Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-27, 15:13
  #1
Medlem
Om jag äter frukt till frukost innan gymträningen
(jag tränar på morgonen) så blir jag piggare och
orkar mer under träningen.
Men vad beror det på? Är det sockret i frukten som
gör mig piggare direkt, eller är det andra
kolhydrater som ligger lagrade i kroppen och
frigörs av sockret i frukten?
Citera
2017-11-27, 15:20
  #2
Medlem
DontWantWars avatar
Ja frukten ger dig bra energi och det är bra att äta väldigt lätt innan träning. Om man äter en riktigt måltid eller liknande innan ett pass, så går det ju oftast inge vidare. Då kroppen kräver energi för att smälta måltiden, medans det går snabbt att ta upp en liten frukt.
Citera
2017-11-27, 20:20
  #3
Medlem
Ja, det är fruktsockret som ger dig energi. En banan och ett äpple är vad proffsen drar i sig innan träning är vad jag har hört...
Citera
2017-11-29, 22:29
  #4
Medlem
Krongjorts avatar

Sockerarter börjar kroppen bryta ned och ta upp redan från då att de hamnar i munnen, till skillnad från protein och fett som måste längre ner för att ordentligt bearbetas. Om du ibland när du dricker alkohol känner en viss bedövande känsla ned mot strupen eller halsmandlarna så märker du just detta eftersom att alkohol även det är en form av sockerart. Så ja, det är sockret som är högt i 'GI' som den gamla metoden kallades, glykemiskt index, enkelt förklarat så är det så att ju högre 'GI' något har, ju snabbare kan kroppen ta upp den och omvandla till blodsocker, vilket ger en energikick. Men med högt GI så brukar även blodsockret sjunka rätt så snabbt, så därför kan det vara bra att 'kapsla in' en del av kaloriintaget med någon form av fett som gör att sockret kan tas upp direkt och verka snabbt men även över lite längre tid. Fett sänker alltså GI*, men nu kommer vi bort från ämnet kanske. Hur som helst, ät gärna en frukt innan träningen, ska du träna mer än en timme, ät en frukt innan andra timmen av passet, men än hellre att du tar någon form av dryck, blåbärssoppa eller kanske en form av frukt-dryck av samma sorts frukt du föredrar. Skulle behöva en frukt just nu också känns det som. Lycka till hur som helst.

*"Mjukar upp kurvan i blodsockret så att fallet inte blir lika djupt eller snabbt, men behöver inte ge mindre energikick beroende på hur och vad som inmundigas."
__________________
Senast redigerad av Krongjort 2017-11-29 kl. 22:31.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback