• 3
  • 4
2017-12-20, 01:21
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Det stora medvetandet i universum (vad det än är) ser till att skapa en hjärna.
Eller så är det medvetandet som har skapat hjärnan/universum (hjärnan och universum är samma sak.)
Om det ens finns ett skapelseögonblick för det, kanske inte.

Tyvärr måste jag meddela er om att ni är jag.

Men samtidigt är väl jag er också. Fast inte i detta specifika universum. Just här är det jag som är det högsta hönset så att säga.

Alternativt att vi är samma sak i grunden: Medvetande. Med identiteter som bara är påklistrade.
Senast redigerad av Skogismyra 2017-12-20 kl. 01:48.
Citera
2017-12-20, 05:52
Bannlyst
Citat:
Eller så är det medvetandet som har skapat hjärnan/universum (hjärnan och universum är samma sak.)
Om det ens finns ett skapelseögonblick för det, kanske inte.

Tyvärr måste jag meddela er om att ni är jag.

Men samtidigt är väl jag er också. Fast inte i detta specifika universum. Just här är det jag som är det högsta hönset så att säga.

Alternativt att vi är samma sak i grunden: Medvetande. Med identiteter som bara är påklistrade.

Våra hjärnor separerade är sina egna individer till och med. Vissa djur har två separata (eller fler) hjärnor med varsitt eget medvetande. Om så är fallet i våra hjärnor så får vi nog aldrig veta det.

Vi vet för lite för att kunna säga något om det vi disktuerar här . Det är gissning efter gissning. Det behövs mer forskning.
Citera
2017-12-20, 09:28
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nAJaSSmaSKaRkuK
Våra hjärnor separerade är sina egna individer till och med. Vissa djur har två separata (eller fler) hjärnor med varsitt eget medvetande. Om så är fallet i våra hjärnor så får vi nog aldrig veta det.

Vi vet för lite för att kunna säga något om det vi disktuerar här . Det är gissning efter gissning. Det behövs mer forskning.
Mm..
Fast vissa slutsatser kan man ändå dra, men det blir klurigare med alla små detaljer

Alla som vill öppna ögonen bör se denna: https://youtu.be/HWSu_EewZZI
Det är upp till dig.
Citera
2017-12-20, 10:37
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Forskningen inom området kommer att gå fruktansvärt, fruktansvärt långsamt. För att människor (inklusive forskarna) klassar felaktigt sånt här som religion/önsketänkande och sånt trams.
Och för att forskningen har en inbyggd begränsning som man inte kommer att komma över om man inte ändrar sättet att tänka, ändrar medvetandet. Om ens då.
Lite kort sagt så är det svårt att mäta och observera. Och vetenskapen går ju ut på det.
Senast redigerad av Skogismyra 2017-12-20 kl. 11:08.
Citera
2017-12-20, 11:09
Bannlyst
Citat:
Forskningen inom området kommer att gå fruktansvärt, fruktansvärt långsamt. För att människor (inklusive forskarna) klassar felaktigt sånt här som religion/önsketänkande och sånt trams.
Och för att forskningen har en inbyggd begränsning som man inte kommer att komma över om man inte ändrar sättet att tänka, ändrar medvetandet. Om ens då.

Nädå, forskare tar sådant här seriöst. Det diskuteras vilt, men det är en svår fråga.
Citera
2017-12-20, 11:21
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Nädå, forskare tar sådant här seriöst. Det diskuteras vilt, men det är en svår fråga.
Men långsamt går det ju eftersom det är en så svår fråga.

Har du kollat videon som jag länkade?
Tycker du att det är nonsens eller tycker du att det som sägs stämmer?
Citera
2017-12-20, 11:28
Bannlyst
Citat:
Men långsamt går det ju eftersom det är en så svår fråga.

Har du kollat videon som jag länkade?
Tycker du att det är nonsens eller tycker du att det som sägs stämmer?

Jag tittade litegrann och tycker inte att den har några egentliga insikter. Jag förstår vad han säger i videon men jag tyckte inte att han sa något intressant.
Citera
2017-12-20, 13:34
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Så många frågor som får mig att känna mig obetydlig och allt att kännas meningslöst. Sedan dör vi som förlorare, vi har aldrig spelat roll och vi har varit primitiva.

Kämpa i ett liv man förlorar i. Jag vill inte det.
Sinnelaget påminner mig om följande defaitistiska utlåtande från evolutionära biologen Bret Weinstein: Life, when properly understood, is a spelling bee that ends in genocide. Ytterst skadar det oss att förstå de villkor vi lever under, och många klarar inte existensens börda när de väl inser livets två aspekter: kreativitet och/eller evolutionär fitness.

Om du däremot har insett att du varken är kreativ eller fit, vilket är en tragisk insikt, så har du dessvärre inte så mycket att hämta. Fundera i stället på att du, under ditt liv, endast har ungefär tre miljarder hjärtslag. Förslösa dem inte på onödiga joggingturer och bergsklättring. Passa i stället på att leva enkelt och komfortabelt. Bli en kugge i ett större maskineri -- såsom forskare, lärare, läkare eller sköterska -- för ditt enda autentiska alternativ är en störtdykning ned i avgrunden.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in