Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-28, 15:30
  #1
Medlem
kukflashs avatar
Jag har hittat en webbsida med en fin layout som jag vill ha. Gillar även funktionerna på sidan och undrar om man kan kopiera den rätt av?

Kan man hitta källkoden genom webbläsaren och sen klistra in i något program så får man en webbsida som ser ut som den jag är ute efter? Hur mycket skulle det kosta att anlita en kodare för att bygga ihop sidan och finslipa på funktionerna? 5000 kr?
Citera
2017-11-28, 15:39
  #2
Medlem
aftonblaskans avatar
Ja du, det kan kosta lite mer än 5000kr när du blir stämd pga upphovsrättsbrott.
Men kör på bara.
Citera
2017-11-28, 15:45
  #3
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Jag har hittat en webbsida med en fin layout som jag vill ha. Gillar även funktionerna på sidan och undrar om man kan kopiera den rätt av?

Kan man hitta källkoden genom webbläsaren och sen klistra in i något program så får man en webbsida som ser ut som den jag är ute efter? Hur mycket skulle det kosta att anlita en kodare för att bygga ihop sidan och finslipa på funktionerna? 5000 kr?

Beror på vilka funktioner du vill ha. Men anlitar du en professionell utvecklare så kan du nog räkna med att det börjar runt 50.000 för en egen sida med grundläggande funktioner.
Citera
2017-11-28, 15:49
  #4
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Jag har hittat en webbsida med en fin layout som jag vill ha. Gillar även funktionerna på sidan och undrar om man kan kopiera den rätt av?

Kan man hitta källkoden genom webbläsaren och sen klistra in i något program så får man en webbsida som ser ut som den jag är ute efter? Hur mycket skulle det kosta att anlita en kodare för att bygga ihop sidan och finslipa på funktionerna? 5000 kr?

Tydligt bevis på nya generationers oförståelse inför upphovsrätten. Jag har hittat en bok, författaren är tydligen känd och säljer mycket, kan jag kopiera och sälja boken som min?

Inga problem att kopiera en sajt men inte tillåtet. Att göra sidor nu för tiden är inte svårt om de inte skall ha speciell funktionalitet.
Citera
2017-11-28, 15:53
  #5
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Tydligt bevis på nya generationers oförståelse inför upphovsrätten. Jag har hittat en bok, författaren är tydligen känd och säljer mycket, kan jag kopiera och sälja boken som min?

Inga problem att kopiera en sajt men inte tillåtet. Att göra sidor nu för tiden är inte svårt om de inte skall ha speciell funktionalitet.
Med den logiken så kan jag säga att även du kopierar böcker just nu eftersom du använder samma ord som återfinns i en bok.

Jag gillar layouten på sidan men kommer ha egna bilder och egna funktioner med andra ikoner. Det blir inget jag snor rätt av, bara hur sidan är uppbyggd. Precis som boken är uppbyggd med ord.


Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Beror på vilka funktioner du vill ha. Men anlitar du en professionell utvecklare så kan du nog räkna med att det börjar runt 50.000 för en egen sida med grundläggande funktioner.
Ok tack för svar.
Citera
2017-11-28, 16:04
  #6
Medlem
Men mindre än att layouten på sidan du har hittat är nästintill unik så lär du inte få problem om du kopierar layouten. Resten av designen skulle kunna ge dig problem, och sannolikheten för problem (och problemens omfattning) ökar ju mer trafik din sida får.

Vad gäller vad det kan kosta att skapa en hemsida enligt dina önskemål så kan det variera väldigt, beroende på exakt vad du vill ha. Om du är nöjd med en helt statisk sida (dvs du måste ändra i den manuellt) så går det att fixa själv, det finns en hel del verktyg där ute.

Om du vill kunna sälja saker via sidan så lär du vilja låta ett proffs göra jobbet, men då ökar prislappen avsevärt. De 50K som nämndes tidigare i tråden är en låg utgångspunkt, men också lite beroende på dina önskemål: om du vill kunna konkurrera med Amazon från början så lär en miljon inte räcka för webbsidan, om du har en enda produkt att sälja via postorder så kanske du kommer undan med 25K.

Mina heta tips är att du funderar igenom följande punkter/frågor:
- vad skall webbsidan göra åt dig?
- hur skall det göras?
- hur skall sidan se ut? (design/färger/bilder....)
- hur skall den fungera för besökaren? (Var skall man klicka för att åstadkomma det sidan är för?)
- hur skall den fungera för en eventuell administratör? (Behövs det en administratör?)
- vad får sidan kosta att skapa? (Tänk på att väldigt ofta är det dyraste inte att skriva lite HTML/CSS-kod, utan att skapa databasen bakom, tillsammans med massor med kod för att hantera databasen)
- om ett proffs är för dyrt för dig, kan du skapa sidan själv? Om du inte kan det nu, kan du skaffa dig kunskapen att göra det själv?
Citera
2017-11-28, 16:35
  #7
Medlem
ElvisFans avatar
Du verkar duktigt retarded.

Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Med den logiken så kan jag säga att även du kopierar böcker just nu eftersom du använder samma ord som återfinns i en bok.

Nej, det kan du inte säga. Författaren har satt ihop orden i en unik följd. Något som tagit många timmar. Att slumpmässigt sätta samman ord gör ingen bok.

Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Jag gillar layouten på sidan men kommer ha egna bilder och egna funktioner med andra ikoner. Det blir inget jag snor rätt av, bara hur sidan är uppbyggd. Precis som boken är uppbyggd med ord.

Sidan är uppbyggd av kod, kod som någon kanske lagt hundratals timmar på att färdigställa. Det är själva stommen som sedan fylls med information. Det är ingen allmän egendom.

Det finns massor med mallar gratis och att köpa för några dollar. Gör det istället så får du support och slipper strida mot upphovsrätten.
Citera
2017-11-28, 17:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Jag har hittat en webbsida med en fin layout som jag vill ha. Gillar även funktionerna på sidan och undrar om man kan kopiera den rätt av?

Kan man hitta källkoden genom webbläsaren och sen klistra in i något program så får man en webbsida som ser ut som den jag är ute efter? Hur mycket skulle det kosta att anlita en kodare för att bygga ihop sidan och finslipa på funktionerna? 5000 kr?
Hur man kan göra och vad det kommer kosta beror på vilken webbsida det handlar om och hur den är uppbyggd.
Man får börja med att analysera sidan och dess funktioner. Utifrån det går det sen att räkna fram ett pris som baserar sig på hur många timmar jobbet tar. 5000 kr räcker inte särskilt långt om det är en riktig utvecklare.
Tänk på att en webbsida inte är statisk utan behöver mer eller mindre ständig tillsyn. Är det en så avancerad sida så att en utvecklare behöver skapa den så behöver du nog anlita en utveckla för att underhålla den regelbundet.

Det går att kopiera mycket genom webbläsaren, men det kommer nog inte bli så bra som du tänker dig och sen är det ju högst troligt ett upphovsrättsbrott.
Citera
2017-11-28, 17:48
  #9
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Hur man kan göra och vad det kommer kosta beror på vilken webbsida det handlar om och hur den är uppbyggd.
Man får börja med att analysera sidan och dess funktioner. Utifrån det går det sen att räkna fram ett pris som baserar sig på hur många timmar jobbet tar. 5000 kr räcker inte särskilt långt om det är en riktig utvecklare.
Tänk på att en webbsida inte är statisk utan behöver mer eller mindre ständig tillsyn. Är det en så avancerad sida så att en utvecklare behöver skapa den så behöver du nog anlita en utveckla för att underhålla den regelbundet.

Det går att kopiera mycket genom webbläsaren, men det kommer nog inte bli så bra som du tänker dig och sen är det ju högst troligt ett upphovsrättsbrott.
Ja det kanske är olagligt men har sett många hemsidor som liknar varandra. När går gränsen för att kopiera någons hemsida? Jag kommer såklart ha egna bilder på sidan och göra om den till viss del. Kollar man på porrsidor så har dom flesta inloggningen uppe till höger.


Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Du verkar duktigt retarded.



Nej, det kan du inte säga. Författaren har satt ihop orden i en unik följd. Något som tagit många timmar. Att slumpmässigt sätta samman ord gör ingen bok.



Sidan är uppbyggd av kod, kod som någon kanske lagt hundratals timmar på att färdigställa. Det är själva stommen som sedan fylls med information. Det är ingen allmän egendom.

Det finns massor med mallar gratis och att köpa för några dollar. Gör det istället så får du support och slipper strida mot upphovsrätten.
I en unik följd genom att sammansätta en mening? En fråga, är du efterbliven? Anser du det unikt att kunna sätta ihop en mening? Stick härifrån! Din dumma jävel
Citera
2017-11-28, 18:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Ja det kanske är olagligt men har sett många hemsidor som liknar varandra.
Det är ganska vanligt att man bygger sidor med något tema som alla fritt får använda, exempelvis med Wordpress.

På samma sätt finns det böcker, bilder med mera som man mer eller mindre kan använda fritt, exempelvis foton och texter på Wikipedia.

Om det vid bilden, texten, layouten etcetera inte anges att det är fritt fram så är det smarta att anse det omfattas av skydd för upphovsmannen.

Läs mer:
http://www.creativecommons.se/
https://www.prv.se/sv/upphovsratt/
__________________
Senast redigerad av holgerett 2017-11-28 kl. 18:45.
Citera
2017-11-28, 18:47
  #11
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Det är ganska vanligt att man bygger sidor med något tema som alla fritt får använda, exempelvis med Wordpress.

På samma sätt finns det böcker, bilder med mera som man mer eller mindre kan använda fritt, exempelvis foton och texter på Wikipedia.

Om det vid bilden, texten, layouten etcetera inte anges att det är fritt fram så är det smarta att anse det omfattas av skydd för upphovsmannen.

Läs mer:
http://www.creativecommons.se/
https://www.prv.se/sv/upphovsratt/
Tack! Ska kolla igenom det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback