Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2021-08-21, 11:28
  #109
Medlem
AMG-mannen-Rasks avatar
Spanien kan vi lämna därhän, det köket bör inte nämnas tillsammans med de två andra.
För mig är valet enkelt, det italienska köket, i alla fall om man talar om maten och smaken. I det italienska köket är det råvaran som är stjärnan som står i centrum, medan det i det franska köket är kocken som är stjärnan.

Gället det finess och nyskapande vinner dock det franska köket med hästlängder.
Citera
2021-08-21, 12:05
  #110
Medlem
Scalpings avatar
Spansk mat är ju ofta asgott. Portugisisk däremot är hemskt tråkig. Fick in en tallrik fiskyngel med majonäs en gång. Mycket fisk verkar de äta, vilket ju kan va gott, men de gör inget med den?! de steker eller grillar den och thats it..inga kryddor eller såser - bara en fisk och nån pommes typ. Trist
Citera
2021-08-21, 12:10
  #111
Avstängd
Italien så klart finns inget land som kan konkurrera med italiensk matkonst.
Citera
2021-08-21, 12:22
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaskigbajs
Italien så klart finns inget land som kan konkurrera med italiensk matkonst.

Ja väldigt avancerat med mjöl i diverse former och lite tomater till.
Citera
2021-08-21, 12:24
  #113
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
På de lyxigaste franska restaurangerna hittar man en förfining som är svår att slå.

Detta är intressant.

Vilka av dom lyxigaste franska restaurangerna har du ätit på?

Jag upplever att dom bästa franska krogarna (**-***) har ett ben det gammelfranska köket med relativt mycket smör och helgrädde, tung reducering, hyfsat grov teknik och att det händer mycket på talriken.

Jag är medveten om att ett ung fransk kockgeneration skapar en motreaktion mot det nya nya franska genom att ta tillbaks äldre matlagningstraditioner genom just detta, och jag gillar det, men den förfining du skriver om tycker jag att jag hittar på andra håll.

Personligen tycker jag att spanska krogar på toppnivå står för en mer extrem förfining med en vassare estetik och en högre elegans i teknik, råvaruval, kombinering, och smakkänsla.

Där frankrike vill vara kvar i och hitta tillbaks till det gamla tycker jag att spanien blickat mer framåt och mer liknar det mest extrema i det nynordiska köket.

Med detta skrivet, jag väljer det franska före det spanska och italienska vilken dag som helst, även när jag väljer krog hemma i Sverige.
Citera
2021-08-21, 12:25
  #114
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av smaskigbajs
Italien så klart finns inget land som kan konkurrera med italiensk matkonst.

Utveckla.
Vad är det du gillar med det italienska?
Citera
2023-08-15, 13:01
  #115
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Utveckla.
Vad är det du gillar med det italienska?

Citat:
Ursprungligen postat av AMG-mannen-Rask
Spanien kan vi lämna därhän, det köket bör inte nämnas tillsammans med de två andra.
För mig är valet enkelt, det italienska köket, i alla fall om man talar om maten och smaken. I det italienska köket är det råvaran som är stjärnan som står i centrum, medan det i det franska köket är kocken som är stjärnan.

Gället det finess och nyskapande vinner dock det franska köket med hästlängder.

Varför bör inte Spanien nämnas i diskussionen?
Citera
2023-08-15, 20:20
  #116
Medlem
flaess avatar
Frankrike etta, Spanien god tvåa och slutligen Italien.

Det är ingen slump att det franska köket klassas som ett immateriellt världsarv av Unesco. Ett kök som har lagt grunden för den västerländska matkulturen, och även påverkat gastronomin på andra håll.

Eftersom Frankrike är ett mångfacetterat land med skiftande klimatzoner och naturtyper så finner man en rikhaltig mix av anrättningar. Till exempel medelhavskök ā la Spanien och Italien, men även maträtter som befinner sig nära den svenska/nordiska matkulturen.
Citera
2023-08-15, 20:47
  #117
Medlem
1. Italienskt
2. Grekiskt
3. Spanskt
4. Franskt
Citera
2024-01-20, 21:36
  #118
Avstängd
DominoHurleys avatar
Grekiska är mitt självklara val.
__________________
Senast redigerad av DominoHurley 2024-01-20 kl. 21:41.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback