Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-28, 11:29
  #13
Medlem
*bump* Tänkte jag frågar här istället för att göra en ny tråd. Körde chins idag på gymmet. Under senaste veckorna har jag börjat ha en hantel (3 kg eller 5 kg) mellan fötterna när jag gjort det för att göra det lite tyngre. Har inget bälte att fästa vikter i vilket förmodligen är det bättre alternativet(?).
När jag skulle göra tredje set förut tappade jag greppet lite i vänsterhanden (medans jag hängde) och ryckte således till för att få bättre grepp.

Då fick jag jätteont i ryggen (väster vinge så att säga) och har haft ont sedan dess (6 h). Vad kan det vara? Antar att hanteln mellan fötterna inte var någon bra idé det dels gav motvikt vid rörelsen när jag försökte förbättra greppet och dels gjorde mig mer låst då fötterna är tryckte inåt mot kroppen. Är detta något som kommer göra mig omöjlig att träna under lång tid nu? Gör ont i vingen (kan inte anatomi så bra), särskilt när jag böjer mig fram för att "ta upp nåt från golvet" med vänster armen...
Citera
2019-01-28, 11:38
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
*bump* Tänkte jag frågar här istället för att göra en ny tråd. Körde chins idag på gymmet. Under senaste veckorna har jag börjat ha en hantel (3 kg eller 5 kg) mellan fötterna när jag gjort det för att göra det lite tyngre. Har inget bälte att fästa vikter i vilket förmodligen är det bättre alternativet(?).
När jag skulle göra tredje set förut tappade jag greppet lite i vänsterhanden (medans jag hängde) och ryckte således till för att få bättre grepp.

Då fick jag jätteont i ryggen (väster vinge så att säga) och har haft ont sedan dess (6 h). Vad kan det vara? Antar att hanteln mellan fötterna inte var någon bra idé det dels gav motvikt vid rörelsen när jag försökte förbättra greppet och dels gjorde mig mer låst då fötterna är tryckte inåt mot kroppen. Är detta något som kommer göra mig omöjlig att träna under lång tid nu? Gör ont i vingen (kan inte anatomi så bra), särskilt när jag böjer mig fram för att "ta upp nåt från golvet" med vänster armen...

Tja, "vingen" antar jag är din Latissimus dorsi, så en bristning i den verkar troligt. Bara att ta det lite lugnt med ryggträningen ett tag så blir det nog bra.

Att ha vikten klämd mellan fötterna är inte det bästa, nej. Bättre då att använda ett särskilt viktbälte eller ett grovt rep om midjan som du kan fästa en viktplatta i. Då kan du slippa ansträngningen att hålla fast vikten och koncentrera dig på chinsen.
Citera
2019-01-28, 12:27
  #15
Medlem
https://m.youtube.com/watch?v=eGo4IYlbE5g
De flesta på ett gym gör långt ifrån bra pull ups.
Att gå ner hela vägen är självklart om du vill få ut maximalt av övningen.
Har man problem med bottenläget så beror det i regel på svaga muskler som ska stabilisera skulderbladen samt dålig mobilitet i området vilket gör att axlarna lätt tar stryk då skulderbladen ”inte släpper fram dom”.
Tänk dig ett kugghjul som inte jobbar i samklang med det andra kugghjulet.

Att bara hänga i bottenläget som videon visar och bara jobba där genom att dra ner axlarna är en utmärkt övning för ryggen samt som uppvärmning inför axlar/bröst för att få igång musklerna som rör och stabiliserar skuldrorna.
Citera
2019-01-28, 13:01
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
https://m.youtube.com/watch?v=eGo4IYlbE5g
De flesta på ett gym gör långt ifrån bra pull ups.
Att gå ner hela vägen är självklart om du vill få ut maximalt av övningen.
Har man problem med bottenläget så beror det i regel på svaga muskler som ska stabilisera skulderbladen samt dålig mobilitet i området vilket gör att axlarna lätt tar stryk då skulderbladen ”inte släpper fram dom”.
Tänk dig ett kugghjul som inte jobbar i samklang med det andra kugghjulet.

Att bara hänga i bottenläget som videon visar och bara jobba där genom att dra ner axlarna är en utmärkt övning för ryggen samt som uppvärmning inför axlar/bröst för att få igång musklerna som rör och stabiliserar skuldrorna.

Övningen kallar jag passiv-aktiv häng. Den första delen av övningen chins/pullups som så ofta "misshandlas" av gymmare.
Citera
2019-01-28, 13:01
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Jag har för tredje gången skadat mig pgr av viktade chins (handflatorna mot kroppen). Inget allvarligt, förmodligen någon sträckning i rotorkuff runt skulderbladet.

Frågan är om någon annan har haft problem med detta och om det finns något man kan göra för att undvika skador. Det är inte mycket teknik att tala om, allt jag sett på youtube så är det väldigt basic. Inga problem uppstår vid chins med kroppsvikt utan bara tyngre viktade.

Gillar verkligen denna övning och vill helst inte undvika den. :/
"Släpper" du upp axlarna i slutmomentet och sedan drar ned dem med latsen innan du påbörjar resten av rörelsen? Om du gör det vilket brukar vara den vanliga rekommendationen så kanske du bör testa att undvika den. Annars så kanske den övningen helt enkelt innebär en för stor skaderisk för din specifika kropp.
Citera
2019-01-28, 13:36
  #18
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecularScience
"Släpper" du upp axlarna i slutmomentet och sedan drar ned dem med latsen innan du påbörjar resten av rörelsen? Om du gör det vilket brukar vara den vanliga rekommendationen så kanske du bör testa att undvika den. Annars så kanske den övningen helt enkelt innebär en för stor skaderisk för din specifika kropp.
Nej, jag har nog snarare fuskat lite och kapat rörelsen för att undvika dödläget i botten. Antingen det eller att jag ofta börjat rörelsen i mitten (ställer mig på något för att nå högre och få bra grepp) och jag sträcker mig i det läget.

Svår avvägning. Bra övning, men kan ju inte bli skadad var eller varannan månad.
Citera
2019-01-28, 15:03
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Övningen kallar jag passiv-aktiv häng. Den första delen av övningen chins/pullups som så ofta "misshandlas" av gymmare.
Japp, och för att komma längre upp så att man nästan får träff på övre bröst på stången så skulle jag personligen rekomendera att helt enkelt ställa en bänk eller dylikt så att man kommer upp för att sedan hänga i toppläget(så nära man kan med bröstet mot stången” så länge man orkar samtidigt som man bröstar upp sig.
Även om man så orkar 10+ pill ups med hakan till stången så kanske man saknar styrkan den allra sista biten för att göra en fullbordad pull up.
Citera
2019-01-28, 17:27
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Nej, jag har nog snarare fuskat lite och kapat rörelsen för att undvika dödläget i botten. Antingen det eller att jag ofta börjat rörelsen i mitten (ställer mig på något för att nå högre och få bra grepp) och jag sträcker mig i det läget.

Svår avvägning. Bra övning, men kan ju inte bli skadad var eller varannan månad.
Svår på ett sätt men samtidigt lätt på många sätt om du skadat dig tre gånger i samma övning. Det är det många erfarna elitidrottare och andra erfarna seriöst tränande alltid tjatar om, det viktigaste är att hålla sig frisk och skadefri. 3 skador i samma övning är i mångas tycke för många för att fortsätta med övningen om det finns ersättningsövningar som fungerar ok, och det gör det ju. Men hur du än väljer att göra så önskar jag dig lycka till och att du får vara så skadefri som möjligt framöver.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback