Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-28, 13:39
  #1
Medlem
Hej,

Det är så in i helvetes kallt i min lägenhet att jag vaknar varje morgon med frostbett.

Köpte därför ett behändigt litet elektriskt element på 2000 W för 100 spänn med inbyggt överhettningsskydd.

Har dock börjat noja för att detta skulle kunna börja brinna. Är det något att oroa sig över eller kan jag fortsätta att sova gott (och för första gången varmt)?

Lägger naturligtvis ingenting ovanpå elementet.

Förtydligande: Jag ser alltså glödande slingor inuti elementet om jag kollar in.
__________________
Senast redigerad av Ziver 2017-11-28 kl. 13:50.
Citera
2017-11-28, 13:42
  #2
Medlem
hippilis avatar
Dom säljer ju inga element som brinner
Citera
2017-11-28, 13:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Dom säljer ju inga element som brinner

Inga bilar heller, likväl har en hel jävla drös nya bilar fattat eld.
Citera
2017-11-28, 13:45
  #4
Medlem
ElvisFans avatar
Vad på elementet ser du som brännbart? Plåt börjar inte brinna lätt om jag säger så...


Nu finns det en hel del plast med mera i bilar som brinner bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Ziver
Inga bilar heller, likväl har en hel jävla drös nya bilar fattat eld.
Citera
2017-11-28, 13:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Vad på elementet ser du som brännbart? Plåt börjar inte brinna lätt om jag säger så...


Nu finns det en hel del plast med mera i bilar som brinner bra.

Men alltså... det är elektriskt och inte vattenburet. Därför kan det börja brinna. Googla själv, du får upp tusentals träffar.

Frågan är hur STOR risken är, BÖR man vara orolig?
Citera
2017-11-28, 13:46
  #6
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziver
Inga bilar heller, likväl har en hel jävla drös nya bilar fattat eld.

Har du bilen i sovrummet?
Citera
2017-11-28, 13:47
  #7
Medlem
flaskborstes avatar
Vad är det för typ av element ? Oljefyllt? ser du några glödande slingor eller slingor på baksidan ?
Om inte så är det lugnt.. står det fritt och inte intill något brännbart och elementet är i gott skick så skall det inte vara några problem.

Jag skulle nog mera bekymra mig för elräkningen.. 2Kw .. betalar du 1,50 per Kwh så är det 3kr i TIMMEN x 24 dvs 73kr om dagen.. på en månad x 30 blir det 2160 spänn..

OK med en termostat så slår elementet av då och då..men det blir ändå en hel det pengar..
Citera
2017-11-28, 13:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Vad är det för typ av element ? Oljefyllt? ser du några glödande slingor eller slingor på baksidan ?
Om inte så är det lugnt.. står det fritt och inte intill något brännbart och elementet är i gott skick så skall det inte vara några problem.

Jag skulle nog mera bekymra mig för elräkningen.. 2Kw .. betalar du 1,50 per Kwh så är det 3kr i TIMMEN x 24 dvs 73kr om dagen.. på en månad x 30 blir det 2160 spänn..

OK med en termostat så slår elementet av då och då..men det blir ändå en hel det pengar..

Jag ser glödande slingor så det är alltså helt elektriskt.

Skiter numera fullständigt i vad det kostar, kan äta nudlar varenda dag för att slippa gå och huttra i 15 grader.

Det har en termostat och jag har det bara på när jag är hemma. Ställer in det på 750w och sedan ca 30% styrka dvs ca 250w. Det blir alltså ca 25 öre i timmen, med andra ord ungefär 4 kr per natt. Defintivt värt det.
Citera
2017-11-28, 13:57
  #9
Medlem
Den mer springande frågan är väl varför lägenheten är 15 grader? Är det en hyresrätt eller bostadsrätt, vilket man får anta, så är det ju deras skyldighet att fixa så lägenheten går att värma upp till en vettig temperatur utan att man ska behöva tända en mindre brasa.

Annars är det bara att kräva avdrag på hyran i kompensation.

Apropå frågan i trådstarten så tror jag inte man behöver oroa sig nämnvärt, även elektriska element måste väl genomgå EU:s säkerhetstester för brandskydd innan de får säljas. Det är väl mer att man inte ska täcka över dem plus att man kanske får se till så att det inte ligger 30 dammråttor inuti som kan ta fjutt.
Citera
2017-11-28, 14:02
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziver
Jag ser glödande slingor så det är alltså helt elektriskt.

Skiter numera fullständigt i vad det kostar, kan äta nudlar varenda dag för att slippa gå och huttra i 15 grader.

Det har en termostat och jag har det bara på när jag är hemma. Ställer in det på 750w och sedan ca 30% styrka dvs ca 250w. Det blir alltså ca 25 öre i timmen, med andra ord ungefär 4 kr per natt. Defintivt värt det.

Är det ett nytt och oskadat element behöver du inte oroa dig.

Däremot är ett element inte hemelekronik, det handlar om el.

(FB) El, VVS och bygg
Citera
2017-11-28, 14:38
  #11
Medlem
Grisbrottarens avatar
Tänk bara på det gamla ordspråket "Ei saa peittää" så ska det nog vara lugnt.
Citera
2017-11-28, 14:40
  #12
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziver
Men alltså... det är elektriskt och inte vattenburet. Därför kan det börja brinna. Googla själv, du får upp tusentals träffar.

Frågan är hur STOR risken är, BÖR man vara orolig?

Du måste ha något brännbart material för att det skall kunna brinna. Lägg på en hög kläder eller lägg det under täcket så blir det en fin brasa till slut men om de står luftigt är det säkert. Det kan kortslutas och börja ryka men elementet i sig kan helt enkelt inte brinna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback