Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-30, 10:22
  #1
Medlem
Jag har under hela min skoltid varit den smalaste och längsta tjejen i klassen. För ca 4 år sen hittade jag till träningen och började träna mycket gruppträning. För 2 år sen fastnade jag i gymmet och bestämde mig för att jag ville bygga. Jag började på 52 kg kroppsvikt och en diagnos på anorexia och depression. Träningen var min väg ur båda diagnoserna.

Nuvarande stats:
Ålder: 20-25 år
Längd: 179 cm
Vikt: 67 kg

Nuvarande PB:s
Marklyft: 2 x 117,5 kg
Bänkpress: 52,5 kg
Benböj: 92,5 kg

Jag har nu i ca 2 år sysslat med styrketräning. Förra året (2016) var det utan särskild kunskap, så var inte jätteseriöst. Från Januari 2017 började jag skriva upp alla pass för att träna mot ett mer tydligt mål. Jag började med att fokusera på tre stora övningar och fokusera på att sätta tekniken för att kunna öka i styrka på ett effektivt sätt. På senare tid har tankar om att tävla i styrkelyft uppkommit.

Mål till årets slut:
Dubbel kroppsvikt i marklyft
Kroppsvikt i bänkpress
100 kg i benböj

Jag tränar ca 6-7 gånger i veckan. Jag kör följande pass, varje pass två gånger/vecka. Varje pass innehåller en stor övning där jag enbart jobbar för styrka. Resterande övningar är delvis för att hjälpa den stora övningen och delvis för att bygga muskler. Passen ser i stort sätt likadana ut jämt, med små variationer.

Bänk + axlar och armar
- Bänkpress
- Militärpress
- Axellyft i kryssdrag (utsida)
- Tricep pushdown
- Axellyft utsidan med hantlar
- Armhävningar smala och breda
- Axelpress med Kettlebell
- Axellyft fram med Kettlebell

Marklyft + rygg
- Marklyft
- Raka marklyft
- Stångrodd
- Chins
- Latsdrag
- Face pulls

Benböj + ben
- Benböj
- Utfall
- Hacksquat
- Lårcurl
- Kickbacks med gummiband

När jag började 2017 hade jag följande PB:s
Marklyft: 100 kg
Bänkpress: 50 kg (gör idag 5 på samma vikt)
Benböj: 77,5 kg

Några viktiga saker att veta:
Har en axelskada som försvårat bänken från och till.
Drog på mig en överbelastning i vänster knä som gjorde att jag fick backa rejält i benböjen efter ett max på 82,5 kg.

Tänkte lägga upp hur mina pass går samt fysikutveckling.
Citera
2017-11-30, 10:23
  #2
Medlem
ariananicole99s avatar
Bra jobbat! Lycka till!
Citera
2017-11-30, 10:32
  #3
Medlem
gato12s avatar
Väldigt coolt med tjejer som lyfter tungt.

Här är en till, om du inte hade koll på henne; (FB) Ogden vill bli stark!
Citera
2017-11-30, 21:35
  #4
Medlem
Dagens pass fick bli starten på en väldigt välbehövd deload. Har de senaste två veckorna blivit svagare och haft en del smärtor i vänster knä. Hoppas lite avlastning ska hjälpa mig nå mina mål innan årets slut.

Blev benpasset idag med alla vikter på 60% av mina vanliga vikter. Benböjen hamnade på 5x5 57,5kg
Utfall 3x20 16kg
Hacksquat 3x10 40kg
Enbenspress i assisted pull up 3x10/ben 45 kg
Lårcurl 3x10 20kg
Kickback, medelhårt gummiband 3x15/ben

Ett av de tråkigaste passen jag gjort men kändes som ett måste. Kommer köra 60% på alla vikter på bänkpasset imorgon och även markpasset på söndag.
Nästa ben/böj/markpass efter det kommer jag endast köra 60% i den övningen. Men köra fullt ut på alla "små"övningar i passet.

Om en vecka drar jag igång med tunga vikter igen i hopp om att dra snygga max på juldagen.
Citera
2017-12-01, 19:31
  #5
Medlem
Bänk + armar och axlar
Bänk 3x8 35kg
Militärpress 4x10 25kg
Axellyft utsida kryssdrag 3x10/sida 5kg
Tricep pushdown 3x10 20kg
Axellyft utsida hantlar 3x10 + 2 dropset 6kg
Armhävningar breda och smala 3x10/övning
Axelpress kettlebell 3x10/arm 6kg
Axellyft framåt 3x10 6kg

Låga vikter idag med i alla övningar. Men bänken kändes stabil rent tekniskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback