Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-28, 06:51
  #1
Medlem
EvelKnievels avatar
Jag fick tipset någon gång för lääääängesen (då anabola var på agendan) att just glukosamin hjälper bra som skydd för lederna i samband med träning. Kosttillskottet/medicinen föll sedan i glömska ett par år, men grejen är den att jag varit aktiv inom en del sporter i många år som sliter på knän så jag tänkte att det var dags att prova den nu.

Rekommenderad dos på min är 625mg 2 gånger per dag, men jag har fegat och kört hälften av detta. Dels för att det står mot artros och jag har väll bara förslitningsskador. Vet inte om det var ett bra val eller ej - borde ha checkat först.

Till de goda nyheterna. Jag har blivit mycket bättre i benen överlag och kan träna hårdare på benpassen. Har varit lite av exemplet "never skip leg day" och paranoid kollat runt så ingen tagit fram kameran om jag kört i skjorts (skämt o sido..) men lite åt det hållet. Benen har alltid släpat efter då jag inte kunnat köra fullt ut då det knäppt och brakat i knäna samt även gjort ont någon gång om jag har lastat på riktigt tungt.

Rekommenderad tid för användning är 30 dagar max utan läkares rådgivning och idag är dag 24.

Frågor:

Vad rekommenderar ni att jag ska göra?
Finns det några risker med ett längre användande?
Ska jag ta den på kvällen eller morgonen?
Gå upp i dos eller hålla mig på samma?
Om jag slutar efter dag 30, hur länge är vettigt att vara utan inför nästa session?
Citera
2017-11-28, 08:06
  #2
Medlem
Tror alla användare på FB tackar för förtroendet. Men bör du inte fråga en läkare när din hälsa står på spel?
Citera
2017-11-28, 13:22
  #3
Medlem
Låter konstigt om det bara rekommenderas att ta glukosamin i 30 dagar, det är ju ett kroppseget ämne och artros är inget som går över.

Min man har haft knäproblem efter en skada som ledde till operation för 10 år sedan, men efter att han började ta glukosamin och MSM för ca 8 år sedan så har han betydligt mindre ont. Slutar han ta det så kommer det onda tillbaks, så det har verkligen effekt.

Han äter samma sort (Claver svenskt fodertillskott) och samma mängd som min häst (I msk av vardera glukosamin och MSM), och det fungerar utmärkt för båda två😊!
Citera
2017-11-28, 13:28
  #4
Medlem
hippilis avatar
Nyfiken fråga. Om man redan i ung ålder har ont i leder, och fortsätter med träning, lederna borde väl vara katastrof efter man blivit 50 år?
Citera
2017-11-28, 13:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Nyfiken fråga. Om man redan i ung ålder har ont i leder, och fortsätter med träning, lederna borde väl vara katastrof efter man blivit 50 år?
Tvärtom, har man ledproblem så är träning ännu viktigare. Muskler stabiliserar och avlastar lederna, men man får tänka till lite extra när det gäller hur man bygger musklerna.
Citera
2017-11-28, 15:21
  #6
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Tvärtom, har man ledproblem så är träning ännu viktigare. Muskler stabiliserar och avlastar lederna, men man får tänka till lite extra när det gäller hur man bygger musklerna.

Mjooo men om man inte orkar träna då. Vid kanske 60 år?
Citera
2017-11-28, 15:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Mjooo men om man inte orkar träna då. Vid kanske 60 år?
Lederna slits ju mer och mer för varje år som går som du låter lederna ta emot stryk, så det bästa är att låta musklerna skydda lederna. Om du har tränat rätt fram tills du är 60 och slutar då så har dina leder skyddats länge ändå, och du har en stark grund. Sen är det klart att leder slits mer när man använder dem än om man inte gör det, men att inte använda kroppen har ju fler nackdelar än fördelar.
Citera
2017-11-28, 20:32
  #8
Medlem
ingetbranicks avatar
Glukosamin gör troligen ingen skillnad, det är bortkastade pengar. Träna klokt och förståndigt för att stärka den stabiliserande muskulaturen (inte bara runt knäna, utan i hela kroppen), och var inte rädd för att röra på dig. Knän och andra leder behöver rörelse för att brosket ska ta upp näring och förbli starkt. Ledbrosk har liten eller ingen kärlförsörjning utan tar upp näring via den pumpmekanism som uppstår vid rörelser, det är t.ex. därför som nyopererade patienter ofta uppmanas att sätta i gång med aktiv eller passiv rörelseträning redan dagen efter operationen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback