Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-28, 08:00
  #1
Medlem
Hej flashback! Har säkerligen inte lagt tråden rätt men då får mod flytta den.
Såhär är läget:
Jag bor i en marklägenhet sedan 10 år tillbaka, för ett halvår sedan flyttade det in nya bredvid (man bor vägg i vägg med varandra)
Deras bil väcker mig vid samma tid varje morgon och jag kan inte somna om, det låter inte som när en ”vanlig” bil startar. Bilen har stor motor och 4 avgasrör... det låter såpass mycket när dom startar den att man vaknar och hoppar till och det vibrerar i väggen så mycket att min spegel håller på att trilla ner, kan omöjligt somna om. Detta stör min vardag något så ofantligt mycket och trots lappar i brevlådan och att vi bett dom snällt om de inte kan ställa den någon annanstans så bryr de sig inte, ibland står dom igång med bilen på tomgång i upp till 4 minuter.

Vad gör man i ett sånt här läge? Vart vänder man sig för att anmäla detta om man ens kan? Vi har redan pratat med föreningen i området men de har inget annat att säga än att vi ska prata med dom men det hjälper inte, ibland känns det som att de står igång längre på tomgång bara för att jävlas och backar även upp sidan om vårt för att kolla om vi reagerar. Börjar bli riktigt less på detta, så vilka regler finns och vart anmäler man detta? Jag vill inte ha några tips på hur man hämnas genom att stoppa potatis i avgasröret eller sabotage överlag då det hade avslöjat direkt att det är jag som gjort det.
Citera
2017-11-28, 08:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lovetomycobain
Hej flashback! Har säkerligen inte lagt tråden rätt men då får mod flytta den.
Såhär är läget:
Jag bor i en marklägenhet sedan 10 år tillbaka, för ett halvår sedan flyttade det in nya bredvid (man bor vägg i vägg med varandra)
Deras bil väcker mig vid samma tid varje morgon och jag kan inte somna om, det låter inte som när en ”vanlig” bil startar. Bilen har stor motor och 4 avgasrör... det låter såpass mycket när dom startar den att man vaknar och hoppar till och det vibrerar i väggen så mycket att min spegel håller på att trilla ner, kan omöjligt somna om. Detta stör min vardag något så ofantligt mycket och trots lappar i brevlådan och att vi bett dom snällt om de inte kan ställa den någon annanstans så bryr de sig inte, ibland står dom igång med bilen på tomgång i upp till 4 minuter.

Vad gör man i ett sånt här läge? Vart vänder man sig för att anmäla detta om man ens kan? Vi har redan pratat med föreningen i området men de har inget annat att säga än att vi ska prata med dom men det hjälper inte, ibland känns det som att de står igång längre på tomgång bara för att jävlas och backar även upp sidan om vårt för att kolla om vi reagerar. Börjar bli riktigt less på detta, så vilka regler finns och vart anmäler man detta? Jag vill inte ha några tips på hur man hämnas genom att stoppa potatis i avgasröret eller sabotage överlag då det hade avslöjat direkt att det är jag som gjort det.

Har du bil? demontera grenröret och starta den utanför hans fönster .
Citera
2017-11-28, 08:30
  #3
Medlem
Det finns inga specifika ordningsregler kring detta. 4 minuter uppstart är ju ingenting. Jämför med andra som bor vid en starkt trafikerad gata.

Apoteket har förnuftiga öronproppar.
Citera
2017-11-28, 08:32
  #4
Medlem
Dreamtimes avatar
Jag rekommenderar dig att du införskaffar ett gäng riktigt skälliga kamphundar som lever rövare så fort de hör något genom väggen.
Citera
2017-11-28, 08:35
  #5
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det finns inga specifika ordningsregler kring detta. 4 minuter uppstart är ju ingenting. Jämför med andra som bor vid en starkt trafikerad gata.

Apoteket har förnuftiga öronproppar.
joorå..
finns en (svävande) gräns på hur högt bilar får låta, ~70-80db typ. mc ~100db
bilar får inte låta orimligt mycket/högt.

så TS, ut med dB mätarn å testa!

ps, jag hatar mina granne
Citera
2017-11-28, 08:36
  #6
Medlem
GastonLeMans avatar
Gå upp å bjud på nybakat bröd och en kopp kaffe.
Om två veckor kan du bjuda på lussebullar och sång.
Gärna lite tidigare än grannen startar bilen.
Citera
2017-11-28, 10:25
  #7
Medlem
ps870s avatar
Tomgångskörning är förbjudet i många kommuner. Är det så hos dig så anmäl till Miljökontoret.
Men jag är tveksam om det leder till något så jag hade nog ändå med potatis i avgasröret. Eller ännu bättre fogskum. Se till att potatis/ fogskum hamnar riktigt långt in.
Citera
2017-11-28, 12:05
  #8
Medlem
VolvoSonetts avatar
De parkerar sin bil utanför sin bostad. De varmkör den innan de skall åka iväg, i mina ögon låter det här som fullständigt normalt beteende och du är en överkänslig gnällig granne.

Du får nog ta dig en funderare om detta vekligen är ett uppsåtligt ofog, eller om de faktiskt beter sig fullständigt normalt?
Citera
2017-11-28, 12:11
  #9
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoSonett
De parkerar sin bil utanför sin bostad. De varmkör den innan de skall åka iväg, i mina ögon låter det här som fullständigt normalt beteende och du är en överkänslig gnällig granne.

Du får nog ta dig en funderare om detta vekligen är ett uppsåtligt ofog, eller om de faktiskt beter sig fullständigt normalt?

Normalt, men korkat. "Varmkörning" sliter mer på motorn än om man kör iväg direkt. Sedan blir ju inte biljäveln varm förrän motorn blivit det ändå - right?

TS får det att låta som att grannen parkerar sin V8 i vardagsrummet och kör ut därifrån varje morgon. Kanske, kanske inte.
Citera
2017-11-28, 12:27
  #10
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoSonett
De parkerar sin bil utanför sin bostad. De varmkör den innan de skall åka iväg, i mina ögon låter det här som fullständigt normalt beteende och du är en överkänslig gnällig granne.

Du får nog ta dig en funderare om detta vekligen är ett uppsåtligt ofog, eller om de faktiskt beter sig fullständigt normalt?

Så gör väl alla som ska köra iväg? Tror mer på att ts bara är avundsjuk på grannens bil
Citera
2017-11-28, 13:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lovetomycobain
Hej flashback! Har säkerligen inte lagt tråden rätt men då får mod flytta den.
Såhär är läget:
Jag bor i en marklägenhet sedan 10 år tillbaka, för ett halvår sedan flyttade det in nya bredvid (man bor vägg i vägg med varandra)
Deras bil väcker mig vid samma tid varje morgon och jag kan inte somna om, det låter inte som när en ”vanlig” bil startar. Bilen har stor motor och 4 avgasrör... det låter såpass mycket när dom startar den att man vaknar och hoppar till och det vibrerar i väggen så mycket att min spegel håller på att trilla ner, kan omöjligt somna om. Detta stör min vardag något så ofantligt mycket och trots lappar i brevlådan och att vi bett dom snällt om de inte kan ställa den någon annanstans så bryr de sig inte, ibland står dom igång med bilen på tomgång i upp till 4 minuter.

Vad gör man i ett sånt här läge? Vart vänder man sig för att anmäla detta om man ens kan? Vi har redan pratat med föreningen i området men de har inget annat att säga än att vi ska prata med dom men det hjälper inte, ibland känns det som att de står igång längre på tomgång bara för att jävlas och backar även upp sidan om vårt för att kolla om vi reagerar. Börjar bli riktigt less på detta, så vilka regler finns och vart anmäler man detta? Jag vill inte ha några tips på hur man hämnas genom att stoppa potatis i avgasröret eller sabotage överlag då det hade avslöjat direkt att det är jag som gjort det.

Elda upp biljävlen, oavsett om dom fattar att det är du eller inte så borde det lugna ner dom

Är bilen laglig , får den låta så mkt som den gör
Citera
2017-11-28, 13:37
  #12
Medlem
DoraFs avatar
Tycker att du ska ringa Miljöförvaltningen i kommunen och berätta din historia.

En annat förslag är att du pratar med hyresvärden. Det verkar inte så smart att placera parkeringsplatser precis utanför sovrumsfönstren, men förmodligen kommet de inte att göra något de heller.

Bor man i flerfamiljshus får man acceptera att grannarna låter och ibland stör en åtminstone under dagtid vardagar. Den som är lättväckt som du får använda öronproppar eller flytta till ett eget hus på landet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback