Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-28, 17:32
  #1
Medlem
Mike.Andersens avatar
Kan det vara möjligt att en imam är i ekonomisk trångmål, eller att han av ren girighet försöker sälja en terroristattack?

Har det någonsin förekommit att en imam har sålt någon av sina lärjungar till ett terrordåd?


Anledningen till mina funderingar är att jag för en gångs skull åkte in till Stockholm City och där stötte jag på en bekant från skolan som ursprungligen kommer från Dubai. Vi satte oss på ett café och snackade en stund senare så dök upp två stycken personer som bara snackade arabiska.

Jag som knappt förstod någonting av samtalet var inte riktigt med i gamet. Det enda som jag förstod av samtalet var någonting om pengar. Sedan när personerna hade gått så frågade jag lite försynt vad som pågår. Ingenting speciellt, någon imam som behöver $500 000 till något.

Klasskompisens föräldrar som jag har förstått är väldigt välbärgad och kan väl låna ut en halv miljon dollar utan vidare. Nej, aldrig till något sådant fick jag höra. Vadå frågade jag? Någon som vill bli martyr och förlusta sig med 72 jungfrur i paradiset. Jag vet inte om han skojade, men det lät allvarligt.
Citera
2017-11-28, 17:35
  #2
Medlem
DoungAs avatar
Du har kollat för mycket på Designated Survivor
Citera
2017-11-28, 17:38
  #3
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Du har kollat för mycket på Designated Survivor
Absolut inte, var tvungen att googla för att veta vad du menade.
Citera
2017-11-28, 17:42
  #4
Medlem
Jag håller på att utbilda mig till imam och kan inte tycka annat än att din tråd är ur löjlig... Varför i Guds namn skulle man vilja ge islam en skev bild oberoende av vad man går igenom i livet.Det skulle ju vara själv mål. Vi lär oss att alla motgångar kan vara en prövning och då gör vi inget annat än att härda ut med böner och tålamod.
Citera
2017-11-28, 18:07
  #5
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlonnes
Jag håller på att utbilda mig till imam och kan inte tycka annat än att din tråd är ur löjlig... Varför i Guds namn skulle man vilja ge islam en skev bild oberoende av vad man går igenom i livet.Det skulle ju vara själv mål. Vi lär oss att alla motgångar kan vara en prövning och då gör vi inget annat än att härda ut med böner och tålamod.

Okey, vill du att jag också ska tro på tomten och påskharen?

Jag letade ett tag och hittade massvis med dokument där diverse länders underrättelsetjänster har finansierat terroristattacker. Till exempel följande artikel om en attack mot CIA.

Pakistani Intelligence Agency Funded Deadly Attack on CIA Personnel.

Citat:
It was the deadliest attack sustained by the CIA in 26 years, and according to a just-declassified U.S. intelligence cable, Pakistan’s military intelligence agency paid a notorious Islamist terror group $200,000 to carry it out.
Citera
2017-11-28, 18:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Okey, vill du att jag också ska tro på tomten och påskharen?

Jag letade ett tag och hittade massvis med dokument där diverse länders underrättelsetjänster har finansierat terroristattacker. Till exempel följande artikel om en attack mot CIA.

Pakistani Intelligence Agency Funded Deadly Attack on CIA Personnel.
den eller de som utgör ett sådant hot är icke fulländade muslimer. Gud säger själv i Koranen låt mig ta itu med sanningens förnekare vi har således ingen befogenhet att ta Guds hämnd i våra egna händer eftersom det är just det är Guds sak att ta itu med det och inte våran börda så dina argument fallerar
Citera
2017-11-28, 19:03
  #7
Medlem
Det beslagtogs en väldans massa pengar i förra månaden som skulle användas till terrordåd. Av vad jag vet så samlas det friskt in pengar som ska gå till en större attack mot USA där det spekuleras om 5000 döda.
Citera
2017-11-28, 19:17
  #8
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlonnes
den eller de som utgör ett sådant hot är icke fulländade muslimer. Gud säger själv i Koranen låt mig ta itu med sanningens förnekare vi har således ingen befogenhet att ta Guds hämnd i våra egna händer eftersom det är just det är Guds sak att ta itu med det och inte våran börda så dina argument fallerar

Jag har inte anklagat någon speciell grupp av människor. Bara för att personerna pratar arabiska så betyder inte detta att personerna är fulländade muslimer.

Min fråga kvarstår dock om man som imam skulle kunna övertyga någon lärjunge att utföra en självmordsattack?
Citera
2017-11-28, 20:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlonnes
den eller de som utgör ett sådant hot är icke fulländade muslimer. Gud säger själv i Koranen låt mig ta itu med sanningens förnekare vi har således ingen befogenhet att ta Guds hämnd i våra egna händer eftersom det är just det är Guds sak att ta itu med det och inte våran börda så dina argument fallerar

Jag var tvungen att fundera över vad du skrev. Det låter fantastiskt att muslimer inte själva får utföra något på egen hand. Nu kan jag äntligen sova gott på nätterna utan att oroa mig om att en imam ska uppmuntra en troende lärjunge att utföra en självmordsattack i Islams namn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback