Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-11-30, 23:28
  #25
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaeckan
stångrodd + knäböj med stången långt ner på ryggen = marklyft

Gör dem två övningarna istället för marklyft så löser det sig.
Verkligen inte!


Ts, finns inga övningar som du måste köra. Allt går att substituera.
Citera
2017-11-30, 23:41
  #26
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
Stången är i vägen. Vill jag lyfta upp stången på det sättet som känns mest naturligt för mig slår den i knäna, vilket gör att man måste böja sig framåt över stången för att kunna lyfta den.

Jämför med hur man skulle lyfta upp en tung sten från marken t ex. Då sätter man en fot på varje sida, greppar stenen rak i ryggen, nästan helt upprätt, och trycker ifrån med benen. Det är ju även nästan exakt samma rörelse som i knäböj, eftersom att man även där kan ha vikten rakt ovanför fötterna. I marklyft måste man luta ryggen mycket mer framåt, eftersom att man ju har vikten framför sig. För de flesta är ju ryggraden nästan horisontell mot marken i början av lyftet.

Att lyfta saker är helt naturligt, ja, men det gör man ju i de flesta övningar. Att lyfta något med formen av just en skivstång är något vi själva har hittat på.
Slår stången i knäna så har du förmodligen för lodrätt rygg och behöver ha höfterna högre i utgångsläget. Det betyder alltså att du ska böja dig mer framåt, vilket jag får en känsla av att du är lite orolig för och vill liksom ha lodrätt rygg. Rigid och rak, ja, men inte lodrätt. Idén med övningen är ju bland annat att träna ryggen att bli stark och orka bibehålla den position allt eftersom stången blir tyngre.

Vad gäller skador så är det ju bra att du är uppmärksam, men skador är något som styrkelyft (vari marklyft ingår) är väldigt förskonade från. Tittar man på skaderisken så är den minimal jämfört med både fotboll och löpning. Du lyfter under kontrollerade former i optimal position (optimal jämfört med om du exempelvis skulle lyfta en tung soffa eller liknande).

Marklyft är som du kanske kan gissa att jag tycker en bra övning, och då i synnerhet för nybörjare: de blir starka snabbt på ett funktionellt sätt och lägger snabbt på sig muskelmassa (fast inte riktigt på de ställen killar brukar prioritera som armar och bröst).

Du måste givetvis inte marka. Är du inriktad på body building kan det till och med vara ett mindre bra val, men då menar jag mer avancerade byggare. Jag tycker däremot inte du ska välja bort dem för att du tycker det är krångligt (det är det inte, kolla Alan Thralls video som jag länkar tills nybörjarträningstråden) eller för att du är rädd för skador (risken är liten, i synnerhet om du inte markar så tungt). Är inte det något sv skälen, förutom att övningen är tung och jobbig, så har du min välsignelse att välja bort den.
Citera
2017-12-01, 05:14
  #27
Avstängd
qirteros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Marklyft är, som många säger, en utmärkt övning, men personligen kör jag aldrig marklyft.

Som sagt så är det en ypperlig övning som träffar iprincip hela ryggen vilket ingen annan övning gör, sen kan man såklart köra 2-3 andra övningar och köra slut hela ryggen och skita i mark.
Själv älskar jag att börja ett ryggpass med mark sen avsluta med 3-4 ryggövningar.

Men det är absolut inget man behöver köra, dom musklerna du får in med marklyft kan du köra andra övningar för att få.
Om man nu är tveksam och rädd för att skada sig så köp ett PT pass och säg att du endast vill träna på marklyft.
Citera
2017-12-01, 08:57
  #28
Medlem
Krongjorts avatar

Marklyft är inte ett måste, men det är en väldigt bra övning, så länge som det utförs med korrekt teknik. Saken är lite så, att marklyft tränar så gott som hela kroppen genom en rörelse, vilket gör att övningen i sig är den övningen som ger dig störst möjligheter att träna så tungt som möjligt, vilket också då förbättrar möjligheterna till 'framsteg' på gymmet. Finns ett antal videos på youtube om raka marklyft/romanian deadlifs, som de kallas. Alla bör, i min mening, börja med dessa, åtminstone för att testa ifall kroppen klarar av alla bitar som den bör, innan vanliga marklyft påbörjas.

Marklyft är en obekväm övning, om den är korrekt utförd så är den väldigt 'anatomiskt korrekt', men om den utförs fel, så.. du vet redan. Marklyft, om den utförs rätt, är en pelare som ska hålla upp hela projektet som är träning, knäböj och bänk eller vanlig press, är andra pelare. Det går absolut att bygga och uppföra projektet med andra pelare, men, dessa pelare, basövningarna, är de mesta stabila och mest hållbara, både på kort och lång sikt, men bara om den som ställer upp pelarna vet vad den gör.

Därför är det bra att testa om man vet vad man gör, med raka marklyft som minsta minimum. Många (Av min erfarenhet) får gärna, eller helst, börja med raka marklyft, för att senare övergå till vanliga marklyft när personen är stark nog att lyfta ~60kg på det sättet. Men, i raka marklyft ska det vara de mindre skivorna, inte bumper-plates eller standardstorlek av 20kg, för att göra rörelsen längre och verkligen se till att det som behöver arbeta i synergi verkligen kan göra det. Just angående träning och liknande finns det en tendens att kunna prata på i all evighet, men, nej, man måste inte göra marklyft. Men bör man göra marklyft? Om man tar tiden att lära sig rätt på egen hand, med ordentlig dokumentation och inhämtande av idéer av riktiga experter med lång erfarenhet, eller om man har någon som lär dig rätt teknik, då 'bör' man göra marklyft.

Mer information finns här: Klicka vidare om du vill se variationer samt utföranden.

Även här Här kan du se vad som är någorlunda 'normalt' att klara av i olika övningar för olika tid tränat. Vilket kan vara bra generella riktlinjer.

Hur du än gör, så gör, och lycka till.
Citera
2017-12-04, 18:33
  #29
Medlem
Håller med TS, jag får ont når ja gör marklyft, du kan pröva att stretcha din hamstring muskel, de kan vara stt du är för tajt där som gör att du inte kan göra lyftet på ett bra sätt, eller som någon annan skrev göra det med en trapbar, jag har mkt lättare att göra marklyft med en trapbar men oftast gör jag andra övningar istället! Gör aldrig något som gör ont "bara för att"
Citera
2017-12-24, 05:48
  #30
Medlem
Det finns inget magiskt med marklyft, det är en övning som alla andra. Jag kör inte marklyft så ofta och det funkar för mig. Eftersom skaderisken är hög så brukar jag köra med ganska låga vikter.
Citera
2017-12-24, 08:59
  #31
Medlem
Det finns många farligare saker man kan syssla med när det kommre till sport än marklyft. Man kan göra marklyft fel absolut men det är ju samma sak med bänk och böj också. Hur många som fokuserar all sin tid på bänk klagar inte på dåliga axlar t.ex?

Sen förstår jag inte din kroppskomposition om du utan problem böjer men inte kan marklyfta, den första kräver ju extremt mycket mer rörlighet än den andra.

Tredje, såklart du inte behöver marka. Det finns ingen övning man måste göra men det är en fantastisk övning och visst känns det härligt hur man får upp flåset nästan som vid ett kondispass.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback