Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-28, 13:27
  #1
Medlem
Hej nu är det så att jag förbereder mig på att spendera en månad i skogen sommaren 2018,
har bra kunskap om eld och och skydd så detta kommer ej bli några som helst problem.
Det jag undrar över är om någon har gjort något liknande som kan upplysa mig om viktiga saker att tänka på/ ha med sig.
Syftet med detta lilla "äventyr" är att förbereda mig på längre vistelser i skogen då jag drömmer om att nån gång flytta ut och bo där permanent.
Jag skulle också behöva lite tips på vad jag ska ha med mig för mat som tar upp minimalt med plats och som jag kommer stå mig på, ska försöka ta så mycket föda jag kan från moder natur men har begränsad kunskap om hur man jagar småvilt så detta är också något jag skulle behöva lite hjälp med.
Om någon kan tipsa om bra litteratur som handlar om småvilt eller bara om överlevnad i sin helhet så hade det varit mycket uppskattat.
mvh
Citera
2017-11-28, 13:53
  #2
Medlem
Kashis avatar
Kul sätt att träna på grejer i Överlevnadshandboken medans man har några extra snickers i reserv (eller varför inte protein-bars och dylikt?).

Läs lite instruktioner om snaror... för att jaga vilt måste man ha gevär typ.
Citera
2017-11-28, 14:27
  #3
Medlem
Om du planerar vistas hyfsat nära vatten bör du förbereda verktyg och mage för fisk. Nät, mete etc tar oerhört lite plats i packning men kan generera mycket mat för investeringen.

Jaga småvilt som fågel och hare/kanin är svårt utan vapen. Om du tänker fällor etc bör du läsa på rejält och lägga grunder till tekniker snarast.
Citera
2017-11-28, 14:33
  #4
Medlem
Spud-boys avatar
Vetemjöl(med bakpulver och salt i) och bulgur, kanske kan va nått..

Alla möjliga rotfrukter; helt torkade.. Även kan du torka köttfärs..

En påse med oboy, sån för vatten.. Fiskeutrustning..
Citera
2017-11-28, 14:44
  #5
Medlem
Finns en bra reality serie där deltagarna ska överleva själva i vildmarken så länge som möjligt. Den är bra ur ett psykologiskt perspektiv och ger en fingervisning om hur vi människor reagerar på lång ensamhet. http://www.imdb.com/title/tt4803766/
Citera
2017-11-28, 14:47
  #6
Medlem
blue_no1s avatar
Ett gäng metkrokar lina och kniv.
Liten handyxa för ved och småpinnar.

Kängor två ombyten av kläder. Eldstål (blöt tändare är värdelös i skogen)
Nödlager av nudlar makaroner och soppa som man tillsätter bara vatten till.

En sånt där "sugrör" som man dricka bäck/sjövatten med som renar det...
Rep liggunderlag tält sovsäck

Mjöl/salt och en mindre spade till tex mask...

Ficklampa är bra att ha!
Citera
2017-11-28, 14:51
  #7
Medlem
Ta med vattenrenare. med aktivt kol eller tabletter för att rena vatten. Är det viktigaste om du inte kommer att ha koll på att det finns en källa med rent vatten där du kommer att vara. Samt som flera nämt ta med nödproviant. Gällande mat så glöm att jaga om du inte har vapen och jaktträttigheter. Fiska går oftast bra.
Citera
2017-11-28, 14:52
  #8
Medlem
mmais avatar
Salt, peppar. torkat kött, sockerbitar, vattenrening, slangbella, snaror, fiskeutrustning, det klarar du dig länge på.
Citera
2017-11-28, 16:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okido
Om du planerar vistas hyfsat nära vatten bör du förbereda verktyg och mage för fisk. Nät, mete etc tar oerhört lite plats i packning men kan generera mycket mat för investeringen.

Jaga småvilt som fågel och hare/kanin är svårt utan vapen. Om du tänker fällor etc bör du läsa på rejält och lägga grunder till tekniker snarast.

Ja nära vattnet kommer jag vara och fiskespöt och allt som hör till är redan nerskrivet på packlistan.
Fällor var tanken ja, ska läsa på så gott jag kan och öva mig men hade inte tänkt att förlita mig på det så mycket.
Citera
2017-11-28, 16:36
  #10
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Ta med vattenrenare. med aktivt kol eller tabletter för att rena vatten.

+1 på den. Förmodligen det allra viktigaste. Jag skulle säga både vattenrenare (typ jerry-can med reningsfilter -Googla det) OCH vattenreningstabletter.

Kul grej för övrigt. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att flytta ut i skogen permanent men att ta en månad och begränsa sig till det man får plats med i en ryggsäck och överleva i skog och mark hade varit ett äventyr och en rolig utmaning.

Matmässigt är väl vanlig spaghetti ganska vettigt. Högt energi-innehåll i förhållande till volym och vikt. Lätt att förvara, även brutna förpackningar. Och enkelt att tillreda om man bara har en kastrull med sig - och så klart tillgång till vatten men det är nödvändigt ändå. Ett par tre kilo spaghetti som basvara och sen kanske någon konserv kött, typ picnkick-bog. Resten får man fiska upp eller jaga/samla fram.

Sen finns det ju andra måltider specifikt framtagna som de torrvaror i portionsförpackning man hittar hos Naturkompaniet och liknande. Jag vet dock inte om det är värt att betala de relativt dyra priser dessa betingar.
Citera
2017-11-28, 16:43
  #11
Medlem
448s avatar
Till spaggetin behövs följande:

Tonfisk i olja
Tub med tomat pure
Svartpeppar
Salt
Tabasco

Billig och god reservproviant med högt energivärde
Citera
2017-11-28, 21:19
  #12
Medlem
Spud-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St.Dismas
Ja nära vattnet kommer jag vara och fiskespöt och allt som hör till är redan nerskrivet på packlistan.
Fällor var tanken ja, ska läsa på så gott jag kan och öva mig men hade inte tänkt att förlita mig på det så mycket.

Ett tips, om du inte tänkt på det, är att skaffa en liten uppblåsbar kudde..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback