Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-28, 19:43
  #1
Medlem
Jag har beställt ny telefon som har USB C (En USB A - C), får ju med laddare men jag har flertal powerbanks från anker med micro-USB där jag tänkt fixa några relativt billiga men nog med kvalité för USB C.
Brukar beställa ofta från eBay men senast jag beställde sladd som var till min gamla iPod 4g så var det rejält dålig kvalité även om kablarna kostade ~20 kr, liknande som när jag var i sthlm betalade för 1+ år sedan och den sladden fungerade åtminstone till skillnad från den från eBay.

Brukar tycka man får saker billigare och mer urval generellt på nätet som eBay och Amazon. Men problemet blir att veta hur bra kvalité kablarna har.
Därav undrar jag ifall det finns någon idé ifall det går alls att upptäcka detta?

Jag söker gärna någon relativt lång USB C kabel på runt 1 - 1.5 meter och sedan på kanske 2st mindre sladdar på runt 0.5 meter. Där själva sladden gärna kan vara i tyg och ifall det finns i olika färger att välja mellan.

Har ni tips på hur jag bäst hittar något som fungerar och har tillräckligt kvalité att den fungerar?
Kikat lite på prisjakt men inte hittat något som jag funderat på än, men prisklassen verkar vara allt mellan 50 och upp till 300 kr. Hur är skillnaden på kvalitén på de som kostar ett par hundra kronor styck?
Citera
2017-11-28, 21:29
  #2
Medlem
Jag beställer nästan alltid från Aliexpress.com tar några få veckor, men sällan missnöjd!

https://www.aliexpress.com/w/wholesale-usb%25252dc.html?spm=2114.search0104.0.0.92SqfC&in itiative_id=AS_20171128122742&site=glo&SortType=to tal_tranpro_desc&SearchText=usb-c&CatId=100003569
Citera
2017-11-29, 22:46
  #3
Medlem
Tack för tipset, tidigare beställt en sak från aliexpress som jag inte fann på eBay. Beställde nyss ett par kablar för 15-35 kr styck, de hade då bra reviews så får hoppas de fungerar, blir nog handla mer på aliexpress än eBay om det så vore den sidan är bättre.
Det enda jag ogillade med aliexpress var att jag inte kunde använda paypal, utan ge ut kortnummer osv, känns mindre säkert på något sätt.
Citera
2017-11-30, 19:20
  #4
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Telefoni: köpråd
/Moderator
Citera
2017-12-01, 18:38
  #5
Medlem
Hur kan det vara svårt att kolla om en kabel är med på listan över certifierade kablar?

http://www.usb.org/kcompliance/view

Känns ovärt att spara 10:- på en ocertifierad usb-c-kabel som potentiellt kan bränna utrustningen i ändpunkterna.

Finns i mitt tycke prisvärda kablar på amazon.de
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback