Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-27, 17:02
  #1
Medlem
Hej!
Håller på att räkna ut en uppgift som jag har fastnat på.
Jag ska uppskatta antal fotoner som måste komma in i ett öga varje sekund för att den ska känna av ljuset.
Jag har räknat fram följande värden:
Ljusintensitet: 0,4*10^-12
Area: 6,28*10^-12
Energin som varje sek träffar arean: 2,512*10^-15

Så långt allt väl.
Nu skulle jag vilja räkna ut en fotons energi och se hur många fotoner energin ovan motsvarar. Formeln som jag kan tänka mig är E=(h*c)/våglängden. Och sedan ta och dividera de båda energierna med varandra för att få fram antal fotoner. Låter detta rätt?

h(Plancks konstant) och c(ljusets hastighet) har jag ju, men problemet är att jag är väldigt osäker på hur jag ska få fram våglängden.
Man kan ju räkna fram frekvensen och använda: E=h*f också för att få fram fotonens energi men även där är problemet hur jag ska räkna ut frekvensen.
Känns som svaret till min fråga är väldigt simpelt men hjärnkontoret vill inte hela vägen fram idag.

Tack på förhand!
Citera
2017-11-27, 17:27
  #2
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Hej!
Håller på att räkna ut en uppgift som jag har fastnat på.
Jag ska uppskatta antal fotoner som måste komma in i ett öga varje sekund för att den ska känna av ljuset.
Jag har räknat fram följande värden:
Ljusintensitet: 0,4*10^-12
Area: 6,28*10^-12
Energin som varje sek träffar arean: 2,512*10^-15

Enheter?

Citat:
Så långt allt väl.
Nu skulle jag vilja räkna ut en fotons energi och se hur många fotoner energin ovan motsvarar. Formeln som jag kan tänka mig är E=(h*c)/våglängden. Och sedan ta och dividera de båda energierna med varandra för att få fram antal fotoner. Låter detta rätt?

h(Plancks konstant) och c(ljusets hastighet) har jag ju, men problemet är att jag är väldigt osäker på hur jag ska få fram våglängden.
Man kan ju räkna fram frekvensen och använda: E=h*f också för att få fram fotonens energi men även där är problemet hur jag ska räkna ut frekvensen.
Känns som svaret till min fråga är väldigt simpelt men hjärnkontoret vill inte hela vägen fram idag.

Det mänskliga ögat är känsligast för gröngult ljus. Välj lämplig våglängd:
https://upload.wikimedia.org/wikiped...fc/Spectre.svg
Citera
2017-11-27, 17:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Enheter?



Det mänskliga ögat är känsligast för gröngult ljus. Välj lämplig våglängd:
https://upload.wikimedia.org/wikiped...fc/Spectre.svg
Enheterna borde vara:
Ljusintensitet : W/m^2
Arean: m^2
Energin: W
Alla framräknade genom I=P/A så antar det borde vara rätt med de enheterna

Tyvärr är det inget mänskligt öga det gäller, snarare en fågels öga. Otydligt av mig.
Måste väl gå att räkna ut, eller är jag helt fel ute? Kan vara bra att ha med sig sådan kunskap i framtiden.
Citera
2017-11-27, 18:30
  #4
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Enheterna borde vara:
1. Ljusintensitet : W/m^2
2. Arean: m^2
3. Energin: W
Alla framräknade genom I=P/A så antar det borde vara rätt med de enheterna
Specificera:
1. Solljus?
2. Pupillöppning eller retina?
3. Energi? Fotonflöde i watt?
Citat:
Tyvärr är det inget mänskligt öga det gäller, snarare en fågels öga. Otydligt av mig.
Måste väl gå att räkna ut, eller är jag helt fel ute? Kan vara bra att ha med sig sådan kunskap i framtiden.
Den biolgiska känslighetkurvan är kodad i djurartens DNA, så den lär var svår att beräkna. Men man kan ju gissa att nattaktiva fåglar (som ugglor) har ett känslighetsspektrum som är mer förskjutet mot infrarött än det dagaktiva fåglar har. Om "ditt" fågelöga tillhör en vanlig art finns det kanske publicerade data?
Citera
2017-11-27, 18:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Specificera:
1. Solljus?
2. Pupillöppning eller retina?
3. Energi? Fotonflöde i watt?

Den biolgiska känslighetkurvan är kodad i djurartens DNA, så den lär var svår att beräkna. Men man kan ju gissa att nattaktiva fåglar (som ugglor) har ett känslighetsspektrum som är mer förskjutet mot infrarött än det dagaktiva fåglar har. Om "ditt" fågelöga tillhör en vanlig art finns det kanske publicerade data?
1. Ingen uppgift
2. Pupillöppning
3. Den minsta energi som pupillen kan känna av.
Jag fick ett värde på det minsta ljusintensiteter som pupillen kunde känna av och radien. Detta stoppade jag in i I*A=P för att få ut energin som varje sek träffar arean. Eftersom I har enheten W/m^2 så antar jag att P har enheten W pga ursprungs formeln är I=P/A.


Det är mycket möjligt att det finns data att söka upp på detta. Men av uppgiften att döma så tror jag det är något man ska lära sig räkna ut snarare än att söka upp.
Men vem vet, jag kanske tänker på helt fel sätt så det inte går att räkna ut värdet på just det jag söker.
__________________
Senast redigerad av daawg 2017-11-27 kl. 18:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback