Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-29, 10:24
  #1
Medlem
Har jag lagt tråden fel får admin gärna flytta den!

Hej,

Jag och en kompis hade en diskussion om människors medellängd häromdagen (vi bor båda i Asien och är båda från Sverige) vi konstatera utan större diskussion att vi i Västvärlden har högre medellängd än det Asiatiska land vi bor i. Detta ledde oss vidare till hur de är för dvärgar/kortväxta, vi försökte googla lite men fick inte fram något vettigt.

Så är medellängden för dvärgar högre i väst än i öst? Och varför? Är det av samma anledningar som varför de skiljer mellan oss "vanliga" människor från öst och väst?
Någon som sitter på någon information och skulle kunna hjälpa oss att få klarhet i detta?

Tack på förhand
Citera
2017-11-29, 13:13
  #2
Medlem
Ambelains avatar
Kan man inte Vidareutveckla TS frågeställning lite grand istället.

Dvs till frågan om det finns dvärgar i Alla våra kulturer och etniska grupper, på våran Jord.

Jag vet tex inte om jag hört talas om tex dvärgar bland Aboriginerna på Australien.

Eller bland huvudjägarna på Papua nya Guinea.

Polynesierna i Söderhavet, har de en dvärgpopulation?



Och hur var det med för-colombianska Amerika?
Fanns det dvärgar när conquistadorerna gick runt och upptäckte?


Just Australien är ju ett intressant exempel med tanke på hur länge aboriginerna levde isolerade från resten av världen där.
Citera
2017-11-29, 13:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Kan man inte Vidareutveckla TS frågeställning lite grand istället.

Dvs till frågan om det finns dvärgar i Alla våra kulturer och etniska grupper, på våran Jord.

Jag vet tex inte om jag hört talas om tex dvärgar bland Aboriginerna på Australien.

Eller bland huvudjägarna på Papua nya Guinea.

Polynesierna i Söderhavet, har de en dvärgpopulation?



Och hur var det med för-colombianska Amerika?
Fanns det dvärgar när conquistadorerna gick runt och upptäckte?


Just Australien är ju ett intressant exempel med tanke på hur länge aboriginerna levde isolerade från resten av världen där.

Hade också varit intressant att få svar på!
Citera
2017-11-29, 15:05
  #4
Medlem
Ingen som försökt att googla litet?

Här kan man läsa om kortväxthet, som inte är ett enhetligt medicinskt tillstånd.

Citat:
In a medical context, short stature is typically defined as an adult height that is more than two standard deviations below the mean for age and gender, which corresponds to the shortest 2.3% of individuals.

Jag drar slutsatsen att de kortväxta är kortare i exempelvis Indien med dess lägre medellängd än i Sverige.

Vissa typer av kortväxthet som akondroplasi beror på närvaron av en gen som vanligen tycks ha muterat spontant. Det vore egendomligt om det inte skedde även bland aboriginer, och i själva verket vet vi att det gör det. Det finns också data från skelett (gissningsvis främst äldre undersökningar, då aboriginer tycks ha en kulturellt betingad motvilja mot att man gräver upp deras förfäder) som visar att det förekom redan i äldre tider.

Frågan om "dvärgpopulationer" verkar mera handla om vad vi kallar pygméfolk. Sådana är mest kända från Afrika, men det tycks finnas eller ha funnits några i Asien och Oceanien också.
Citera
2017-11-29, 15:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ingen som försökt att googla litet?

Här kan man läsa om kortväxthet, som inte är ett enhetligt medicinskt tillstånd.



Jag drar slutsatsen att de kortväxta är kortare i exempelvis Indien med dess lägre medellängd än i Sverige.

Vissa typer av kortväxthet som akondroplasi beror på närvaron av en gen som vanligen tycks ha muterat spontant. Det vore egendomligt om det inte skedde även bland aboriginer, och i själva verket vet vi att det gör det. Det finns också data från skelett (gissningsvis främst äldre undersökningar, då aboriginer tycks ha en kulturellt betingad motvilja mot att man gräver upp deras förfäder) som visar att det förekom redan i äldre tider.

Frågan om "dvärgpopulationer" verkar mera handla om vad vi kallar pygméfolk. Sådana är mest kända från Afrika, men det tycks finnas eller ha funnits några i Asien och Oceanien också.


Försökt leta efter medelläng från olika länder, men inte lyckats få fram något vettigt.

Din slutsats om att de har kortare medellängd för dvärgar för att medellängden för "vanliga" människor är olika kanske stämmer.
Citera
2017-11-29, 15:29
  #6
Medlem
Lista över medellängden i olika länder: https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ight_worldwide
Citera
2017-11-29, 15:38
  #7
Medlem
Ja över normalväxta är ju inga problem å få fram, men över kortväxta/dvärgar är ju de jag är ute efter.
Citera
2017-11-29, 17:23
  #8
Medlem
Dvärgar och småväxta är helt skilda saker. Småväxta är små överallt och mindre avbilder av större personer.Dvärgar är korta men lika kraftiga och breda som vanliga människor. Skulle tro att dvärgväxt beror på en eller flera mutationer och då borde alla folkslag ha dvärgar.
http://www.socialstyrelsen.se/ovanli...plasi#anchor_3
Citera
2017-11-30, 08:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Dvärgar och småväxta är helt skilda saker. Småväxta är små överallt och mindre avbilder av större personer.Dvärgar är korta men lika kraftiga och breda som vanliga människor. Skulle tro att dvärgväxt beror på en eller flera mutationer och då borde alla folkslag ha dvärgar.
http://www.socialstyrelsen.se/ovanli...plasi#anchor_3


Men nu är de dvärgar jag är ute efter och inte om de finns i alla länder eller inte, utom om medellängden på dvärgar i Asien skiljer sig från Väst.
Citera
2017-12-01, 00:08
  #10
Medlem
MrFolds avatar
Frågan är ju som redan andra varit inne på lite konstig. Definitionen av kortväxthet är i grunden helt godtycklig och inte uttryck för en verklig egenskap "där ute" i verkligheten. Den svarar ju heller inte på TS fråga om den nu inte var rent språklig. Sjukdomar som orsakar kortväxthet, eller extrem sådan, vet jag inte om utfallet i form av vuxen kroppslängd påverkas på något vis av de "egentliga" genetiska anlagen. Dvs om en person som utan sjukdomen skulle ha blivit 185 lång blir längre som dvärg än en person med samma sjukdom som skulle ha blivit 175 som frisk.

Man kan räkna med att dvärgväxt är vanligare i utvecklingsländer, eftersom flera av dessa sjukdomar åtminstone delvis kan hormonbehandlas med resultat att den vuxna individen åtminstone blir något längre om den har turen att bo i ett I-land där den kan få behandlingen.

Mer intressant för min del vore att få veta om kortvuxnare folkslag har en mer hoptryckt normalfördelningskurva. Rent logiskt kan jag tycka att de borde ha det.
Citera
2017-12-01, 23:41
  #11
Medlem
SionsSegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glasmedvatten
Har jag lagt tråden fel får admin gärna flytta den!

Hej,

Jag och en kompis hade en diskussion om människors medellängd häromdagen (vi bor båda i Asien och är båda från Sverige) vi konstatera utan större diskussion att vi i Västvärlden har högre medellängd än det Asiatiska land vi bor i. Detta ledde oss vidare till hur de är för dvärgar/kortväxta, vi försökte googla lite men fick inte fram något vettigt.

Så är medellängden för dvärgar högre i väst än i öst? Och varför? Är det av samma anledningar som varför de skiljer mellan oss "vanliga" människor från öst och väst?
Någon som sitter på någon information och skulle kunna hjälpa oss att få klarhet i detta?

Tack på förhand
Jag tror inte dvärgar har någon tydlig medellängd eftersom de tekniskt sett är genetiska misstag
Citera
2017-12-02, 21:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SionsSeger
Jag tror inte dvärgar har någon tydlig medellängd eftersom de tekniskt sett är genetiska misstag


Kan mycket väl va så, låter vettigt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback