Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-27, 11:12
  #1
Medlem
Hur stor effekt utvecklas i ett motstånd märkt 5 W, 0,33 ohm om det kopplas till en spänning på 1,0 V?


min lösning: U = RI ,

I = U/R = 1,0 / 0,33 = ca 3 A

sedan räkna vi P, vilken är P = UI = 1,0 * 3 = 3 W

tack i förhand!
Citera
2017-11-27, 11:30
  #2
Medlem
Snyggare att först uttrycka effekten som P=U^2/R och sedan sätta in värdena.
Citera
2017-11-27, 11:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Snyggare att först uttrycka effekten som P=U^2/R och sedan sätta in värdena.
jåha det var smart! men jag undrar vilken sätt är rättast?
Citera
2017-11-27, 11:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lavalove
jåha det var smart! men jag undrar vilken sätt är rättast?

Det blir givetvis noggrannast när man räknar symboliskt så långt som möjligt, eftersom man då får så lite numeriska fel som möjligt.
Citera
2017-11-27, 11:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Det blir givetvis noggrannast när man räknar symboliskt så långt som möjligt, eftersom man då får så lite numeriska fel som möjligt.
då jag kör på din sätt! vilken blir P =U^2(R = 1,0^2 / 0,33 = 3 W . det stämmer eller?
Citera
2017-11-27, 13:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Snyggare att först uttrycka effekten som P=U^2/R och sedan sätta in värdena.
Det är inget fel att göra som han gjorde först. Att först räkna ur strömmen och sedan effekten visar på större förståelse än att bara använda en formel.
Sedan kan man fortsätta utan att sätta in beräknade värden. I sista ändan blir det samma resultat och samma siffror. Hur många siffror man ska ta med i svaret beror på indata. Här har bå två siffror på indata så man kan svara med 3.0 W
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback