Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-29, 23:49
  #1
Medlem
De senaste dagarna har Köpenhamnpolisen använt sig av drönare (inte första gången) runt Christiania, där det som väl känt säljs en hel del cannabis i alla dess former. Men nu siktar de även in sig på köpare.

Citat:
"Politiet har foretaget flere aktioner mod den organiserede hashhandel og har beslaglagt 11,7 kilo hash og 3478 joints."

"Det har resulteret i, at mere end 60 købere er blev sigtet for overtrædelse af loven om euforiserende stoffer."

https://www.bt.dk/krimi/politi-sigte...ed-dronehjaelp

Jag själv som bosatt i staden sedan en tid tillbaka, och även frekvent besökare känner inte att detta är väg någonstans bra. Nu vet jag att jag väl ändå inte ska klaga, då det finns så lättillgängligt jämfört med Sverige bl.a. men det faktumet kvarstår att Polisen nu använder drönare luktar lite big brother.
__________________
Senast redigerad av Dreday 2017-11-29 kl. 23:51.
Citera
2017-11-30, 08:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreday
De senaste dagarna har Köpenhamnpolisen använt sig av drönare (inte första gången) runt Christiania, där det som väl känt säljs en hel del cannabis i alla dess former. Men nu siktar de även in sig på köpare.



https://www.bt.dk/krimi/politi-sigte...ed-dronehjaelp

Jag själv som bosatt i staden sedan en tid tillbaka, och även frekvent besökare känner inte att detta är väg någonstans bra. Nu vet jag att jag väl ändå inte ska klaga, då det finns så lättillgängligt jämfört med Sverige bl.a. men det faktumet kvarstår att Polisen nu använder drönare luktar lite big brother.
Det ska väl vara lagligt även i Sverige, det går väl under kameraövervakningslagen tror jag.

Men gör man affärer utomhus, öppet, så är inte bara drönare ett hot, spanare, allt blir lättare för den som vill åt folk om de gör det utan väggar och tak.

För inomhus blir ju ex kan ju inte drönaren komma åt information, vad jag vet. Men nu är ju Chris väldigt speciellt och det blir en praktisk omöjlighet att flytta in det inomhus, mycket av det, så det är förmodligen just därför man använder drönare just där. Måste ju vara ruskigt effektivt för snuten.
Citera
2017-11-30, 13:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
För inomhus blir ju ex kan ju inte drönaren komma åt information, vad jag vet. Men nu är ju Chris väldigt speciellt och det blir en praktisk omöjlighet att flytta in det inomhus, mycket av det, så det är förmodligen just därför man använder drönare just där. Måste ju vara ruskigt effektivt för snuten.

Exakt, ser inte hur den stora "marknadsplatsen" kommer kunna flyttas inomhus. Nu är ju iofs nästan alla stånd som säljer under något slags tak, men det är inte tillräckligt för att dölja vad som händer.

Men de pushers som jobbar där har visat sin kreativitet förut för att kringgå lagens långa arm, så kanske kommer man få se något slags hemmabyggt tak i presenning som täcker det mesta från ovan.

Men det stora orosmolnet är ju nu att de faktiskt följer efter enskilda köpare och sedan beslagtar och bötfäller. Att de går på källan förstår man ju, men känns lite felprioriterat att rikta in sig på småköpare.
Citera
2017-11-30, 13:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreday
Exakt, ser inte hur den stora "marknadsplatsen" kommer kunna flyttas inomhus. Nu är ju iofs nästan alla stånd som säljer under något slags tak, men det är inte tillräckligt för att dölja vad som händer.

Men de pushers som jobbar där har visat sin kreativitet förut för att kringgå lagens långa arm, så kanske kommer man få se något slags hemmabyggt tak i presenning som täcker det mesta från ovan.

Men det stora orosmolnet är ju nu att de faktiskt följer efter enskilda köpare och sedan beslagtar och bötfäller. Att de går på källan förstår man ju, men känns lite felprioriterat att rikta in sig på småköpare.
De kommer genom ngn köpare att kunna klättra nerifrån och upp.
Citera
2017-12-01, 22:02
  #5
Medlem
ponnylover99s avatar
Förmodligen är det en svensk testballong för någonting som är tänkt att introduceras på steroider under de kommande åren. Sökord: Operation Rügen.
__________________
Senast redigerad av ponnylover99 2017-12-01 kl. 22:08.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback