Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-12-18, 19:58
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBadZekeWolf
Någon som såg vägens hjältar igår?

Ett utmärkt exempel på hur trygghetsknarkandet i trafiken gått överstyr.

En lätt sammanstötning i Södra länken tunneln. Kvinna bumpar in i framförvarande, troligtvis pga smsande / telefonerande. Ingen airbag utlöstes. Mannen i bilen framför kör fram till spärrzon ca 75 meter längre fram. Kvinnan sitter kvar i sin bil, grinar. När TMA kommer på plats så nästan tvingar dom på mannen åsikten att han har ont i nacken. "Jag tar hit ambulans". Han gick alltså ut ur sin bil utan problem. Kvinnan får uppmaningen att sitta kvar och absolut inte röra på sig. Istället för att helt enkelt köra fram till en lugn plats, (det framgick inte om kvinnans bil gick att köra iofs men vad man kunde se så var det högst troligt, åtminstone gick det att rulla den, så drar man igång en helt oproportionelig räddningsapparat utan dess like. Ambulans. TMA. Polis. Bärgare. Fullständigt kaos.

Då ska man veta att Södra Länken tunneln är ett nav i Stockholmstrafiken och troligtvis orsakade detta jättepådrag stora köer under ett antal timmar. Helt i onödan.

Håller med trådskaparen.

* Kolla efter personskador
* Bedöm trafiksituationen
* Få undan bilarna
* Bärga vid lämpligaste tillfälle

Det borde dessutom delas ut feta böter eller indragna körkort för folk som får soppatorsk under rusningstrafiken i Stockholm.

- BBZW
Har själv inte sett programmet men ser inget direkt anmärkningsvärt i din beskrivning. Det är klart att man säkert kunde gjort saker annorlunda om personal först på plats haft tillgång till all den data som tittarna sitter med i efterhand.

Att vara med i en olycka är dock, för de flesta, ingenting som är odramatiskt och det är inte ett dugg konstigt om känslor rörs upp. Man är dessutom, på förekommen anledning, försiktig med att flytta inblandade eller låta dem röra på sig innan deras fysiska status säkerställts av medicinsk personal. Att man själv gått ur fordonet behöver inte vara en garanti för att man inte ådragit sig skador i rygg och nacke (ett bra exempel finns här: länk). Allt detta är förstås inte lätt att förstå om man saknar kunskap om trafikolyckor och hur räddningstjänst bedrivs. Det är naturligtvis trist om man inte lyckades förmedla detta i programmet. Det jag däremot vet är att om ni som klagar själva skulle vara med i en olycka kommer ni vara mycket tacksamma över att dessa åtgärder och rutiner finns.
__________________
Senast redigerad av pf10 2017-12-18 kl. 20:03.
Citera
2017-12-19, 17:27
  #62
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis

Hade du varit lite mer begåvad hade du kunnat googla på det jag skrev och kolla om det är fler (typ miljontals) som använder appar för att förutse trafikstockningar framför en.

Det är inget unikt, man behöver bara var normalbegåvad eller bättre (alltså dig exkluderad).


1. Tråden handlar om trafikolyckor

Alltså inte den förutsägbara rusningstrafiken som du drabbas av mellan ditt hem och arbetet mellan Lund och Helsingborg.




2. Hamnar man i en trafikolycka, och låt säga sannolikt i storstadsregionerna där TS mycket väl kan vara ifrån. Där bildas det omedelbart kö på motortrafikleder vilket gör att sitta med en "app" eller för den delen höra på radion att det är trafikstockning hjälper föga.

Men du får gärna utveckla, snillet hur du hanterar sådana situationer med din "app"

dvs Waze som du har C:\users\hellis

Kan du förutse olyckor?
Kan du flyga därifrån? eller hur annars kör du av en motorväg eller motorled där det är kö och inte ens finns en chans att nå avfarten vid trafikolycka?


Du är en lagerarbetare. låtsas vara mer begåvad än du är och ska i fortsättningen inte ge dig på fel människor.
Tangentbordsryttare
Citera
2017-12-22, 18:50
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
1. Tråden handlar om trafikolyckor

Alltså inte den förutsägbara rusningstrafiken som du drabbas av mellan ditt hem och arbetet mellan Lund och Helsingborg.




2. Hamnar man i en trafikolycka, och låt säga sannolikt i storstadsregionerna där TS mycket väl kan vara ifrån. Där bildas det omedelbart kö på motortrafikleder vilket gör att sitta med en "app" eller för den delen höra på radion att det är trafikstockning hjälper föga.

Men du får gärna utveckla, snillet hur du hanterar sådana situationer med din "app"

dvs Waze som du har C:\users\hellis

Kan du förutse olyckor?
Kan du flyga därifrån? eller hur annars kör du av en motorväg eller motorled där det är kö och inte ens finns en chans att nå avfarten vid trafikolycka?


Du är en lagerarbetare. låtsas vara mer begåvad än du är och ska i fortsättningen inte ge dig på fel människor.
Tangentbordsryttare

Vad är det för fel på dig?
Jag är inte lagerarbetare för det första.

Hade du som jag sagt faktiskt provat använda en app så kan vi ha en diskussion på riktigt.

Senast igår blev jag omdirigerad på grund av: https://polisen.se/Skane/Aktuellt/Ha...a-Helsingborg/

Jag körde först som vanligt mot södra påfarten men när telefonen två gånger ville omdirigera mig så zoomade jag ut och såg problemet.
Totalt stopp södergående.
Hade jag inte använt telefonen hade jag också fastnat i köerna som alla andra, vad var det du kallade det "Tangentbordsryttare". Det är väl en som skriver utan att veta?
Eller?
Annars får du gärna förklara.

Är inte det att förutse? Jag får veta i förväg vad som är/kan vara ett problem, är inte det synonymt med förutse?


Tråden handlar dessutom inte heller om olyckor man själv utsätts för.
Det handlar trafikstockningar som blir av olyckan.
Citera
2018-01-02, 17:25
  #64
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis
Vad är det för fel på dig?

Hade du som jag sagt faktiskt provat använda en app så kan vi ha en diskussion på riktigt.

Tråden handlar dessutom inte heller om olyckor man själv utsätts för.
Det handlar trafikstockningar som blir av olyckan.


För det första
Du har inte hållit dig till trådens ämne, eller ens prickat rätt vad TS menar någon gång så
rätta inte mig.


För det andra kom du in här med ditt idiotiska utlägg om att alla som fastnar i köer bara hade
klarat sig om dom kört med din lilla Waze-app

vilket är fel
Jag exemplifierade tex där trafikolyckor, och köer kan uppstå plötsligt på motorvägar där du inte har avfarter inom räckhåll. Och plötsligt stannar trafiken i samtliga filer i den riktningen, folk kan dvs inte ens köra åt sidan. Man kan inte ens navigera ur sin lucka pga bilar bakom.
Man kan heller inte "backa" från en motorväg.

Jag har ingen anledning slösa mer tid på dig.
Jag hoppas du förstod av mitt PM men annars kan din position förtydligas.

Citera
2018-01-08, 19:41
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
För det första
Du har inte hållit dig till trådens ämne, eller ens prickat rätt vad TS menar någon gång så
rätta inte mig.


För det andra kom du in här med ditt idiotiska utlägg om att alla som fastnar i köer bara hade
klarat sig om dom kört med din lilla Waze-app

vilket är fel
Jag exemplifierade tex där trafikolyckor, och köer kan uppstå plötsligt på motorvägar där du inte har avfarter inom räckhåll. Och plötsligt stannar trafiken i samtliga filer i den riktningen, folk kan dvs inte ens köra åt sidan. Man kan inte ens navigera ur sin lucka pga bilar bakom.
Man kan heller inte "backa" från en motorväg.

Jag har ingen anledning slösa mer tid på dig.
Jag hoppas du förstod av mitt PM men annars kan din position förtydligas.


Du snackar så mycket skit!

Det är väl klart att saker kan hända precis framför ögonen på dig, men jag har empirisk fakta på olyckor och köer i stora delar av landet.
Oavsett vilken stad eller del av landet det gäller så kan man ofta ta sig runt.
Du som inte vet bättre tror att det hände nu precis, men i verkligheten så hände det för längre sedan och appar (inte bara Waze) kommer att leda dig runt olyckan/trafiken.

Förra gången jag var i Göteborg blev jag omdirigerad vid Liseberg på grund av en olycka längre fram, svängde av och körde på vägarna bredvid tills jag kommit förbi det.
Och som vanligt så var det en ström av bilar som körde exakt samma väg.
Slump eller använder alla i den strömmen olika appar för att navigera runt olyckor?


Igen, skaffa dig lite erfarenhet så kan vi prata vidare på likvärdiga grunder.
Citera
2018-01-27, 15:59
  #66
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis
Du snackar så mycket skit!

Igen, skaffa dig lite erfarenhet så kan vi prata vidare på likvärdiga grunder.

Ska prov-cykla Petra då och återkomma
Citera
2018-01-27, 16:15
  #67
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis

Det är väl klart att saker kan hända precis framför ögonen på dig, men jag har empirisk fakta på olyckor och köer i stora delar av landet.

Oavsett vilken stad eller del av landet det gäller så kan man ofta ta sig runt.


Bestäm dig nu snillet.
Kan du med din Waze-app och sunkiga Volvo undgå alla former av olyckor och köer?
När jag påtalade osannolikheten i detta har du spytt ord utan mening som den tönt du är.

Du har varit i Göteborg 1 gång . Nämen oj så imponerande. Vilken erfarenhet lantis.


motorvägar,trafikleder, eller för den delen 2-1 vägar som förekommer där du bor gör att samtliga fordon utöver de direkt drabbade i en olycka blir fast mellan räcken och avfarter. Speciellt i rusningstrafik då flest antal av oss är på vägarna...

Tokyo, New York eller Hisinge-bron är ingen match för dig alltså.




Dina isolerade "empiriska" observationer är inte tillräckliga för att
påstå det du gjorde i post#33 2017-11-30, 19:03

Ha ha ha Tipsa gärna VTI om dina "data på köer och olyckor"

Citera
2018-01-27, 19:35
  #68
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ascendancy
Det spelar ingen roll om det är en liten en, praxis är att tillkalla polis och/eller ambulans

Det är det så fan heller. Man ringer inte polisen för lite plåtknyckel. Man tar varandras uppgifter och åker hem och hörs sedan på telefon nån dag och "skriver papper". I Göteborg är det inte alls ovanligt att muppar som skavt ihop står och skriver skadeanmälan på E6 Örgrytemotet kl 1630 en torsdag. Fan inte ok någonstans.
Citera
2018-01-27, 22:00
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Det är det så fan heller. Man ringer inte polisen för lite plåtknyckel. Man tar varandras uppgifter och åker hem och hörs sedan på telefon nån dag och "skriver papper". I Göteborg är det inte alls ovanligt att muppar som skavt ihop står och skriver skadeanmälan på E6 Örgrytemotet kl 1630 en torsdag. Fan inte ok någonstans.
Det finns sällan något behov att tillkalla polis vid mindre sammanstötningar, om nu inte någon part verkar suspekt på ett eller annat sätt. Ambulans, här gäller förstås också att avgöra om de behövs, men samtidigt kan det vara svårt att avgöra i vissa fall, då är det bättre att ringa och beskriva situationen.

Vad skadeanmälan beträffar är det en klar fördel att den ifylls på plats, den blankett som finns för detta ändamål är som bekant så konstruerad att framsidan bör fyllas i gemensamt och sedan undertecknas av respektive förare. Sedan får övriga uppgifter på blanketten ifyllas enskilt när man lämnat platsen. Att avvakta med upprättande av denna anmälan till senare tillfälle gör att risken för olika uppfattningar om vad som inträffat ökar. Därmed inte sagt att man bör stå kvar med de inblandade fordonen exakt på den plats där de stannade, förflyttning till närbelägen yta är inget som hindrar, då störs inte heller trafiken så mycket.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback