Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-12-02, 22:21
  #85
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuck-Chorris
Om man bara jämför hur tryggt och stabilt sverige var för 30 år sedan jämfört med nu med alla invandrarghetton "särskilt utsatta områden" och ökning av våldtäkter.

Vilket land har lyckats sämre än sverige på det området om man avser relativ förändring?

Vad jag vet om de värsta länderna nu så var de antingen skitländer förut också, eller har hamnat i krig genom yttre angrepp eller yttre påverkan till inbördeskrig vilket de egna politikerna knappast kan belastas för, till skillnad från när det gäller Sverige.
Tja, nu har Löfven och Magda inte suttit i 30 år, och skall du bedöma deras insatts får du väl se dels till deras förutsättningar, och dels till jobbet och resultatet under deras fögderi - eller hur?

Och då är resultatet faktiskt inte så bedrövligt - absolut inte sämst i Världen!
(Inte ens Reinfeldt som jag blivit mer och mer kritiskt mot var i närheten av att vara sämst i Världen!)
Citera
2017-12-02, 23:12
  #86
Medlem
Nuck-Chorriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nja, Sverige är inte perfekt på något sätt, och allra minst vår regering, men att på stå att det skulle vara världens sämsta är en grov överdrift, vilket visas av tillväxtdata.
Egentligen har jag därför ingen anledning att gå i svaromål på din lista, men, men.... Kan inte hålla mig helt!
1) Det var regeringen Reinfeldt som avskaffade invasionsförsvaret. Vad Löfven gör är att mödosammt försöka bygga upp det igen!
2) Vad de islamist/flykting-relaterade problemen beträffar, så är det även här så att krisen byggdes upp av Reinfeldt, och Löfvet försöker städa upp - ehuru lite tafatt, och med ständiga krokben från regeringspartnern miljöpartiet, för att inte tala om alliansoppositionen!
Ja då är vi väl nästan överens?
Jag avsåg nämligen den sammantagna insatsen av de politiker vi haft de senaste 30 åren. Att sverige haft en uppbyggd industri och att många svenskar jobbar hårt och produktivt trots politiskt vanstyre och kommunistliknande skatter är det som räddat landet från undergång. Att sverige har högt bnp är absolut inte tack vare politikerna.
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tja, nu har Löfven och Magda inte suttit i 30 år, och skall du bedöma deras insatts får du väl se dels till deras förutsättningar, och dels till jobbet och resultatet under deras fögderi - eller hur?

Och då är resultatet faktiskt inte så bedrövligt - absolut inte sämst i Världen!
(Inte ens Reinfeldt som jag blivit mer och mer kritiskt mot var i närheten av att vara sämst i Världen!)
Se ovan.
Jag talar inte om det ekonomiska resultatet, jag talar om politikernas insats och inte bara nuvarande politiker.
Citera
2017-12-02, 23:42
  #87
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuck-Chorris
Ja då är vi väl nästan överens?
Jag avsåg nämligen den sammantagna insatsen av de politiker vi haft de senaste 30 åren. Att sverige haft en uppbyggd industri och att många svenskar jobbar hårt och produktivt trots politiskt vanstyre och kommunistliknande skatter är det som räddat landet från undergång. Att sverige har högt bnp är absolut inte tack vare politikerna.

Se ovan.
Jag talar inte om det ekonomiska resultatet, jag talar om politikernas insats och inte bara nuvarande politiker.
Frågan som diskuterades var om Magda var den sämsta finansministern i Världen. Det är hon långtifrån! Sedan kan politik både gynna och missgynna ett lands ekonomiska utveckling - det är bara fåtaliga Manchesterliberaler som tror att frånvaro av politik är det bästa för ett land. Vad Sveriges politik de senaste åren beträffar, så skulle jag väl säga att den är sisådär halvbra i en internationell jämförelse. Massinvandring av människor som inte verkar kunna bidra ekonomiskt är naturligtvis en black om foten - å andra sidan är infrastruktur och utbildning fortfarande någerlunda trotts härjningar av Genusvetare och Björklundare....
Citera
2017-12-02, 23:57
  #88
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Under våren 2015, satt Finansretoriska Rådet FRR i möte med Finansminister Magdalena Andersson (S), och diskuterade Löfven Regeringens ekonomiska politik med tanke på Vårbudgeten, som då med all sannolikhet skulle gå igenom pga DÖ.

FRR kom med svidande kritik mot sossarnas ekonomiska politik och hur det skulle drabba svensk ekonomi. FRR varnade Magda om att Regeringen skulle inte nå överskottsmålet.

Magda blev ursinnig på rådet och skällde ut dem med orden:



Och därefter stormade hon ur rummet, uppenbart ursinnig och uppretad över kritiken.

Sedan dess pratar hon inte längre med Johan Hessler från FRR. Som ironiskt nog var hennes lärare vid universitetet.

Vad säger detta om vår Finansministers karaktär?

Vad är det för problem med Magda? (Finns en del rykten om att hon skulle ha alkoholproblem. KAn detta ha med saken att göra?)

Ska inte politiker kunna tåla kritik?

Källa:
https://www.svd.se/kritiken-blev-for...ign=2017-11-30
"Troll-Fia" blir arg när hon inte kan svara med goda argument. Som ett litet barn som skriker i affären för att det inte får en glass.

Fotnot: "Troll-Fia" är en figur från en sagobok. En viss porträttlikhet finns.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2017-12-03 kl. 00:31.
Citera
2017-12-03, 01:42
  #89
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Det här är ju vanligt kvinnligt beteende. De tror att de ska undgå kritik för att de är kvinnor.

Jo, men i Sverige så kommer ju kärringar som Magdalena Andersson undan genom att bli aggressiva och svåra i samarbetsfrågor. Hon hade fått sparken under Göran Perssons samspelta regering, men under mesproppen Löfven kan feministsvinet beskatta svenska folket obehindrat.
Citera
2017-12-03, 07:58
  #90
Medlem
Nuck-Chorriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Frågan som diskuterades var om Magda var den sämsta finansministern i Världen. Det är hon långtifrån! Sedan kan politik både gynna och missgynna ett lands ekonomiska utveckling - det är bara fåtaliga Manchesterliberaler som tror att frånvaro av politik är det bästa för ett land. Vad Sveriges politik de senaste åren beträffar, så skulle jag väl säga att den är sisådär halvbra i en internationell jämförelse. Massinvandring av människor som inte verkar kunna bidra ekonomiskt är naturligtvis en black om foten - å andra sidan är infrastruktur och utbildning fortfarande någerlunda trotts härjningar av Genusvetare och Björklundare....
Jag ser nu att jag var otydlig i första meningen i mitt första inlägg, jag tänkte mer övergripande över svensk politik de senaste 30-40 åren.

Men låt oss då avgränsa oss till specifikt nuvarande finansminister Magdalena Andersson.

Jag är inte säker men gör ändå ett påstående som jag gärna vill ha motbevisat om det går:
Magdalena Andersson är världens sämsta finansminister för det egna folket.

Jag baserar påståendet på följande:
* Jag anser att svenska folket redan är det hårdast beskattade i världen om man ser på jämförelser
Detta i sin tur baserar jag på en kombination av:
+ Att de topplistade skatteländerna ser ut så här (skatt per GDP):
Finland 54.2
Norway 54.8
Sweden 50.5
Denmark 50.8
+ Att sverige har tagit emot betydligt fler invandrare de senaste 30 åren,
+ De som kommit till sverige är mindre arbetsbenägna och brottliga än övriga högskatteländer ovan
+ Arbetslösheten är ca 22% bland utrikes födda (högre än de andra länderna)
+ Av de invandrare som "arbetar" är proportionell andel till ovanstående 22% i skattefinansierade låtsasjobb eller lägre löner med lägre skattebas än svenskar
+ Det finns ca 2 miljoner invandrare och att bidragsberoende ofta går i arv.
+ Ovanstående kombinerat medför att sveriges siffra ovan på 50.5 ska beräknas om till att avse skattetrycket på svenska folket som jag då påstår blir högre än för motsvarande länder som toppar listan.

* Magdalenas budget fokuserar på att ge ännu fler invandrare samma kostsamma välfärd som svenska folket byggt upp under lång tid, och underskattar de faktiska kostnaderna kraftigt för detta vilket kommer att leda till ännu högre skatter och sämre välfärd.
* Magdalena är knappast oberoende och helt utanför det nya beslutet att låta 50 000 kriminella/illegala invandrare stanna i landet, i tillägg till alla som asylsökare med anhöriga som släppts in "legalt" och som försörjs.

Ovanstående kombinerat anser jag att ingen annan finansminister är sämre när världens högsta skattetryck på den egna befolkningen (svenskar, inte invandrare) kommer att ökas ytterligare.

Och återigen, att ekonomin ser bra ut är inget som behöver vara ett direkt resultat av finanspolitiken. För ett exempel: placera finansministern med hela svenska skatteverket i Kongo, och se om den politik de för är anledningen till den goda ekonomin när de försöker beskatta khat-tuggande analfabeter som inte jobbar och det inte finns någon produktiv industri att beskatta. Ett annat exempel är om sverige i morgon hittar olja motsvarande det dubbla som norge har totalt och lyckas utvinna det så att skatteintäkterna på det dubblar sveriges budget och finanser i internationella jämförelser, det kan du på samma sätt inte heller tillskriva finansministern eller den förda ekonomiska politiken. Statens ekonomiska intäkter som baseras på folkets skuldsättning är inte heller rimligt att tillskriva finansministern som någon ekonomisk styrka. Exempelvis kan man låna ut ett belopp motsvarande hela statsbudgeten till random invandrare till nollränta som spenderas på fastigheter och som i nästa led spenderas i diverse handel som ger skatteintäkter till en statsbudget som då blir "stark" i en internationell jämförelse.

Så då frågar jag, avseende ovanstående faktorer, vilken finansminister är sämre för det egna folket än Magdalena Andersson?
Citera
2017-12-03, 16:38
  #91
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuck-Chorris
Du har helt rätt i att det finns en hel del latmaskar på vanliga arbetsplatser, de betraktar jag inte som någon medelklass utan snarare en form av parasiter som bara flyter med. Med medelklass avser jag specifikt de som faktiskt arbetar och produktiva. Rent ekonomiskt antar jag att även välbärgade parasiter ingår i det man brukar kalla medelklassen.

Om det du skriver stämmer skulle invandringen vara en vinst för sverige, vilken inte särskilt många ärliga människor längre försöker påstå. Visst finns anekdoter med arbetande invandrare men på det stora hela innebär de en ekonomisk härdsmälta för landet, och ingen finansminister kan rädda landet när man fyller på med så många krigsskadade analfabeter som man gör i dagens sverige, och med dagens finansminister blir det ännu värre.

Jag tror nog det finns en del som pratar bort 3-4 timmar per dag, men jämför man svensk BNP och justerar för den extremt höga arbetslösheten och fusklåtsasjobben bland invandrare ser man att produktiviteten bland svenskar fortfarande är mycket hög i en internationell jämförelse. USA ligger högt, men de har också en stor vit befolkning kombinerat med låga skatter och man kan misstänka ett samband och att sverige skulle ligga betydligt högre om man bara räknade bort invandrarna (ca 2 miljoner)

Det känns som om din ambition med inlägget är att snacka bort alla fakta. Det är inte utan att man undrar hur du gör på din arbetsplats....

Din definition på medelklass känns minst sagt egen. De här grabbarna och tjejerna är tjänstemän och har i en del fall mycket bra betalt och klart över en svensk medianinkomst.

Jag litar inte på några anekdoter. Jag går dagligen till ett jobb där ca 60 procent är invandrare och många av dem är araber, perser eller afrikaner. Vi är bäst i koncernen och den mest produktiva fabriken av alla. Det är en klar vinst för Sverige att vi har så många invandrare som kan göra detta viktiga arbete att faktiskt kunna montera ihop saker till att bli världsklassprodukter.

Hade vi inte haft det hade vi inte kunnat ha den spridning av olika bra företag som Sverige genom tiderna haft d.v.s. ett världsklassföretag beställer från ett annat som i sin tur blir världsklass på att göra bra produkter eller tjänster och så är kedjan igång. Om du på något sätt tror att vi som land skulle kunna bli mer välmående genom att vi tog bort en massa presumptiv arbetspersonal för de företag där det är helt nödvändigt att kunna ha folk och helst lite för många som kan utföra arbetet på golvet är du helt ute och cyklar.

Om din brunaktiga tes kring raser och deras produktivitet skall hålla bör du nog ta en ordentlig titt på de saker du skriver när du jämför Sverige och USA. Det stora problemet med USA är att delar av deras industrier tror på lösningar från tidigt 80-tal.
Citera
2017-12-03, 20:49
  #92
Medlem
Nuck-Chorriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det känns som om din ambition med inlägget är att snacka bort alla fakta. Det är inte utan att man undrar hur du gör på din arbetsplats....

Din definition på medelklass känns minst sagt egen. De här grabbarna och tjejerna är tjänstemän och har i en del fall mycket bra betalt och klart över en svensk medianinkomst.

Jag litar inte på några anekdoter. Jag går dagligen till ett jobb där ca 60 procent är invandrare och många av dem är araber, perser eller afrikaner. Vi är bäst i koncernen och den mest produktiva fabriken av alla. Det är en klar vinst för Sverige att vi har så många invandrare som kan göra detta viktiga arbete att faktiskt kunna montera ihop saker till att bli världsklassprodukter.

Hade vi inte haft det hade vi inte kunnat ha den spridning av olika bra företag som Sverige genom tiderna haft d.v.s. ett världsklassföretag beställer från ett annat som i sin tur blir världsklass på att göra bra produkter eller tjänster och så är kedjan igång. Om du på något sätt tror att vi som land skulle kunna bli mer välmående genom att vi tog bort en massa presumptiv arbetspersonal för de företag där det är helt nödvändigt att kunna ha folk och helst lite för många som kan utföra arbetet på golvet är du helt ute och cyklar.

Om din brunaktiga tes kring raser och deras produktivitet skall hålla bör du nog ta en ordentlig titt på de saker du skriver när du jämför Sverige och USA. Det stora problemet med USA är att delar av deras industrier tror på lösningar från tidigt 80-tal.
På tal om att ha ambitionen att snacka bort fakta och inte lita på anekdoter, för att sedan själv dra anekdoter utan källa som argument mot invandringens kostnader, följt av att dra brunkortet.

Och sedan tala om problemen med USA när utgångsläget var att de har högre BNP per capita som om deras problem var vad som behövde förklaras vid en jämförelse med sveriges finanspolitik.
Citera
2018-01-01, 07:51
  #93
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag litar inte på några anekdoter. Jag går dagligen till ett jobb där ca 60 procent är invandrare och många av dem är araber, perser eller afrikaner. Vi är bäst i koncernen och den mest produktiva fabriken av alla. Det är en klar vinst för Sverige att vi har så många invandrare som kan göra detta viktiga arbete att faktiskt kunna montera ihop saker till att bli världsklassprodukter.

Hade vi inte haft det hade vi inte kunnat ha den spridning av olika bra företag som Sverige genom tiderna haft d.v.s. ett världsklassföretag beställer från ett annat som i sin tur blir världsklass på att göra bra produkter eller tjänster och så är kedjan igång. Om du på något sätt tror att vi som land skulle kunna bli mer välmående genom att vi tog bort en massa presumptiv arbetspersonal för de företag där det är helt nödvändigt att kunna ha folk och helst lite för många som kan utföra arbetet på golvet är du helt ute och cyklar.

Om din brunaktiga tes kring raser och deras produktivitet skall hålla bör du nog ta en ordentlig titt på de saker du skriver när du jämför Sverige och USA. Det stora problemet med USA är att delar av deras industrier tror på lösningar från tidigt 80-tal.

Om det där nu är sant, vad spelar det för roll när Sverige före massinvandringen var världens rikaste land samt det mest trygga och stabila? Brunaktiga teser är det inget fel på eftersom de ser ut att stämma överens med verkligheten. Det är du det är något fel på snarare.

"Jag litar inte på några anekdoter" säger samma person som står för anekdoter. Idiot.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback