Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-27, 22:17
  #1
Medlem
Sitter med bärbar och pekplatta och när jag skriver i word (skriver ganska snabbt) så hoppar markören ibland till och det jag skriver kan hamna någon åt helvete helt annanstans. Eftersom jag inte är någon mästare på att skriva "blint" utan ofta måste kolla mot tangentbordet så är detta ganska irriterande.

Ibland har markören hoppat upp till mitten av föregående stycke. Ibland har den hoppat till någonstans i början av samma rad, ibland åt annat håll.

Om den hoppade till början av samma stycke hade jag förstått det bättre, eller slutet på föregående stycke men alltid till någonstans mitt i text gör mig vansinnig. Vad är det jag kan ha kommit åt?

Det här har skett på tidigare laptops. Har varit inne och kontrollerat inställningar på pekplattan men hittar inte någon funktion där som avslöjar något alls för mig.
Citera
2017-11-27, 22:20
  #2
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Detta händer på min dator med. Oerhört irriterande. I mitt fall verkar detta hända när jag lutar handen mot en plats på laptopens kant, vänstra sidan. Helt obegripligt. Följer tråden.
Citera
2017-11-27, 22:35
  #3
Medlem
Inte så att du har en pointing stick och råkar komma åt den?
https://i.ytimg.com/vi/wDeLp6cTDZQ/maxresdefault.jpg

Vad har du för dator? Exakt vilken modell?

Edit: Bara i word du upplever problem? Om du lämnar muspekaren under texten du skriver, upplever du det då?

Annars kanske http://touchfreeze.net/ hjälper?
__________________
Senast redigerad av uffe98 2017-11-27 kl. 22:37.
Citera
2017-11-27, 23:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Detta händer på min dator med. Oerhört irriterande. I mitt fall verkar detta hända när jag lutar handen mot en plats på laptopens kant, vänstra sidan. Helt obegripligt. Följer tråden.

Funderat på om det inte sker när jag kommer åt viss bokstavstangent med finger och pekplattan med undersidan av tummen, men jag kan ju inte försöka återskapa det i slowmotion eftersom jag inte har en aning var det ens skall kunna vara. Är inte så klumpig att jag råkar trycka någon funktionstangent heller istället för vanlig bokstav.
Citera
2017-11-27, 23:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffe98
Inte så att du har en pointing stick och råkar komma åt den?
https://i.ytimg.com/vi/wDeLp6cTDZQ/maxresdefault.jpg

Vad har du för dator? Exakt vilken modell?

Edit: Bara i word du upplever problem? Om du lämnar muspekaren under texten du skriver, upplever du det då?

Annars kanske http://touchfreeze.net/ hjälper?

Ingen pointing stick på min och ingen på de tidigare.
Har en ASUS X53S men mycket tveksam till att det är modellspecifikt eftersom jag råkat ut för det med en tidigare Toshiba och även datorn innan.

Alltid bara i word när det börjar gå lite för fort. Misstänker att jag kommer åt någon kombination av tangenter och pekplattan, för jag kan inte komma åt att flytta markören i word med bara slide på pekplattan.

Edit: tack för tipset men Touchfreeze är inget alternativ eftersom jag växlar mycket och ofta mellan skriva/pekplatta/skriva/pekplatta under längre sessioner skrivande
__________________
Senast redigerad av KaptenBeirut 2017-11-27 kl. 23:11.
Citera
2017-11-27, 23:28
  #6
Medlem
Kaustis avatar
Ett tips för att påbörja felsökningen är ju att koppla in en extern mus, inaktivera pekplattan och sen köra så i en timme eller två för att se om felet försvinner då. I så fall vet du att det är pekplattan, och inte nån mjukvarugrej.
Citera
2017-11-28, 00:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Ett tips för att påbörja felsökningen är ju att koppla in en extern mus, inaktivera pekplattan och sen köra så i en timme eller två för att se om felet försvinner då. I så fall vet du att det är pekplattan, och inte nån mjukvarugrej.

Bra förslag, skall testa. Är ganska säker på att detta inte är något fel i varken mjuk- eller hårdvara eftersom jag lyckats med det ständigt på tre olika datorer över många år nu. Det känns som att det är en knappkombination jag kommer åt, något kortkommando som funkar halvbra.
Citera
2017-11-28, 00:34
  #8
Avstängd
På mina senaste två bärbara hoppade ibland markören till där muspekaren fanns om jag skrev för våldsamt. Inaktiverade plattan för det fanns ingen möjlighet att stänga av bara klickning-m.h.a.-tappning, iaf hittade jag inte den inställningen.
Citera
2017-12-03, 15:51
  #9
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback