Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-28, 00:12
  #1
Medlem
Hur ser det ut i dagsläget med radarvarnare? Någon som har erfarenhet, som inte varnar för allt tex butikslarm/vägtullskameror mm utan bara fartkameror och aktiva mätningar?
Citera
2017-11-28, 00:17
  #2
Avstängd
56Kmodems avatar
Till kamerorna kan du köra en GPS till Polisens laserpickor vete 17 om det finns något som funkar i dagsläget.
Citera
2017-11-28, 00:41
  #3
Medlem
Något som varnar för laser är i princip tekniskt omöjligt. För kameror så funkar nog GPS bäst, som redan påpekats. Det enda en radardetektor skulle va bra för vore väl de mobila kamerorna.
Citera
2017-11-28, 03:35
  #4
Medlem
killawifes avatar
De som larmar för radar och laser kommer automatiskt att larma för allt som skickar ut liknande signaler, det går inte att komma ifrån. Jag har en själv som jag använde ett tag och den pep rätt ofta när man körde genom en stad. typ en sån: https://whistlergroup.com/products/c...radar-detector
Numera använder jag bara en kameravarnare med gps. Man kan likväl köra med en vanlig gps, de flesta har denna funktion men jag gillar min då den har en stor fin display för hastigheten.
Citera
2017-11-28, 11:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
De som larmar för radar och laser kommer automatiskt att larma för allt som skickar ut liknande signaler, det går inte att komma ifrån. Jag har en själv som jag använde ett tag och den pep rätt ofta när man körde genom en stad. typ en sån: https://whistlergroup.com/products/c...radar-detector
Numera använder jag bara en kameravarnare med gps. Man kan likväl köra med en vanlig gps, de flesta har denna funktion men jag gillar min då den har en stor fin display för hastigheten.
Vilken har du nu?
Citera
2017-11-28, 12:40
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Något som varnar för laser är i princip tekniskt omöjligt. För kameror så funkar nog GPS bäst, som redan påpekats. Det enda en radardetektor skulle va bra för vore väl de mobila kamerorna.
Vad dillar du om? Laservarnare är inte alls tekniskt omöjligt utan i allra högsta grad både möjligt och existerande. Jag har en själv. Problemet med laservarnare är att risken torde vara hög att man inte hinner bromsa när man hör varningen utan polisen har ens (kanske otillåtet höga) hastighet i samma sekund som varnaren upptäcker laserstrålen. Chansen är väl om man blir varnad då de skjuter på någon annan bil än ens egen och varnaren upptäcker strålar som studsar runt lite. Min har bara pipit en gång för laser, den gången var det mig de mätte på men det var ett sådant ovanligt tillfälle då jag inte körde för fort.
Citera
2017-11-28, 12:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad dillar du om? Laservarnare är inte alls tekniskt omöjligt utan i allra högsta grad både möjligt och existerande. Jag har en själv. Problemet med laservarnare är att risken torde vara hög att man inte hinner bromsa när man hör varningen utan polisen har ens (kanske otillåtet höga) hastighet i samma sekund som varnaren upptäcker laserstrålen. Chansen är väl om man blir varnad då de skjuter på någon annan bil än ens egen och varnaren upptäcker strålar som studsar runt lite. Min har bara pipit en gång för laser, den gången var det mig de mätte på men det var ett sådant ovanligt tillfälle då jag inte körde för fort.

Precis så har jag för mig också att man måste kunna nå deras laser också. Men som sagt oftast har de mätt långt innan radarn varnat.
Vilken modell har du?
Citera
2017-11-28, 18:58
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gollum16
Precis så har jag för mig också att man måste kunna nå deras laser också. Men som sagt oftast har de mätt långt innan radarn varnat.
Vilken modell har du?
Den heter Cobra någonting och reagerar både på laser och radar men ihop med radarn så får man också en massa falsklarm från annat. Nu vet jag inte var jag lagt den, det var nog ett år sedan jag använde den men jag skulle gärna ha den för att varna just för lasern. Fartkamerorna är jag inte så rädd för, dem brukar jag se.
Citera
2017-11-28, 19:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad dillar du om? Laservarnare är inte alls tekniskt omöjligt utan i allra högsta grad både möjligt och existerande. Jag har en själv. Problemet med laservarnare är att risken torde vara hög att man inte hinner bromsa när man hör varningen utan polisen har ens (kanske otillåtet höga) hastighet i samma sekund som varnaren upptäcker laserstrålen. Chansen är väl om man blir varnad då de skjuter på någon annan bil än ens egen och varnaren upptäcker strålar som studsar runt lite. Min har bara pipit en gång för laser, den gången var det mig de mätte på men det var ett sådant ovanligt tillfälle då jag inte körde för fort.

Jag var nog lite otydlig. Vad jag menar är att en laservarnare inte kan varna innan polismannen riktat mätinstrumentet mot din bil. Den blir därmed tämligen verkningslös precis som du påpekar.

Att en reflektion från mätning på annat fordon framför dig skulle snappas upp av din varmare borde vara osannolikt.

Edit: Hmm, ju mer jag tänker på det desto osäkrare blir jag. Men vill nog ändå påstå att en laservarnare borde funka betydligt sämre än en radarvarnare.
__________________
Senast redigerad av ekonomi3 2017-11-28 kl. 20:23.
Citera
2017-11-28, 20:53
  #10
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Jag var nog lite otydlig. Vad jag menar är att en laservarnare inte kan varna innan polismannen riktat mätinstrumentet mot din bil. Den blir därmed tämligen verkningslös precis som du påpekar.

Att en reflektion från mätning på annat fordon framför dig skulle snappas upp av din varmare borde vara osannolikt.

Edit: Hmm, ju mer jag tänker på det desto osäkrare blir jag. Men vill nog ändå påstå att en laservarnare borde funka betydligt sämre än en radarvarnare.

De är alltid kombinerade, både laser och radar. Men det du säger stämmer någorlunda. Om snuten skjuter på just dig så spelar det ingen roll om du har en varnare, de har redan mätt när du får varningen. Men de kan ju stå och skjuta på flera bilar och då funkar varnaren bra då det räcker med en strölaser för att den ska varna. Det finns ju laserstörare också, som gör att man inte kan mäta. Både störare och varnare är dock olagliga.

Gollum16: En så har jag, den är rätt gammal nu men jag uppdaterar den då och då och den funkar bra. Helt laglig med: https://www.adteknik.se/produkt/kameravarnare/
Citera
2017-11-28, 21:21
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Jag var nog lite otydlig. Vad jag menar är att en laservarnare inte kan varna innan polismannen riktat mätinstrumentet mot din bil. Den blir därmed tämligen verkningslös precis som du påpekar.

Att en reflektion från mätning på annat fordon framför dig skulle snappas upp av din varmare borde vara osannolikt.

Edit: Hmm, ju mer jag tänker på det desto osäkrare blir jag. Men vill nog ändå påstå att en laservarnare borde funka betydligt sämre än en radarvarnare.
Jag vet inte hur det gick till men en polare har blivit varnad så han hunnit bromsa ett par gånger. Antingen mäter snuten i flera sekunder (men det finns det ju ingen anledning att göra, mätningen går på ett ögonblick så det tror jag inte) eller så studsade lasern mot någon annan bil som de mätte på innan. Eller så snackade han skit men det tror jag inte heller.

Citat:
Ursprungligen postat av killawife
De är alltid kombinerade, både laser och radar. Men det du säger stämmer någorlunda. Om snuten skjuter på just dig så spelar det ingen roll om du har en varnare, de har redan mätt när du får varningen. Men de kan ju stå och skjuta på flera bilar och då funkar varnaren bra då det räcker med en strölaser för att den ska varna. Det finns ju laserstörare också, som gör att man inte kan mäta. Både störare och varnare är dock olagliga.

Gollum16: En så har jag, den är rätt gammal nu men jag uppdaterar den då och då och den funkar bra. Helt laglig med: https://www.adteknik.se/produkt/kameravarnare/
Jag hade gärna haft en laserstörare men där tänker jag att det är stor risk att snuten märker att man har en sådan och då lär de gräva igenom hela bilen tills de hittar den. Bara en varnare behöver de ju inte märka att man har.

Jag kollade några rättsfall för ett par år sedan och såg inga böter på mer än ett par, tre tusen för innehav av laser/radarvarnare. Räddar den en från fortkörningsböter en gång så kan man tjäna igen det bara på den gången och risken att åka dit för innehav ser jag som liten.

Tillägg: Här var en ganska färsk recension på laser/radarvarnare: https://www.youtube.com/watch?v=75fsXgZDdK0
Han säger som vi misstänkte att det är för sent när den varnar om snuten skjuter laser på en. Den känsligaste laservarnaren kan känna av reflexioner när de mäter på andra bilar men samtidigt falsklarmar den ofta. Tydligen är det fler och fler bilar som har laserbaserade avståndsmätare, t ex nya Volvo vilket stör de här mätarna.

Det är ju fan att man inte kan få vara kriminell i fred! Man skulle ha en laserstörare som skjuts bort från bilen och landar i diket efter att ha varnat så inte snuten hittar den...
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-11-28 kl. 21:35.
Citera
2017-11-28, 21:48
  #12
Medlem
killawifes avatar
Men om de laserbaserade avståndsmätarna stör laservarnarna, borde de inte även störa polisens laser? Personligen tror jag att det är rätt ofarligt att ha en laserstörare. Vad jag har läst och hört så är det inte direkt ovanligt att polisens laserpistoler felar så har man bara en knapp för att stänga av laserstöraren om man skulle bli invinkad så har de ju ingen anledning att vilja riva i bilen. Ett enkelt test visar att inget stör utan det var bara ett tillfälligt fel och man får köra vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback