• 21 402 online
  • 1 139 951 medlemmar
  • 59 049 312 inlägg
  • 1
  • 2
2006-01-17, 12:53
Medlem
Nickeps avatar
När man hör uttryck i stil med:

"när man är ung tänker man rött - med hjärtat - när man blir äldre tänker man blått - med hjärnan"

undrar man hur det kommer sig att stora delar av en befolkning ändå under större delen av sitt liv huvudsakligen har sin politiska uppfattning i höger- eller vänsterlägret? Är huvudskälet:

- arv/uppfostran/hemmiljö?

- den ekonomiska situationen under ungdomstiden och dess präglande inverkan?

- likartad utbildning/utbildningsnivå som föräldrarna?

- skolans och föräldrarnas samverkan med och inställning till den?

- facklig påverkan etc.

ja, det finns naturligtvis massor av detaljer i en människas liv, som påverkar den politiska uppfattningen, som till slut bekräftas eller i förändrad form sätter sig i sinnet.

Eftersom, för min egen del, vissa grundläggande samhällsmekanismer förefaller självklara och därför leder mig i viss rikning, är det med förvåning som jag kan konstera hur andra människor kan bortse från fakta och falla in i en kollektivistisk samhällssyn, kemiskt fri från hänsyn till verkligheten.

Jag kan tänka mig att "den andra sidan" anser min syn "konstig", eller mitt sätt att resonera "kliniskt", eftersom skillnaden i uppfattning är så stor. Ni som då och då tittar in på inrikesforumet, vilka faktorer anser ni till största delen ha präglat er och grundlagt er politiska grundinställning?
Citera
2006-01-17, 13:00
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Tveksamt. Mamma är tämligen oinformerad traditionsmoderat och pappa är missnöjesfolkpartist.
Citat:
Medan jag bodde hemma hade vi det inte särskilt fett, jag hatade julen och födelsedagarna när jag var liten eftersom jag visste att jag inte kunde önska mig något dyrt. När jag blev äldre insåg jag att det var bra att jag inte föddes upp till en liten materialist.
Citat:
Ingen av mina föräldrar har läst vidare, båda har haft låglönejobb större delen av min uppväxt. Pappa har varit arbetslös i perioder.
Citat:
Skolan som sådan gjorde nog varken till eller från, men när jag blev politiskt intresserad i högstadiet drogs jag också till folk med liknande övertygelser som mina, dvs mer åt vänster.
Citat:
- facklig påverkan etc.
Aldrig varit fackligt ansluten.

Citat:
Eftersom, för min egen del, vissa grundläggande samhällsmekanismer förefaller självklara och därför leder mig i viss rikning, är det med förvåning som jag kan konstera hur andra människor kan bortse från fakta och falla in i en kollektivistisk samhällssyn, kemiskt fri från hänsyn till verkligheten.
Kemiskt fri? Vad yrar du om? Att människor är beroende av varandra för lycka och trygghet är en minst lika verklighetstrogen analys av tillvaron som någon annan.
Citera
2006-01-17, 13:19
Moderator
ChristianXs avatar
Jag är lite osäker på vad som egentligen format min politiska uppfattning. Har inte speciellt mycket med mig "hemifrån" då mina föräldrar nog kan sorteras in under avdelningen knegare. Dock med eget företag under min senare tonårstid. De har aldrig vad jag märkt försökt påverka mig i någon riktning utan alltid uppmuntrat mig till att ta reda på och förstå saker själv. Men självklart finns det påverkan från hemmiljön ändå.

Annars är nog största delen av min politiska uppfattnings ursprung kommen ifrån att jag alltid velat veta hur saker fungerar, både teoretiskt och praktiskt, oavsett om det handlar om hur en tvättmaskin fungerar, eller hur människor tänker. Lära sig saker är ju kul.
Citera
2006-01-17, 15:06
Medlem
Citat:

Mycket möjligt. Min morfar var riksdagsledamot under flera mandatperioder fram till pensionen. Även min pappa har jobbat inom centerpartiet. Dock har det aldrig talats mycket politik kring middagsbordet eller funnits någon press på mig att gå med i något parti eller tycka på något särskilt sätt.

Jag kommer utifrån landet och även om jag hatar ”bondestilen” så har de allmänna åsikterna troligen präglat mig. För att illustrera det hela så var jag på LRF:s årsmöte för ett tag sedan och pratade lite med en mjölkbonde från Öland. Jag pratade med honom om det hela och visserligen så är det mindre lönsamt än någonsin, priset de får på mjölk bara sjunker. Men när jag frågade var han inte det minsta ledsen: ”Saker förändras, det är inte mer med det. Nu får mjag ta och hitta på lite nya sätt för att klara min försörjning. Hur kul hade det varit om allting bara hade varit detsamma hela tiden?” var hans inställning.

Det finns en härligt pragmatisk inställning till tillvaron, en förståelse för marknadsekonomin (inte alla bönder är för jordbrukssubventioner, innan realizt kommer och säger något, ska svara på ditt mejl snart för övrigt) samt en oerhörd skepsism mot staten ger en väldigt sund politisk uppfattning.

EDIT: Har en mamma som är troende kristen. Jag är ateist och inte särskilt positiv till religioner eller kyrkan.

Citat:

Fortfarande ung, men har alltid lärt mig att ta hand om mig själv och mina pengar. Har aldrig blivit överöst med grejer utan har fått min månadspeng och lite lagom julklappar. Bor fortfarande hemma men betalar hyra för det. Har säkert påverkat mig.

Citat:

Jag passar på denna. Kommer troligen att utbilda mig högre efter jag slutat jobba efter valet. Still only 19 years old.

Citat:

Hade ett väldigt dåligt förhållande med mina lärare på högstadiet och ett väldigt bra på gymnasiet. Har väldigt svårt för att respektera auktoriteter som inte respekterar mig. Därav var jag lite av ett problembarn på högstadiet och de flesta lärare hatade mig. Har säkert skrikit skällsord till de flesta. Jag tror inte heller att de visste hur de skulle agera med mig, då de kunde kasta ut mig, stänga av mig från lektioner och hitta på annan bestraffning, men baserat på prov och kunskaper var de ändå tvungna att sätta högsta betyg i slutändan. Tror säkert att även det har format och påverkat en hel del av mina uppfattningar.
Citera
2006-01-17, 15:12
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:

- facklig påverkan etc.

Outtalad sekulär, icke-akademisk, icke-poliitisk, arbetar-medelklass. Ganska normal och tråkig med andra ord.

Citat:

Vi vet alla att du vet att du har rätt i allt du säger. Alla andra är oupplysta idioter. Ville du ha något mer sagt?

Citat:
Jag kan tänka mig att "den andra sidan" anser min syn "konstig", eller mitt sätt att resonera "kliniskt", eftersom skillnaden i uppfattning är så stor. Ni som då och då tittar in på inrikesforumet, vilka faktorer anser ni till största delen ha präglat er och grundlagt er politiska grundinställning?

Resonera kliniskt? Nu får du allt förklara dig lite närmare.
Citera
2006-01-17, 15:29
Medlem
swecows avatar
Citat:
- arv/uppfostran/hemmiljö?[/i][/b]

Pratades nästan aldrig politik hemma förrens både jag och min syster hade bildat oss en egen politisks uppfattning, (är idag 27)
(som dock stämmer väldigt tydligt in på mina föräldrar),
det har säkert attgöra med att jag har sett hur dom har agerat i olika situationer och vad dom har lärt mig om vad som är rätt och vad som är fel.

Citat:

till viss del, men vi hade haft den ännu bättre om inte pappa hade varit tvungen att skatta bort halva sin lön varje månad...

Citat:

japp

Citat:
- facklig påverkan etc.

Det lilla jag har sett av det LO-fack vi har kollektivavtal har gjort att jag anser att fackföreningarna bör läggas ner.
Citera
2006-01-17, 18:57
Medlem
Telefons avatar
Är moderat.

Nja. Båda föräldrarna sossar, vänstern störst i samhället.

Min familj har väl haft det ganska bra, typisk medelklass.

Högre än farsans, likartad som morsans.

NEJ! Flesta av mina lärare var sossar eller vänsterpartister.

- facklig påverkan etc.

Absolut inte.
Citera
2006-01-17, 20:27
Medlem
Nickeps avatar
Tack för ditt inlägg!
Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
...Vi vet alla att du vet att du har rätt i allt du säger.
Uppenbarligen anser du mig har lämnat uppgifter eller framfört åsikter som du anser felaktiga. Eftersom du ännu inte belagt något av det du syftar på, vore jag tacksam för en närmare detaljer, så att jag får möjlighet att rätta till felen!.
Citat:
Alla andra är oupplysta idioter. Ville du ha något mer sagt?
Sådana begrepp har du inte hört från mig - du måste ha förväxlat mig med någon annan!.
Citat:
Resonera kliniskt? Nu får du allt förklara dig lite närmare .
"Kliniskt?" - i överförd betydelse - den bistra verkligheten med utgångspunkt från direkta, rena fakta och sanningar som för många kan uppfattas som obehagliga piller att svälja. En läkare ställs ofta, i den kliniska situationen, i valet mellan att för patienten utan omsvep beskriva ett sjukdomstillstånd eller att försiktigt linda in det i bomull. För mig betecknar "kliniskt" i det sammanhanget att tala i klarspråk.
Citera
2006-01-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ni som då och då tittar in på inrikesforumet, vilka faktorer anser ni till största delen ha präglat er och grundlagt er politiska grundinställning?
Ingen av de sakerna du räknar upp.

Det är litet lustigt, du hoppar över de enda faktorer som styr hur man resonerar:
ens medfödda personlighet + förmågan att använda logik
Citera
2006-01-17, 20:47
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:

Trasproletariat, ingen indoktrinering av föräldrar. Som barn i förorten fick man snabbt upp ögonen om sociala orättvisor utan pådyvling.

Citat:

Ingen skillnad idag jämfört med ungdomstiden, har snarare blivit radikalare med åren.

Citat:

Nej, de utan gymnasie utbildning.

Citat:

Samverkan??? Existerade inte.

Citat:
- facklig påverkan etc.

Har en viss dålig erfarenhet av facket, intrycket är ett förstelnat gubbvälde.

Summa summarum: Ringa yttre påverkan till min samhällssyn
Citera
2006-01-17, 20:58
Medlem
Obscuras avatar
Citat:

Mina föräldrar är moderater och jag folkpartist.
Jag tror att detta är den mest betydelsefulla faktorn. Främst min far har berättat för mig hur "förjävligt det är idag". Som vuxen har jag insett att han inte har en susning

Citat:

Föräldrarna var sjuksköterska och snickare, så jag antar att jag är medelklass. Vi hade det rätt så bra ställt men det är svårt att säga hur mkt det har påverkat mig. Antagligen hade jag varit rödare om föräldrarna varit arbetslösa.

Citat:

Jag har ungefär samma nivå som föräldrarna, tror dock att mina ekonomiska studier gjort mig mer marknadsliberal.

Förstår inte riktigt vad som å syftas men min mor var alltid tydlig med att skolan var viktig.

- facklig påverkan etc.

De Muffare som jag träffat har varit så knäppa och oempatiska att jag valde bort moderaterna. Var med i luf ett tag också vilket cementerade min övertygelse.
Citera
2006-01-17, 21:12
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:
Tack för ditt inlägg!

Antar att du försöker verka sarkastisk med alla utropstecken. Eller är det så att du är överlycklig över min uppmärksamhet över din tråd??!?

Citat:
Uppenbarligen anser du mig har lämnat uppgifter eller framfört åsikter som du anser felaktiga. Eftersom du ännu inte belagt något av det du syftar på, vore jag tacksam för en närmare detaljer, så att jag får möjlighet att rätta till felen!.Sådana begrepp har du inte hört från mig - du måste ha förväxlat mig med någon annan!.

Du framför att du i allmänhet inte förstår varför någon kan ha annorlunda åsikter än du själv. För att förklara i detalj var du har fel så får vi nog öppna en ny "duelltråd" där vi får gå in mer på djupet

[/quote]"Kliniskt?" - i överförd betydelse - den bistra verkligheten med utgångspunkt från direkta, rena fakta och sanningar som för många kan uppfattas som obehagliga piller att svälja. En läkare ställs ofta, i den kliniska situationen, i valet mellan att för patienten utan omsvep beskriva ett sjukdomstillstånd eller att försiktigt linda in det i bomull. För mig betecknar "kliniskt" i det sammanhanget att tala i klarspråk.[/quote]

Jag har aldrig haft några problem med sanningar ö.h.t. Det låter mest som om du omyndigförklarar dina meningsmotståndare till blödiga idioter som agerar på felaktiga grunder.
Citera
  • 1
  • 2