Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-11-29, 17:50
  #25
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
40 år gamla lägenheter står inför totalrenovering, så att det inte skulle sluka kapital vet jag inte hur du har fått för dig. Antar att det är en fråga om hur man definierar "slukar", men nog är det rätt omfattande att ge sig på stammar, kök och badrum tillsammans med värmecentraler och annat.

Finns inget som säger att stammar, badrum eller kök behöver bytas ut efter 40 år.

Där jag bodde tidigare hade varje lägenhet en separat värmepanna (vattenburet system med frånluftsvärmepump) dessa byttes ut vart efter de gick sönder, många lägenheter hade kvar sina ursprungliga värmecentraler efter +20 år. Har svårt att tro att det var någon monumental inköpskostnad för dessa (hyresvärdar har förmodligen förmånliga avtal).

Likadant med vitvarorna från sent 80-tal, dessa ersattes när de gick sönder.

Har bott i äldre lägenheter med, inte fan renoverades de efter 40 år, saker åtgärdades när det behövdes.

Hyresrätter i ovan nämnda fall.

Vart efter investeringskostnaden/lån betalas av hamnar mer av hyran i någon kostymklädd girigbuks ficka, det är väl självklart.
Citera
2017-11-29, 17:57
  #26
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Finns inget som säger att stammar, badrum eller kök behöver bytas ut efter 40 år.

Där jag bodde tidigare hade varje lägenhet en separat värmepanna (vattenburet system med frånluftsvärmepump) dessa byttes ut vart efter de gick sönder, många lägenheter hade kvar sina ursprungliga värmecentraler efter +20 år. Har svårt att tro att det var någon monumental inköpskostnad för dessa (hyresvärdar har förmodligen förmånliga avtal).

Likadant med vitvarorna från sent 80-tal, dessa ersattes när de gick sönder.

Har bott i äldre lägenheter med, inte fan renoverades de efter 40 år, saker åtgärdades när det behövdes.

Hyresrätter i ovan nämnda fall.

Vart efter investeringskostnaden/lån betalas av hamnar mer av hyran i någon kostymklädd girigbuks ficka, det är väl självklart.

Nej, det finns förstås inget som dikterar att övergripande renoveringar behöver ske efter just 40 år, men beräknad teknisk livslängd på stammar är någonstans mellan 30 och 50 år, så man kan gissa att det i ganska många fall kommer att behövas. Samma sak gäller kök, ytskikt och annat.

Och visst stämmer det att man inte behöver göra allt på en och samma gång, men efter 40 år så är du i krokarna där övergripande renoveringar kommer att behövas. Att säga annat är bara okunnigt.
Citera
2017-11-29, 18:48
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK
Tala nu om för mig vad som är bra med att någon köpt upp 5 lägenheter och hyr ut dem med en marginal. Är det bra för samhället? Ska det vara på det sättet?

Det kan ju inte vara speciellt vanligt att någon köpt 5 lägenheter och hyr ut i andra hand. Har då något exempel?
Citera
2017-11-29, 19:06
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Vart efter investeringskostnaden/lån betalas av hamnar mer av hyran i någon kostymklädd girigbuks ficka, det är väl självklart.
Självklart anpassar en hyresvärd hyrorna efter marknaden. Det är inte frågan om någon välgörenhet.
Citera
2017-11-29, 19:34
  #29
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Självklart anpassar en hyresvärd hyrorna efter marknaden. Det är inte frågan om någon välgörenhet.

Givetvis.

Men många svagbegåvade individer inbillar sig fortfarande att ~90% av hyrorna (likväl som bostadsrättsavgifter) i första hand går till just underhåll och skötsel av fastigheterna.

Någon måste ju säga ifrån, vi kan inte låta vidskeplighet och okunskap spridas obehindrat.
Citera
2017-11-29, 21:24
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Finns inget som säger att stammar, badrum eller kök behöver bytas ut efter 40 år.

Där jag bodde tidigare hade varje lägenhet en separat värmepanna (vattenburet system med frånluftsvärmepump) dessa byttes ut vart efter de gick sönder, många lägenheter hade kvar sina ursprungliga värmecentraler efter +20 år. Har svårt att tro att det var någon monumental inköpskostnad för dessa (hyresvärdar har förmodligen förmånliga avtal).

Likadant med vitvarorna från sent 80-tal, dessa ersattes när de gick sönder.

Har bott i äldre lägenheter med, inte fan renoverades de efter 40 år, saker åtgärdades när det behövdes.

Hyresrätter i ovan nämnda fall.

Vart efter investeringskostnaden/lån betalas av hamnar mer av hyran i någon kostymklädd girigbuks ficka, det är väl självklart.

Förr eller senare behöver taket bytas, Fönster bytas, Dräneras, Elen bytas.Fasaden renoveras/bytas Detta är sådant som betalas med pengar ur fickorna på girigbukarna till hyresvärdar.

Du har säkert full koll på hur det skall skötas så jag antar att du gör stora pengar på de hyresfastigheter du äger. Om inte så är det kanske så att du inte har någon koll als.
Citera
2017-11-30, 18:19
  #31
Avstängd
Min poäng är att det sitter folk och taxar in utan att göra någon större samhällsnytta jämfört med vad man betalar för det. Det jobb de gör skulle någon kunna få en månadslön för, för att göra på heltid. Och då hade de som sagt också jobbat heltid.

Hela samhället sliter hårt för att betala dessa vampyrer i onödan bara för att systemet är så jävla slöseriaktigt. Pengarna går sedan till horor och knark, man finansierar alltså inte bara själva boendet och arbetskraften för att sköta boendet.
Citera
2017-11-30, 18:50
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK
Min poäng är att det sitter folk och taxar in utan att göra någon större samhällsnytta jämfört med vad man betalar för det. Det jobb de gör skulle någon kunna få en månadslön för, för att göra på heltid. Och då hade de som sagt också jobbat heltid.

Hela samhället sliter hårt för att betala dessa vampyrer i onödan bara för att systemet är så jävla slöseriaktigt. Pengarna går sedan till horor och knark, man finansierar alltså inte bara själva boendet och arbetskraften för att sköta boendet.

Vinsten går knappast endast till horor och knark. Låter mest som en felaktig fördom, än sanning.
Citera
2017-11-30, 21:40
  #33
Medlem
Jag jobbar ca 100 timmar i månaden. Det är allt från glassigt arbete med bokföring, byta fönster , tak, fasad, totalrenovering av lägenhet, avlopp, byta golvbrunn, plocka fimpar som kastas i trädgård, skura trappor, skotta snö. Sommartid är det mer att göra, vintertid är det mindre. Jag brukar börja fem på morgonen och försöker sluta så jag kan hämta barnen från skolan.
Jag tjänar ca 5000-6000 i månaden efter skatt.
Tack vare att jag har ett annat heltidsjobb överlever jag. Jag tillhör de kostymklädda girigbukarna du verkar hata. Jag antar att du förstår i vilken kategori jag placerar de som fäller sådana kommentarer som du.
Hade jag köpt Tele2-aktier i stället hade jag tjänat mer. Dock kan det jämna ut sig om jag säljer. Det blir jag nog tvungen till trots att allt är obelånat. Skattemyndigheterna vill nämligen att jag också skall betala in moms på eget arbete. jag vet inte hur mycket de vill ha men det överstiger vida vad jag tjänar i alla fall.

Citat:
Min poäng är att det sitter folk och taxar in utan att göra någon större samhällsnytta jämfört med vad man betalar för det. Det jobb de gör skulle någon kunna få en månadslön för, för att göra på heltid. Och då hade de som sagt också jobbat heltid.

Hela samhället sliter hårt för att betala dessa vampyrer i onödan bara för att systemet är så jävla slöseriaktigt. Pengarna går sedan till horor och knark, man finansierar alltså inte bara själva boendet och arbetskraften för att sköta boendet.

Har du tänkt på att din bild kanske inte stämmer på alla fastighetsägare? Ingen av de jag känner lever det glassiga kliv du talar om. De finns säkert men jag tror de är en försvinnande liten del. De flesta har nog ett hus med tre till fem lägenheter och sliter hårt.
Citera
2017-11-30, 22:24
  #34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Jag jobbar ca 100 timmar i månaden. Det är allt från glassigt arbete med bokföring, byta fönster , tak, fasad, totalrenovering av lägenhet, avlopp, byta golvbrunn, plocka fimpar som kastas i trädgård, skura trappor, skotta snö. Sommartid är det mer att göra, vintertid är det mindre. Jag brukar börja fem på morgonen och försöker sluta så jag kan hämta barnen från skolan.
Jag tjänar ca 5000-6000 i månaden efter skatt.
Tack vare att jag har ett annat heltidsjobb överlever jag. Jag tillhör de kostymklädda girigbukarna du verkar hata. Jag antar att du förstår i vilken kategori jag placerar de som fäller sådana kommentarer som du.
Hade jag köpt Tele2-aktier i stället hade jag tjänat mer. Dock kan det jämna ut sig om jag säljer. Det blir jag nog tvungen till trots att allt är obelånat. Skattemyndigheterna vill nämligen att jag också skall betala in moms på eget arbete. jag vet inte hur mycket de vill ha men det överstiger vida vad jag tjänar i alla fall.



Har du tänkt på att din bild kanske inte stämmer på alla fastighetsägare? Ingen av de jag känner lever det glassiga kliv du talar om. De finns säkert men jag tror de är en försvinnande liten del. De flesta har nog ett hus med tre till fem lägenheter och sliter hårt.

Vad har du att säga om folk som hyr ut i andrahand med vinst som mål och får betalt för att stort sett inte göra ett skvatt?
Citera
2017-12-01, 05:30
  #35
Medlem
Citat:
Vad har du att säga om folk som hyr ut i andrahand med vinst som mål och får betalt för att stort sett inte göra ett skvatt?

Jag ser inget negativt i att hyra ut i andra hand. exempelvis så kan någon hyra ut ett år i andra hand medan man är ute och reser eller delar lägenhet med en ny partner. Eller om man har en övernattningslägenhet som inte behöver användas under semestern. Bostadsbristen gör tyvärr så att de kan ta ut väldigt höga andrahandshyror. Det kan däremot vara ett problem.

Sammanfattningsvis ser jag hyrorna vid andrhandsuthyrning som ett större problem än vem som hyr ut lägenheterna. Det finns dock ibland ett hyresskillnad mellan bostadsrätt och hyresrätt som känns okay att utnyttja. Det vill säga, om jag har en bostadsrätt i Stockholms innerstad med noll i hyra så finner jag det ändå rimligt att ta ut hyra vid andrahandsuthyrning.
Citera
2017-12-01, 08:47
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK
...man finansierar alltså inte bara själva boendet och arbetskraften för att sköta boendet.
Om det finns de som betalar mer så att man även kan få en vinst, så accepterar man självklart det.

Skulle du själv sälja din Volvo för 100.000:- om någon annan är villig att betala 150.000:-?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback