Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-27, 01:41
  #1
Medlem
Raggarfights avatar
Hej,

Under senaste tiden har jag haft stora problem med dygnsrytmen. Jag är en nattmänniska och har väldigt svårt för att somna vid normala tider (22-23).
Detta leder till att jag är väldigt trött i plugget och känner för att sova direkt när jag kommer hem. Men det slutar oftast med att jag sysselsätter mig med det jag tycker om och är vaken resten av dagen. Dom dagar jag inte sovit något alls på natten så kan jag somna vid kl 18; sova ungefär 12 timmar, och vakna tröttare än vad jag var när jag gick och la mig.

Men som nu under senaste tiden så har jag knappt sovit någonting alls och är rädd för att gå och lägga mig på kvällen då jag brukar försova mig när jag har tappat sömntimmar.

Vet om att det handlar mycket om disciplin - men då jag oftast inte är trött på kvällen och har svårt för att somna så hjälper inte det mycket.

Vad ska jag göra?
Citera
2017-11-27, 11:55
  #2
Medlem
Rh35VSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarfight
Hej,

Under senaste tiden har jag haft stora problem med dygnsrytmen. Jag är en nattmänniska och har väldigt svårt för att somna vid normala tider (22-23).
Detta leder till att jag är väldigt trött i plugget och känner för att sova direkt när jag kommer hem. Men det slutar oftast med att jag sysselsätter mig med det jag tycker om och är vaken resten av dagen. Dom dagar jag inte sovit något alls på natten så kan jag somna vid kl 18; sova ungefär 12 timmar, och vakna tröttare än vad jag var när jag gick och la mig.

Men som nu under senaste tiden så har jag knappt sovit någonting alls och är rädd för att gå och lägga mig på kvällen då jag brukar försova mig när jag har tappat sömntimmar.

Vet om att det handlar mycket om disciplin - men då jag oftast inte är trött på kvällen och har svårt för att somna så hjälper inte det mycket.

Vad ska jag göra?
Sätt kl på 5 varje morgon så är du trött vid 22 funkar det inte prova kl4. Kickstarta dagen med kaffe 😌👍
Citera
2017-11-27, 12:21
  #3
Medlem
Några bra råd är att:

1. Gå upp och gå och lägg dig vid samma tid varje dag, kroppen kommer att vänja sig mer och mer av detta.

2. Ät vid rätt måltid på rätt tidpunkter på dygnet, detta är även ett bra tips när man rest och ska byta dygnsrytm för ny tidszon.

3. Även om du inte somnar, ligg stilla och vila, din kropp kommer må bättre efteråt än att vara aktiv under denna tiden.

4. Se till att sova mellan 6-8 timmar, mera är för mycket och du kan bli trött av det.

Vill du vara säker på att du ska somna på kvällen, motionera, träna, fysisk aktivitet tröttar ut kroppen och gör det lättare att somna. Vakna extra tidigt så kommer du bli tröttare tidigare med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback