar dom ett dugg att fortsätta att göra.

Jag lät även en Appleaffär i stan ladda ner Blender 2.79 på sin sprillans nya demo iMac för jag ville verkligen testa trådlösa prylarna. Efter 20 minut gav jag upp.
Citera
2017-11-30, 16:02
  #5
Medlem
papegoja 130 tusen och man kan inte ens använda sin mus
Citera
2017-11-30, 16:49
  #6
Medlem
Varför ska folk gissa när Apple redan har gått ut med att startpriset ligger på 4999$
Citera
2017-11-30, 17:40
  #7
Medlem
Vad snackar ni för goja då instegs modellen av imac pro kommer ligga på 49000:- sen kan man kryssa i kanske upp till 150lax men det e frivilligt om man vill. Instegs modellen lär fixa typ allt som går att göra med en dator projekt de närmaste 5åren

Och nej det är inte för den vanliga svensson utan fet rika företag som inte bryr sig om cash som den kommer hamna hos. Blir man sj rik på krypto valuta så kanske man sj klirrar en
Citera
2017-11-30, 17:51
  #8
Medlem
iSvempas avatar
Det går bra att gå in på https://macworld.idg.se och läsa artikeln om ni inte tror mig.
Citera
2017-11-30, 18:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Det går bra att gå in på https://macworld.idg.se och läsa artikeln om ni inte tror mig.
Och även den artikeln säger 4999$ i startpris, vilket har varit känt sedan i somras
Om man maxar alla tillval så är det klart att det blir dyrt, det är det även för Mac Pro
iMac Pro är ingen konsumentprodukt
Citera
2018-01-13, 11:55
  #10
Medlem
Bara Xeon-processorn kostar löst till konsument runt 23000:-.
Citera
2018-01-13, 11:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balong.
Vad snackar ni för goja då instegs modellen av imac pro kommer ligga på 49000:- sen kan man kryssa i kanske upp till 150lax men det e frivilligt om man vill. Instegs modellen lär fixa typ allt som går att göra med en dator projekt de närmaste 5åren

Och nej det är inte för den vanliga svensson utan fet rika företag som inte bryr sig om cash som den kommer hamna hos. Blir man sj rik på krypto valuta så kanske man sj klirrar en


Fetrika företag? Jobbar du med avancerad 3D-rendering och filmproduktion/post är det här vad som krävs. Och man bryr sig verkligen om "cash" efter som en sån här dator betalar sig snabbare än en billigare och slöare. Tid är pengar efterom kunden betalar per timme. Motsvarande PC blir inte mycket billigare.
Citera
2018-01-17, 14:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bimbolotto
Fetrika företag? Jobbar du med avancerad 3D-rendering och filmproduktion/post är det här vad som krävs. Och man bryr sig verkligen om "cash" efter som en sån här dator betalar sig snabbare än en billigare och slöare. Tid är pengar efterom kunden betalar per timme. Motsvarande PC blir inte mycket billigare.

Finns redan massa youtube klipp där de visar instegs modellen av iMac Pro "56000:- jämförs med en pc dator för runt 25 tusen kr o det är mer än halva pris min vän. Du betalar alltså 30 tusen bara för en logga ett äpple på baksidan då hårdvaran går på 25k
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback