Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-28, 08:50
  #1
Medlem
Hoppas någon kan förtydliga lite för mig, jag har fått uppfattning att Kia Niro 1,6 Plug-In Hybrid skulle vara en bra tjänstebil då den har super miljö osv och skulle ge ett bra pris i månaden. Men när jag får offerten så tycker jag det känns högt.

Total körsträcka/år 2000 mil------ Förmånsvärde/Mån 2 133 kr
Varav i tjänst/år 1000 mil------ Bruttolöneavdrag 3 036 kr
Totalpris/offert 338 700 kr----- Nettolöneavdrag 2 133 Kr
Nettokostnad/månad 4 198 kr

I detta ska det ingå försäkring/skatt osv också. Men när man tittar på bilen på Kias hemsida samt läser om den i olika tidningar så ska vara Förmånsvärde fr 817 kr/mån? Kan någon förklara varför jag får 2133 kr?

Företaget använder sig av Volvofinans för sina tjänstebilar som vi kan köpa. Tack!
Citera
2017-11-28, 09:28
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argentum78
Hoppas någon kan förtydliga lite för mig, jag har fått uppfattning att Kia Niro 1,6 Plug-In Hybrid skulle vara en bra tjänstebil då den har super miljö osv och skulle ge ett bra pris i månaden. Men när jag får offerten så tycker jag det känns högt.

Total körsträcka/år 2000 mil------ Förmånsvärde/Mån 2 133 kr
Varav i tjänst/år 1000 mil------ Bruttolöneavdrag 3 036 kr
Totalpris/offert 338 700 kr----- Nettolöneavdrag 2 133 Kr
Nettokostnad/månad 4 198 kr

I detta ska det ingå försäkring/skatt osv också. Men när man tittar på bilen på Kias hemsida samt läser om den i olika tidningar så ska vara Förmånsvärde fr 817 kr/mån? Kan någon förklara varför jag får 2133 kr?

Företaget använder sig av Volvofinans för sina tjänstebilar som vi kan köpa. Tack!

Du får nästan fråga Kia. Tittar du hos Skatteverket kommer du inte i närheten av 817 kr, men de har inte alla modeller på sin sida kanske? https://www.skatteverket.se/privat/s...n=renderDirect

Inte ens med över 3 000 mil per år i tjänsten är du i närheten. Lägger du istället till lite extrautrustningen stiger förmånsvärdet direkt.

Det är förmånsbil du tittar på, inte tjänstebil. En tjänstebil har inget förmånsvärde eftersom du inte får använda den privat.
Citera
2017-11-28, 16:51
  #3
Medlem
På en plug-in hybrid räknas 40% av förmånsvärdet om jag tolkat det rätt, dvs ca 857kr i ditt fall.
http://www.miljofordon.se/ekonomi/ra...ermaansvaerde/

Edit: Jag fattade fel. Förmånsvärdet minskas med 40%
Citera
2017-11-29, 09:56
  #4
Medlem
Men borde det inte synas i kalkylen mer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback