Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-29, 05:41
  #1
Medlem
Jag undrar hur det är att bo i Stockholm? Jag har ända sedan barnsben haft lite intresse för huvudstaden, efter ett fåtal besök under senaste tio åren så har jag svaga minnen av hur det var där pga av hög alkoholkunsumtion. Jag har funderingar på att åka dit snart och se mig omkring, anledningen till detta är att jag har börjat fundera på att flytta dit senare i livet, när studierna är klara och en kontantinsats finns på bordet till en lya. I vilket fall som helst, så undrar jag vad ni som bor där eller har bott, tycker om Stockholm. Lite frågor;

1. Hur är Stockholmarna mot varandra och mot svenskar som kommer från andra delar av Sverige?

2. Hur är Stockholm jämfört med Göteborg?

3. Är Stockholm en stad man tröttnar på eller "fastnar" man där resten av sitt liv.

4. Hur förhåller man sig till att vissa tjänar några årslöner om dagen när man själv tjänar vanlig svensson-lön? Skapar det stress och ångest? (vi alla har lite avundsjuka även om det svårt erkänna det).

5. Hur är det att ta sig runt i Stockholm? Funkar kollektivtrafiken lika bra som i Göteborg?

6. Vad skiljer sig mest med Stockholm och övriga landet? Är Stockholm uppbyggt för dem rika?


Tack på förhand
Citera
2017-11-29, 06:17
  #2
Medlem
XaoqcHs avatar
1. Stockholm påminner nog om många andra storstäder i världen: man är mer accepterande av olika slags människor och kulturer men kan uppfattas som 'kalla' i offentliga sammanhang. Som i flesta storstäder finns det ett stort utbud av aktiviteter men också större risk för ensamhet.

2. Stockholm har nog större utbud av mat, kultur, shopping och nöjen. Stockholm kan nog uppfattas som mer internationellt och har mer puls/stress än Göteborg.

3. Är nog väldigt personligt. En hel del tröttnar när de inser att Storstadspulsen inte är särskilt lockande. Andra stannar eftersom att återvända till de egna staden skulle bli alltför torftigt kulturellt. Sen är Sverige ändå ett ganska litet land så även om man fastnar i Stockholm så har man aldrig särskilt långt ifrån andra städer. Att resa inrikes är ju inte lika tidskrävande som att tex resa från kust till kust i USA.

4. Jag tror inte att detta är ett Stockholmsfenomen utan mer allmängiltigt. Men visst är skillnaderna i inkomst och välstånd mer märkbara i Stockholm är en mindre stad. Här finns ju fler sätt att uttrycka sitt välstånd på.

5. Kollektivtrafiken är minst lika bra som i Göteborg och byggs konstant ut. Vid rusningstid blir det trångt och stressigt i t-banan och på bussar. För dyra 890 kr per månad får du åka hur mycket kollektivtrafik som helst.

6. Beläget i ett geografiskt avlägset land och långt ifrån andra världsstäder så kvalar Stockholm precis in i klubben metropolitiska världsstäder. Det är väl så internationellt man kan känna sig i Sverige och söker man pulsen och utbudet i en storstad men ändå vill befinna sig i Sverige så är Stockholm svårslagen.
Citera
2017-11-29, 07:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masana
Jag undrar hur det är att bo i Stockholm? Jag har ända sedan barnsben haft lite intresse för huvudstaden, efter ett fåtal besök under senaste tio åren så har jag svaga minnen av hur det var där pga av hög alkoholkunsumtion. Jag har funderingar på att åka dit snart och se mig omkring, anledningen till detta är att jag har börjat fundera på att flytta dit senare i livet, när studierna är klara och en kontantinsats finns på bordet till en lya. I vilket fall som helst, så undrar jag vad ni som bor där eller har bott, tycker om Stockholm. Lite frågor;

1. Hur är Stockholmarna mot varandra och mot svenskar som kommer från andra delar av Sverige?

2. Hur är Stockholm jämfört med Göteborg?

3. Är Stockholm en stad man tröttnar på eller "fastnar" man där resten av sitt liv.

4. Hur förhåller man sig till att vissa tjänar några årslöner om dagen när man själv tjänar vanlig svensson-lön? Skapar det stress och ångest? (vi alla har lite avundsjuka även om det svårt erkänna det).

5. Hur är det att ta sig runt i Stockholm? Funkar kollektivtrafiken lika bra som i Göteborg?

6. Vad skiljer sig mest med Stockholm och övriga landet? Är Stockholm uppbyggt för dem rika?


Tack på förhand

1. Som alla andra i Sverige.
2. Vet ej, inte bott i gbg.
3. Nej, såvida man ska bo i Sverige så har Stockholm allting du behöver.
4. Det där verkar vara ett problem du själv har, klarar du inte av det kanske du ska stanna i Flen eller var du nu kommer ifrån.
5. Ja kollektivtrafiken fungerar bra.
6. Du förstår inte hur Stockholm, eller någon annan större stad fungerar alls och du verkar mer och mer framstå som ett barn i mina ögon. Du tror att alla är rika i Stockholm, men säg mig då: Vem fan jobbar på 7-eleven i Stockholm? Tror du Göteborgare pendlar hit eller?
Citera
2017-11-29, 08:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masana
Jag undrar hur det är att bo i Stockholm? Jag har ända sedan barnsben haft lite intresse för huvudstaden, efter ett fåtal besök under senaste tio åren så har jag svaga minnen av hur det var där pga av hög alkoholkunsumtion. Jag har funderingar på att åka dit snart och se mig omkring, anledningen till detta är att jag har börjat fundera på att flytta dit senare i livet, när studierna är klara och en kontantinsats finns på bordet till en lya. I vilket fall som helst, så undrar jag vad ni som bor där eller har bott, tycker om Stockholm. Lite frågor;

1. Hur är Stockholmarna mot varandra och mot svenskar som kommer från andra delar av Sverige?

2. Hur är Stockholm jämfört med Göteborg?

3. Är Stockholm en stad man tröttnar på eller "fastnar" man där resten av sitt liv.

4. Hur förhåller man sig till att vissa tjänar några årslöner om dagen när man själv tjänar vanlig svensson-lön? Skapar det stress och ångest? (vi alla har lite avundsjuka även om det svårt erkänna det).

5. Hur är det att ta sig runt i Stockholm? Funkar kollektivtrafiken lika bra som i Göteborg?

6. Vad skiljer sig mest med Stockholm och övriga landet? Är Stockholm uppbyggt för dem rika?


Tack på förhand

1. Trevliga så länge du inte står på fel sida i rulltrappan, saktar ner rusningstrafiken eller på något annat sätt direkt påverkar vardagen negativt.
2. Stockholm är litet men känns som en storstad, göteborg som en småstad.
3. Tröttnar på.
4. De med extrema löner är en försvinnande liten del som man aldrig märker av.
5. Lika bra som dom där risiga spårvagnarna? Lol det finns tunnelbana så går liksom inte att jämföra. Jag avskyr dock all sorts kollektivtrafik.
6. Även om det är en liten stad är det en internationell storstad, övriga landet är landet. Inte på något sätt uppbyggt för rika men självklart kostar det, allt från biltullar till höga bostadspriser.
Citera
2017-11-29, 08:52
  #5
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masana
1. Hur är Stockholmarna mot varandra och mot svenskar som kommer från andra delar av Sverige?

I största allmänhet; ointresserade. Som i så många andra större städer han man möjlighet att, på gott och ont, vara anonym i folkmassan.

Vissa (i allmänhet, inflyttade) Stockholmare betraktar alla utanför Stockholm som "bönder".

Citat:
Ursprungligen postat av Masana
2. Hur är Stockholm jämfört med Göteborg?

Större

Citat:
Ursprungligen postat av Masana
3. Är Stockholm en stad man tröttnar på eller "fastnar" man där resten av sitt liv.

Beror ju på vad man är ute efter. En betydande del av dom unga kommer för att studera eller jobba och många av dessa är de som senare flyttar bort när det börjar vankas fru och barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Masana
4. Hur förhåller man sig till att vissa tjänar några årslöner om dagen när man själv tjänar vanlig svensson-lön? Skapar det stress och ångest? (vi alla har lite avundsjuka även om det svårt erkänna det).

Nu är det kanske mer synligt i Stockholm men samma fenomen finns i stort sett överallt i landet. Svaret är hursomhelst att det finns någon anledning att känna varken stress, ångest eller avundsjuka. Vad någon annan tjänar påverkar knappast ditt liv på ett eller annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Masana
5. Hur är det att ta sig runt i Stockholm? Funkar kollektivtrafiken lika bra som i Göteborg?

Kollektivtrafiken fungerar i allmänhet bra. I rusningstrafiken kan det bli rätt trångt.

Citat:
Ursprungligen postat av Masana
6. Vad skiljer sig mest med Stockholm och övriga landet? Är Stockholm uppbyggt för dem rika?

Större, bättre möjligheter till shopping, kulturutbud o.s.v. Fler arbetsmöjligheter inom vissa branscher och i allmänhet högre löner.

Stockholm är inte uppbyggt för de rika, men, med dagens bostadspriser är de som köper en lägenhet i innerstaden endera relativt välbärgade eller belånade upp till taknocken, i många av fallen både och.
Citera
2017-11-29, 10:03
  #6
Medlem
Jag tror att du får bäst svar om du söker runt på forumet i trådar som behandlar de specifika frågorna, var och en för sig. Svaren blir alltid mer eller mindre subjektiva, men bilden blir ju i alla fall mer objektiv ju fler svar man läser.
Citera
2017-11-29, 10:04
  #7
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masana
Jag undrar hur det är att bo i Stockholm? Jag har ända sedan barnsben haft lite intresse för huvudstaden, efter ett fåtal besök under senaste tio åren så har jag svaga minnen av hur det var där pga av hög alkoholkunsumtion. Jag har funderingar på att åka dit snart och se mig omkring, anledningen till detta är att jag har börjat fundera på att flytta dit senare i livet, när studierna är klara och en kontantinsats finns på bordet till en lya. I vilket fall som helst, så undrar jag vad ni som bor där eller har bott, tycker om Stockholm. Lite frågor;

1. Hur är Stockholmarna mot varandra och mot svenskar som kommer från andra delar av Sverige?

Pratar vi "Hur är stockholmarna mot okända människor?" så är det väl ingen som typ pratar med varandra. Man är konstant runt främlingar så någon social interaktion är det inte tal om. Frågar du om hjälp är alla självklart hjälpsamma dock. "

2. Hur är Stockholm jämfört med Göteborg?
Stelare och opersonligare skulle jag säga, men har inte jättemycket erfarenhet av Göteborg.

3. Är Stockholm en stad man tröttnar på eller "fastnar" man där resten av sitt liv.
Personligen har jag väl tröttnat på staden, men jag tror man tröttnar på dom flesta ställena i Sverige så snart man sett några huvudstäder utomlands. Men samma sak gäller säkert där, flyttar man till nån av dessa ledsnar man där också. Men Stockholm är praktiskt, det finns mycket att göra och framför allt så finns jobben, med bra löner, här.

4. Hur förhåller man sig till att vissa tjänar några årslöner om dagen när man själv tjänar vanlig svensson-lön? Skapar det stress och ångest? (vi alla har lite avundsjuka även om det svårt erkänna det).
Aldrig någonsin någonting jag som inflyttad, eller någon av dom stockholmarna jag umgåtts med/träffat ens pratat om.

5. Hur är det att ta sig runt i Stockholm? Funkar kollektivtrafiken lika bra som i Göteborg?
Magiskt. Är man uppvuxen i Borlänge så inser man snart hur fantastiskt SL-kortet är. 830 kronor för oändligt resande över hur stora områden som helst.

6. Vad skiljer sig mest med Stockholm och övriga landet? Är Stockholm uppbyggt för dem rika?
På rak arm skulle jag säga karriärmöjligheterna och antalet jobb. Det finns i överflöd här. Sen skiljer väl sig bostadspriserna rätt mycket också.
Citera
2017-12-03, 10:14
  #8
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masana
1. Hur är Stockholmarna mot varandra och mot svenskar som kommer från andra delar av Sverige?

Det är sån stor del i den här staden numera som är inflyttande att det egentligen inte är någon större skillnad i "beteende" mot varandra beroende på vart man kommer ifrån, så länge du står för att du är inflyttad.
Finns gott om osäkra jävlar som gör allt dom kan för att smälta in och göra sig av med sin dialekt vilket bara gör att dom låter ännu konstigare.
https://www.youtube.com/watch?v=BLHddomfr_g&t=234s
Kolla vid 3:00 så ser du hur man inte ska bete sig som inflyttad stockholmare.
Älskar ett stockholmslag över allt annat och man hör att han försöker dölja sin värmländska dialekt och det låter för jävligt.
__________________
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2017-12-03 kl. 10:21.
Citera
2017-12-07, 18:34
  #9
Medlem
elgecys avatar
För jävligt. Hundbajs överallt. Försöker byta mitt förstahandskontrakt i Vasastan till något utanför tullarna.
Citera
2018-01-18, 13:13
  #10
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masana
Jag undrar hur det är att bo i Stockholm? Jag har ända sedan barnsben haft lite intresse för huvudstaden, efter ett fåtal besök under senaste tio åren så har jag svaga minnen av hur det var där pga av hög alkoholkunsumtion. Jag har funderingar på att åka dit snart och se mig omkring, anledningen till detta är att jag har börjat fundera på att flytta dit senare i livet, när studierna är klara och en kontantinsats finns på bordet till en lya. I vilket fall som helst, så undrar jag vad ni som bor där eller har bott, tycker om Stockholm. Lite frågor;

1. Hur är Stockholmarna mot varandra och mot svenskar som kommer från andra delar av Sverige?

2. Hur är Stockholm jämfört med Göteborg?

3. Är Stockholm en stad man tröttnar på eller "fastnar" man där resten av sitt liv.

4. Hur förhåller man sig till att vissa tjänar några årslöner om dagen när man själv tjänar vanlig svensson-lön? Skapar det stress och ångest? (vi alla har lite avundsjuka även om det svårt erkänna det).

5. Hur är det att ta sig runt i Stockholm? Funkar kollektivtrafiken lika bra som i Göteborg?

6. Vad skiljer sig mest med Stockholm och övriga landet? Är Stockholm uppbyggt för dem rika?


Tack på förhand

Vardagslivet kickar in ganska fort.

Jag växte upp på Södermalm, flyttade till Solna och sedan till Kungsholmen. Allt mellan 20-29.

Om man säger såhär- jag uppskattade inte att bo centralt fram tills jag flyttade till Solna och man inser vilken jäkla öken det är i förorterna. Nu bodde jag förvisso i gamla råsunda, så fullt så illa var det inte, men service utbudet är ändå långt.

Den modernistiska stadsplaneringen, med glesa områden, byggt kring bilen var tanken att alla skulle handla i köplador likt brommablocks, MOS, Nacka osv.

Services i ditt närområde ute i förorten drabbas hårt därefter.

Centrala delarna av stan- not so much. Hög befolkningstäthet och köpstarka individer gör att det är en ständig rotation av restauranger, butiker och annat kul i ditt närområde.

Det är jäkligt skönt att kunna gå och cykla när du ska ta dig någonstans. kollektivt när det verkligen behövs.

Att inte behöva ha en bil är en lyx jag är glad över :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback