Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-28, 22:24
  #1
Medlem
Dessa tre länder brukar nämnas tillsammans i en del sammanhang, inte mins när det gäller deras kök, vilket föredrar du helt enkelt? Italien vinner för min del mest tack vare pizzan.

Frankrike har jag bara fått avsmak för, gud vad jag hatar deras jävla äckliga ostar.... Huuuuh! Och då är jag en stor ostälskare annars, goda viner dock! Spanien har jag inte så mycket erfarenhet av alls så kan inte uttala mig där.
Citera
2017-11-28, 22:29
  #2
Avstängd
Halloween2s avatar
Kan inte säga något då jag inte varit i något utav länderna men... är inte italiensk pizza det mest överskattade som finns? tunt tunt bröd med knappt något på utöver några olivblad (eller basilika) på.
Citera
2017-11-28, 22:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Kan inte säga något då jag inte varit i något utav länderna men... är inte italiensk pizza det mest överskattade som finns? tunt tunt bröd med knappt något på utöver några olivblad (eller basilika) på.

Inte varit i Italien på 250 år så kommer inte ihåg, har för mig att det var rätt generöst med pålägg dock, klart mer än här. Om brödet var tunnare har jag totalförträngt.
Citera
2017-11-28, 22:41
  #4
Medlem
Italien är jämnast. Det är svårt att äta dåligt där i allmänhet. Frankrike och Spanien har nog bättre "toppar" och har väl lite mer avantgarde än Italien. Genomsnittskrogar i framförallt Frankrike kan dock vara riktigt, riktigt tråkiga. Många fransmän är inte alls särskilt intresserade av mat. Det är pommes frites och en biff med ett glas rött vin liksom. Löksoppa till förrätt. Inget fel med det, men det är ju som att det skulle komma köttbullar med potatismos så fort man satte sig på en restaurang i Sverige.
För ett par somrar sedan var jag på Rivieran och lyckades vid ett tillfälle förstå att det stod flankstek på menyn. Jag tänkte att den väl skulle komma skivad med någon form av sås/sky alternativt sallad till. Men hela jävla flanksteken dök upp på bordet, utan någon smaksättning med en skål med pommes frites. Kul.
__________________
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2017-11-28 kl. 22:47.
Citera
2017-11-28, 23:22
  #5
Medlem
Krusensnorres avatar
Italien har nog tråkigast mat, även om det oftast är gott. Frankrike har den absolut godaste maten enligt mig, dock så är det inget jag vill äta varje dag, kan bli för mycket av det goda. Går jag på resturang kommer jag nog välja en fransk, kanske en italiensk om jag vet att den är bra. Spanien har nog den bästa vardagsmaten, så det är nog det jag hellst skulle äta varje dag.
Citera
2017-11-28, 23:24
  #6
Medlem
GormDenGamles avatar
Lägg till England, och de får min röst.
Citera
2017-11-29, 03:52
  #7
Medlem
Drinkycrows avatar
Bott i Spanien i över sex år och vill säga: INTE SPANIEN. Men jag har o andra sidan varit i Italien och Frankrike med utan att bli särskilt imponerad av maten.

Men jag äter ju inte kött heller så jag kanske inte räknas.
Citera
2017-11-29, 04:45
  #8
Medlem
PenetreraMeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Men jag äter ju inte kött heller så jag kanske inte räknas.
Bra att du själv inser det
Du får skapa (FB) Frankrike, Italien, Spanien, vilket land gör dem bästa maten enligt dig (vegan style)?

Italien är egentligen ganska överskattat om man inkluderar pasta och pizza. Tar man bort dessa finns det dock en hel del guldkorn, alltifrån dryck till charkuterier och ostar.
Citera
2017-11-29, 07:17
  #9
Medlem
Mackan52s avatar
Grekland, skäms på TS för att du inte inkluderade dem i diskussionen

Jävla antihellenism.
Citera
2017-11-29, 11:47
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av microvogsugn
Dessa tre länder brukar nämnas tillsammans i en del sammanhang, inte mins när det gäller deras kök, vilket föredrar du helt enkelt? Italien vinner för min del mest tack vare pizzan.

Frankrike har jag bara fått avsmak för, gud vad jag hatar deras jävla äckliga ostar.... Huuuuh! Och då är jag en stor ostälskare annars, goda viner dock! Spanien har jag inte så mycket erfarenhet av alls så kan inte uttala mig där.

Vilken typ av kök avser du?
Fine dining eller det met folkliga köket?
Om pizza är din referens till Italiensk mat så är det svårt att förstå vart du vill komma.
Både Frankrike och Spanien har sina varianter på pizza, där jag faktiskt föredrar den franska pissaladière.

Tänk också på att dom tre länder du listar har väldigt stora skillnader i köken beroende på regioner.

Rent generellt säger jag Frankrike, för att jag är en Frankofil och lärde mig laga käk i den "nya franska" skolan.
Men jag uppskattar mat från hela Europa.

Var lite mer precisis i din fråga så är det lättare att välja vilket kök som är "bäst".
Citera
2017-11-29, 11:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Grekland, skäms på TS för att du inte inkluderade dem i diskussionen

Jävla antihellenism.

Hade jag hört Hellas nämnas i samma mening som dessa tre hade jag inkluderat det.
Å andra sidan, vad har Grekland gemensamt med dessa tre länder som mig veterligen är själva definitionen av södra Europa?
Citera
2017-11-29, 11:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vilken typ av kök avser du?
Fine dining eller det met folkliga köket?
Om pizza är din referens till Italiensk mat så är det svårt att förstå vart du vill komma.
Både Frankrike och Spanien har sina varianter på pizza, där jag faktiskt föredrar den franska pissaladière.

Tänk också på att dom tre länder du listar har väldigt stora skillnader i köken beroende på regioner.

Rent generellt säger jag Frankrike, för att jag är en Frankofil och lärde mig laga käk i den "nya franska" skolan.
Men jag uppskattar mat från hela Europa.

Var lite mer precisis i din fråga så är det lättare att välja vilket kök som är "bäst".

Avser både och.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback