Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-01, 19:54
  #13
Medlem
Jag skulle om jag var du redan nu börja torka mat.
Visst finns det som någon skrev färdigrätter men dessa är, enligt mig, tokdyra.
Det finns massor av sidor som ger dig utförliga beskrivningar hur du torkar men helt kort.
Jag har ofta med mig köttfärs, av nöt, samt kassler.
Stek ordentligt i teflonpanna utan fett men bränn inte sönder det. Det finns olika skolor hur varmt man sen ska ha i ugnen, digitaltermometer behövs, Lars Fält som är en enorm auktoritet förespråkar om jag inte minns fel, så låg temperatur som 30 grader. Vissa säger att det går bra upp till 70.
Jag antar att ju längre man ska förvara det desto viktigare är det att det inte finns bakterier.
Själv brukar jag ligga mellan 45 - 50 och jag har aldrig blivit dålig under som längst dryga två veckor.
Tilläggas bör väl att jag sällan är ute om temperaturen överstiger 15 grader.
Nåväl, du måste ha ugnsluckan lite på glänt så fukten har någonstans att ta vägen, lägg en slev emellan.
Har du flera plåtar samtidigt bör du rotera dom så du inte har samma underst hela tiden.
Skär bort allt synligt fett på kasslern och skär dom i en centimeters stavar av valfri längd innan du steker.
Köttfärs brukar för mig ta runt 5 - 7 timmar och du kollar att det är färdigt genom att lägga det i en försluten plastpåse. Om det blir imma, kondens, på påsen så är det inte helt torrt.

Om du sen förvarar det i frysen så är det inget som helst problem att spara det till sommaren.
Du kan torka svamp, grönsaker jag nästan vad som helst, allt finns på nätet.
Kolla dock gärna upp på flera sidor så du är någorlunda säker på att det inte är någon enstaka tomte som har kommit på någon alldeles egen ide som kanske inte är alls så bra som denne trodde.
Och vederbörande kom inte levande tillbaka till civilisationen för att korrigera sitt misstag.

Men eftersom vikt alltid är en faktor under förflyttning brukar jag köpa mycket pasta, färdiga såser etc och fylla på med köttärs. Torkad kassler funkar utmärkt till färdiga stroganoff-rätter.
Kassler vill dock ligga i blöt en stund så koka upp vattnet, lägg i kassler lägg på lock en halvtimme eller så innan du ev kokar upp igen innan du rör i mixet.

Sen är ett tips, jag har aldrig varit still så länge på ett och samma ställe men vis av deltagarna i Alone, vilket du säkert sett annars är den serien också ett tips, är att ta med dig böcker. Eller någon annan form av förströelser.
För ledan är nog ett större hot än man kanske tror.
Om man inte måste jaga mat och vatten hela tiden.

Spontana tankar en Fredagkväll, fler kommer säkert.

Lycka till

Peace
__________________
Senast redigerad av Brystatyssen 2017-12-01 kl. 19:58.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback