Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-28, 19:34
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Skojar du? Citatet du postade lyder så här:

"Q: How far and how high do cranes fly?
A: Siberian cranes migrate nearly 10,000 miles round trip. Cranes usually fly at an altitude of 3,000-5,000 feet, although they must fly much higher than that as they pass over mountain ranges."

Skall vi översätta ord för ord eller räcker det med att konstatera att det står "migrate nearly 10.000 miles round trip". Alltså förflyttar sig 10.000 miles inte i höjd.

Det som sedan står om höjd är 3-5000 feet vilket motsvarar ca 1000 till 3000 meter grovt räknat i höjd. Min källa var drygt 4000 som maxobservation. Sedan skriver de "much higher" than dvs. mycket mer än 1000-ca 3000 meter.

Du envisas alltså med att spela dum? Okej, här har du några andra källor som intygar att tranor är fullt förmögna att flyga på 10,000 meters höjd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Common_crane
"...common cranes have been known to fly at altitudes of up to 33,000 ft (10,000 m), one of the highest of any species of bird, second only to the Ruppell's Griffin Vulture."
http://www.worldatlas.com/articles/h...ing-birds.html
"... As per reports, the common crane has been sighted flying at an altitude of 10,000 meters (33,000 feet) while crossing the Himalayas."
http://infyworld.com/common-crane-33000-feet/
"Common crane is the second highest flying bird in the world. They are known to fly across Himalayas at a height of 33000 meters."
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
... Är det liktydigt med att Tranor flyger på 10000 meters höjd på planmark till vardags.
Nej, men det betyder att det kan hända.

Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
... Chansen att det händer över Cypern är extremt liten och observationen i sig förklaras knappats av Tranor oavsett. Korkad teori.
UFO-observationer hör inte heller till vardagen. Du tycker att det är en korkad teori men trots det kan du inte komma med några bra motargument. Du går även till personangrepp direkt någon har en annan åsikt än dig. Du verkar vara en väldigt trångsynt herre.
Citera
2017-11-28, 23:34
  #14
Medlem
Tranor låter lite långsökt, speciellt om UFO't cirkulerar runt flygplanet, som jag antar att radarn fångade upp. Det betyder i sådana fall att tranorna cirkulerade flygplanet samtidigt som dom höll en kurs framåt. Men om nu detta är Aliens från yttre kosmos så förstår jag inte varför dom behöver ha blinkade lampor på sina farkoster .
Citera
2017-11-29, 13:52
  #15
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Tranor låter lite långsökt, speciellt om UFO't cirkulerar runt flygplanet, som jag antar att radarn fångade upp. Det betyder i sådana fall att tranorna cirkulerade flygplanet samtidigt som dom höll en kurs framåt. Men om nu detta är Aliens från yttre kosmos så förstår jag inte varför dom behöver ha blinkade lampor på sina farkoster .
Vad de har för motiv och anledning till sina blinkande ljus är ju inte direkt något du kan veta - särskilt med tanke på att du själv förklarar hur de kommer från "yttre kosmos."

Det enda man egentligen kan säga om det är väl att "blinkande lampor" (och andra ljusfenomen) alltid har relaterats till just flygande tefat.
Så det borde helt enkelt betyda något, men förmodligen inte något som har med de navigationsljus vi är vana vid.
Utan något helt annat.


Angående tranorna, så är det allt för ointelligent för att egentligen ens besvara.
Men med tanke på att inga flockar med tranor kan cirkla runt ett jetflygplan, så faller den hypotesen fetbort.
Fullständigt irrelevant huruvida tranor kan flyga på tio tusen meters höjd eller inte eftersom de verkligen inte kan flaxa omkring i flera hundratals km/h.

Så var det med det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback