Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-27, 13:56
  #1
Medlem
Bum1s avatar
Tjena, min gräsklippare startar inte så nu har jag tagit av topplocket och ser då en oljepöl i längst fram i cylindern. Jag torkar bort den och när jag flyttar kolven så kommer det bara mer olja. Det verkar som att oljan ligger och flyter bakom kolven och när man trycker in kolven så stannar oljan kvar och man har en ny fläck, värst blir det om man väntar ett tag. Är det här ett problem eller en orsak till att den inte startar och är stendöd(inte ens en hostning eller tändning. gnista men ingen tändning) motorn är en briggs&stratton fyrtakt. Har bild men kan inte lägga in länken här, den försvinner när jag lägger upp inlägget
__________________
Senast redigerad av Bum1 2017-11-27 kl. 14:02.
Citera
2017-11-27, 14:05
  #2
Medlem
Bum1s avatar
Tacksam för all hjälp jag kan få
__________________
Senast redigerad av Bum1 2017-11-27 kl. 14:08.
Citera
2017-11-27, 14:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Tacksam för all hjälp jag kan få
Några möjliga orsaker - Hur de ska sorteras för relevans i ditt fall är lite knepigare utan mer felsökning:
  • Fyllt på för mycket olja i sumpen/tråget
  • Igensatt vevhusventilation
  • Repor i cylinderloppet
  • Kolvringar som fastnat eller gått av
  • Kolv som läcker pga spricka/skada

Oljan i sig kan göra tändstiftets 'arbetsmiljö' omöjlig.

Om oljan kommer dit pga onormalt kolvläckage så kan dessutom kopressionen vara för dålig för att få igång motorn.

Kolla oljenivån, sedan kompression. Om ingen orsak hittas där så prova att starta med startgas.
Citera
2017-12-01, 23:44
  #4
Medlem
Baconlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Några möjliga orsaker - Hur de ska sorteras för relevans i ditt fall är lite knepigare utan mer felsökning:
  • Fyllt på för mycket olja i sumpen/tråget
  • Igensatt vevhusventilation
  • Repor i cylinderloppet
  • Kolvringar som fastnat eller gått av
  • Kolv som läcker pga spricka/skada

Oljan i sig kan göra tändstiftets 'arbetsmiljö' omöjlig.

Om oljan kommer dit pga onormalt kolvläckage så kan dessutom kopressionen vara för dålig för att få igång motorn.

Kolla oljenivån, sedan kompression. Om ingen orsak hittas där så prova att starta med startgas.

Man kan inte få så mycket olja i vevhuset om man inte har fyllt på för mycket olja i en sån motor.
Töm ur oljan och fyll på enligt instruktionsboken, bör vara ca 0,7l eller nåt sånt, kolla på oljestickan.
Byt även tändstift och se om den fungerar.
Värt att veta, är om du har lutat klipparen åt fel håll så rinner det olja in i förgasaren och luftfiltret och då byter man luftfilter och vänder åt rätt håll nästa gång.
__________________
Senast redigerad av Baconlasse 2017-12-01 kl. 23:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback