Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-29, 23:34
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Volym på filter och flödeshastighet på vattnet genom filtret?
Jag har lite uppgifter om en elpump och så filter. Undrar om dom är tillräckliga?

Pumpstorlek 3.5kw
1000 kg filtersand
2 kvadratmeter filterarea
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2017-11-29 kl. 23:40.
Citera
2017-11-29, 23:55
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Volym på filter och flödeshastighet på vattnet genom filtret?
Jag har lite uppgifter om en elpump och så filter. Undrar om dom är tillräckliga?

Pumpstorlek 3.5kw
1000 kg filtersand
2 kvadratmeter filterarea

Jag har inte räknat ut exakt, men flödet bör vara ungefär 2000 m3 per dygn. Dvs runt 80 m3 i timmen. Det bör framgå av pumpens data hur stort flöde den orkar med. Filtret verkar tillräckligt stort (mer än dubbelt än vad som behövs). Det beror ju ockdå lite på om det är utomhus eller inomhuspool samt temperatur.
Citera
2017-11-30, 00:10
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag har inte räknat ut exakt, men flödet bör vara ungefär 2000 m3 per dygn. Dvs runt 80 m3 i timmen. Det bör framgå av pumpens data hur stort flöde den orkar med. Filtret verkar tillräckligt stort (mer än dubbelt än vad som behövs). Det beror ju ockdå lite på om det är utomhus eller inomhuspool samt temperatur.

Utomhuspool. Jag ska undersöka närmare vad det står på pumpen. Värmen i luften är ofta mellan 30-40 grader dagtid.
Citera
2017-12-06, 14:02
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Utomhuspool. Jag ska undersöka närmare vad det står på pumpen. Värmen i luften är ofta mellan 30-40 grader dagtid.

Är det över 25 grader så är det viktigare att man dimensionerar UV-reningen korrekt om man vill slippa bakterie och algtillväxt. Annars får man hinka i ordentligt med klor i bassängen..
Citera
2017-12-06, 17:47
  #5
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Är det över 25 grader så är det viktigare att man dimensionerar UV-reningen korrekt om man vill slippa bakterie och algtillväxt. Annars får man hinka i ordentligt med klor i bassängen..

Jag har faktiskt en sådan här jonisator, just för att undvika hög halt av klor. Jag ska undersöka om jonisatorn är rätt dimensionerad. Jag vet faktiskt inte om rätt namn är uv-rening eller jonisator.
Citera
2017-12-07, 00:31
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har faktiskt en sådan här jonisator, just för att undvika hög halt av klor. Jag ska undersöka om jonisatorn är rätt dimensionerad. Jag vet faktiskt inte om rätt namn är uv-rening eller jonisator.
UV-rening är det begrepp som används av de stora leverantörerna i alla fall. Jag har inte sett någon som kallar det jonisator om vi snackar om något med UV-ljus för att rena vatten.
Citera
2017-12-07, 16:35
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har faktiskt en sådan här jonisator, just för att undvika hög halt av klor. Jag ska undersöka om jonisatorn är rätt dimensionerad. Jag vet faktiskt inte om rätt namn är uv-rening eller jonisator.

Eftersom joniseringen sker inne i cellerna som bestrålas med uvc så är det inte riktigt rätt att kalla det för jonisator, ty vattnet joniseras inte. Jämför t.ex. med klorinator som omvandlar salt till klor. (Det finns väl inga stora pooler som kör med rent klor längre?)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback