Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-27, 11:42
  #1
Medlem
CommonSenses avatar
hur pass mycke påverkar konditionsträning efter styrketräning? jag kör gym på morgonen och sen på eftermiddan tar jag 1tim promenad. Hur påverkar det muskelbygget? jag är inte ute efter att bli stor utan mer slim med muskler
Citera
2017-11-27, 11:49
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det är inget du behöver oroa dig över, ta dina promenader du.
Citera
2017-11-27, 11:50
  #3
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är inget du behöver oroa dig över, ta dina promenader du.

tack för snabbt svar =)
Citera
2017-11-27, 12:04
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
tack för snabbt svar =)

Ifall du är intresserad kan du läsa mer angående detta här:http://tyngre.se/artiklar/att-kombin...och-kondition/

Nu var det ju främst promenader du syftade på, men kan ändå vara värt att läsa om man vill kombinera både styrka och konditionsträning.
Citera
2017-11-27, 12:10
  #5
Medlem
Du kan absolut köra de. Jag blev kallad vältränad efter 6 månader på gym och då körde jag hård kondition på cykeln innan varje pass på gymmet. Aldrig känt att det påverkat negativt. Inte ens mina benpass. Men det var när jag inte kört någon träning alla och vägde 70kg på 188cm.

Studier säger dock att man ska hålla isär dem. Vet dock inte hur mycket det påverkar.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2017-11-27 kl. 12:27.
Citera
2017-11-27, 12:12
  #6
Medlem
Man kan i regel köra hur mycket kondition som helst.

Det sagt så måste självklart musklerna vila också. Det är det som är det viktiga.

Så oavsett hur mycket du löper så se till att få 8-10 timmars sömn så är det inga problem alls.

Edit: Brukar värma upp på band eller crosstrainer innan styrketräning, om jag har förverkat diverse basövningar den veckan. Annars kan jag ibland avsluta med kondition om jag orkar.
Citera
2017-11-27, 13:31
  #7
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ifall du är intresserad kan du läsa mer angående detta här:http://tyngre.se/artiklar/att-kombin...och-kondition/

Nu var det ju främst promenader du syftade på, men kan ändå vara värt att läsa om man vill kombinera både styrka och konditionsträning.

tackar ska kolla in länken

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du kan absolut köra de. Jag blev kallad vältränad efter 6 månader på gym och då körde jag hård kondition på cykeln innan varje pass på gymmet. Aldrig känt att det påverkat negativt. Inte ens mina benpass. Men det var när jag inte kört någon träning alla och vägde 70kg på 188cm.

Studier säger dock att man ska hålla isär dem. Vet dock inte hur mycket det påverkar.

Man har ju hört att man aldrig ska köra kondition och styrketräning samma dag, men det kanske handlar om att löpa och inte promenera

Citat:
Ursprungligen postat av Hattkast
Man kan i regel köra hur mycket kondition som helst.

Det sagt så måste självklart musklerna vila också. Det är det som är det viktiga.

Så oavsett hur mycket du löper så se till att få 8-10 timmars sömn så är det inga problem alls.

Edit: Brukar värma upp på band eller crosstrainer innan styrketräning, om jag har förverkat diverse basövningar den veckan. Annars kan jag ibland avsluta med kondition om jag orkar.

Sömnen och kosten är jag noga med, cyklar till gymmet som tar ca 10min så det blir min uppvärmning
Citera
2017-11-27, 13:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
tackar ska kolla in länken



Man har ju hört att man aldrig ska köra kondition och styrketräning samma dag, men det kanske handlar om att löpa och inte promenera



Sömnen och kosten är jag noga med, cyklar till gymmet som tar ca 10min så det blir min uppvärmning

Jo det har man ju hört talas om senare. Jag visste inte om detta de första åren. Gick bra på mig som nybörjare iaf. Bra kondition fick jag och en hel del muskler också. Minns jag var nöjd för jag blev bredaxlad inom bara några månader av gymmandet. Jag uppmuntrar till att testa med kondition första halvåret och sedan köra och dela upp det ett halvår. Då man eget perspektiv.
Citera
2017-11-27, 13:50
  #9
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jo det har man ju hört talas om senare. Jag visste inte om detta de första åren. Gick bra på mig som nybörjare iaf. Bra kondition fick jag och en hel del muskler också. Minns jag var nöjd för jag blev bredaxlad inom bara några månader av gymmandet. Jag uppmuntrar till att testa med kondition första halvåret och sedan köra och dela upp det ett halvår. Då man eget perspektiv.
Ockå nått jag märkt av att midjan blivit mindre och ryggen bredare
Citera
2017-11-27, 14:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Ockå nått jag märkt av att midjan blivit mindre och ryggen bredare

Ja, det är ju verkligen inte svart eller vitt.
Citera
2017-11-27, 20:23
  #11
Medlem
Promenader är helt lugnt på andra sidan av dagen. Att gå ut och springa direkt efter ett pass på gymmet hade jag nog inte satsat på. Är det seriös konditionsträning du ska syssla med i framtiden så hade jag gjort det på en isolerad dag istället.
Citera
2017-11-28, 09:11
  #12
Medlem
Krongjorts avatar

Det går utmärkt så länge du får i dig tillräckligt med energi i övrigt. Är det konditionen du vill ha ut eller fettförbränningen däremot? Om du äter mellan pass, så att du har gott om glykogen i omlopp, och dessutom inte använder mer glykogen än du 'har råd med', så borde det inte påverka din styrketräning negativt, snarare positivt. Eftersom att du ändå kan, alltså har tid, att dela på styrka och kondition, så kan du annars testa medelintensiv konditionsträning i mellan 15-20 minuter. Det ska vara så jobbigt att du inte kan föra ett normalt samtal, men inte jobbigare än att du orkar hela tiden 15-20 min. Det hjälper till att både förbättra konditionen samt att öka metabolismen, samtidigt som det borde vara en kort-nog period för att inte bränna slut kroppens energi för stunden. Men hur som helst, det borde påverka kroppen positivt och ge dig något bättre återhämtning att tvinga fram, åtminstone en svag sådan, förbättring av syreupptagningen det dygnet som du utfört konditionen. Bättre syreupptagning kommer ju att hjälpa dig återhämta mellan pass, men även mellan set under passen, så jobba på bara och lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback