Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-05, 11:09
  #13
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle1326
Asså ja det är ju företag inte privatpersoner så aa. Jag vill ha moppebil för att EPA är bögigt och vill inte ha moppe då kan jag lika gärna cykla gratis. Men aa vill ha bil men inte EPA.

Om du tycker att EPA är ”bögigt”, vad tror du då att folk tycker om de som kör runt i en mopedbil? Det är helt klart retard-varning och självorsakad mental impotens på det...
Citera
2017-12-05, 12:53
  #14
Medlem
Det är intressant hur mopedbilar har blivit någon sorts statussymbol bland 15-åringar. När mopedbilisterna själva föddes för 15 år sedan var statusen att mopedbilar är något som utvecklingsstörda och handikappade körde, eftersom de inte kunde ta ett B-körkort. Knappast en image som lockade 15-åringar på den tiden.
Citera
2017-12-05, 18:02
  #15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Det är intressant hur mopedbilar har blivit någon sorts statussymbol bland 15-åringar. När mopedbilisterna själva föddes för 15 år sedan var statusen att mopedbilar är något som utvecklingsstörda och handikappade körde, eftersom de inte kunde ta ett B-körkort. Knappast en image som lockade 15-åringar på den tiden.
Norsjö/forshaga shopper är lite av ett undantag men är ju kultfordon sen många år, idag får man offra både pungkulerna för att ha råd med en i bra skick.
Citera
2017-12-05, 18:03
  #16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Om du tycker att EPA är ”bögigt”, vad tror du då att folk tycker om de som kör runt i en mopedbil? Det är helt klart retard-varning och självorsakad mental impotens på det...
Beror på, bor man en mil utanför stan kan både epa och mopedbil vara ett bra alternativ för den unge men i storstan är det mindre...stilfullt.
Citera
2017-12-05, 19:24
  #17
Medlem
godboys avatar
Skulle rekommendera moppe alla dar i veckan! Smidigare, kan "smita emellan" på trånga ställen. Helt ok att ha på landet med. Jag hade i o f en crossmoppe på min tid på 90 talet. Nej, mopedbil går bort! Om jag nu vill ha mer än två hjul så hade jag satsat på EPA.
Citera
2017-12-07, 00:42
  #18
Medlem
Baconlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle1326
Hej!
Jag undrar om jag skulle köpa en ny Ligier js50 2017 ca 140k och sedan sälja den efter tre års användning hur mycket skulle den då vara värd? Tror ni jag skulle kunna få 120k?

Tacksam för snabbt svar!

Mopedbilar är populära och även de begagnade, beroende på skicket så tror jag att du får strax över 110k kanske lite mer. Många föräldrar tycker att det är en bra och säker försäkring för att deras dotter ska komma hem säkert.
Citera
2018-04-27, 00:06
  #19
Medlem
Mopedbil och ekonomi är som all annan ekonomi. Man måste inte vara rik, men ska bara kalkylera rätt. Låt oss säga att du köper en beggad för 100K. Värsta ekonomiska smällen är borta. Men du lånar till rubbet! Värdeminskning 1k/månad = det du ska amortera. Ränta blir ca 400kr. Helförsäkring 12K/år = 1K (Halvförsäkringh 3K/år)
För en unge som inte kör så mycket kanske driften klarar sig på 1K (diesel, däck, service etc).
Total kostnad 3400/månad. Går att få ner lite om man ställer av fordonet de kallaste månaderna samt tar en halvförsäkring när man börjar lita på ungen och bilens värde minskat så pass att helförsäkring inte kan motiveras.
Sen ska man dra av alla kostnader man hade haft om man kört ungen i den vanliga bilen. Den får du beräkna själv!
__________________
Senast redigerad av pokerfejja 2018-04-27 kl. 00:15.
Citera
2018-04-28, 14:16
  #20
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerfejja
Mopedbil och ekonomi är som all annan ekonomi. Man måste inte vara rik, men ska bara kalkylera rätt. Låt oss säga att du köper en beggad för 100K. Värsta ekonomiska smällen är borta. Men du lånar till rubbet! Värdeminskning 1k/månad = det du ska amortera. Ränta blir ca 400kr. Helförsäkring 12K/år = 1K (Halvförsäkringh 3K/år)
För en unge som inte kör så mycket kanske driften klarar sig på 1K (diesel, däck, service etc).
Total kostnad 3400/månad. Går att få ner lite om man ställer av fordonet de kallaste månaderna samt tar en halvförsäkring när man börjar lita på ungen och bilens värde minskat så pass att helförsäkring inte kan motiveras.
Sen ska man dra av alla kostnader man hade haft om man kört ungen i den vanliga bilen. Den får du beräkna själv!
Du vill dock ha en helförsäkring så du har vagnskadedelen, moppebilar är otroligt ömtåliga och en vanlig parkeringsskada kan potentiellt göra hela moppebilen obrukbar.
Citera
2018-04-28, 17:04
  #21
Medlem
Passa er för dåliga trasiga mopedbilar då reservdelar är svindyra
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback