Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-26, 19:33
  #1
Medlem
Är snart hemlös så jag behöver planera lite innan detta inträffar. Jag kommer att behöva en folkbokföringsadress och en postadress.

Postadressen är lätt att fixa, jag hyr en postbox.

Hur gör jag med folkbokföringsadressen? Jag behöver inte sova på adressen utan jag sover någon annanstans. Soc är inget alternativ eftersom att jag studerar och man får inte studera medans man går på soc.

Är det något annat jag bör tänka på innan jag blir hemlös och möjligtvis medans jag är hemlös?
Citera
2017-11-26, 19:40
  #2
Medlem
Varför blir du hemlös?
Citera
2017-11-26, 19:44
  #3
Medlem
Hur länge förväntar du dig vara hemlös?

Enligt länk är det möjligt att skriva sig hos sin församling, så ett samtal till dem vore kanske inte helt fel.
Citera
2017-11-26, 19:46
  #4
Medlem
Itons avatar
Tråkigt att höra och hoppas att det ordnar sig.

Jag läste på Wikipedia att du kan vara utan känd hemvist och Skatteverket inte lyckas fastställa var du är bosatt.
Citera
2017-11-26, 20:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnTillSko
Hur länge förväntar du dig vara hemlös?

Enligt länk är det möjligt att skriva sig hos sin församling, så ett samtal till dem vore kanske inte helt fel.

Ser bra ut. Ringer dit imorgon. Man hör till församlingen på den orten som man senast var folkbokförd på har jag läst.

Har en fråga nu. Tolkar myndigheter och företag min adress som en helt vanlig folkbokföringsadress? Eller kan där bli något strul om jag är folkbokförd på en församling?
__________________
Senast redigerad av mommy123 2017-11-26 kl. 20:13.
Citera
2017-11-26, 20:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Varför blir du hemlös?

Diverse ting har gjort att jag blir hemlös. Jag skriver här för att jag behöver tips.
Citera
2017-11-26, 20:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Är snart hemlös så jag behöver planera lite innan detta inträffar. Jag kommer att behöva en folkbokföringsadress och en postadress.

Postadressen är lätt att fixa, jag hyr en postbox.

Hur gör jag med folkbokföringsadressen? Jag behöver inte sova på adressen utan jag sover någon annanstans. Soc är inget alternativ eftersom att jag studerar och man får inte studera medans man går på soc.

Är det något annat jag bör tänka på innan jag blir hemlös och möjligtvis medans jag är hemlös?
Förut kallades det: "att vara skriven på församling"
Finns till ex. sjömän som inte har någon fast landadress, men ändå måste ha en folkbokföringsadress.
Tror dom har bytt namn på det nu. Heter nog "att vara skriven på kommun" - eller något sånt..
Citera
2017-11-26, 20:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Diverse ting har gjort att jag blir hemlös. Jag skriver här för att jag behöver tips.

Kontakta socialtjänsten.

Du har nått botten grabben.

Vet inte om du anser dig vara student - men det är du inte. Studenter har CSN och studentlägenheter.

Bit i det sura äpplet och inse att du har nått botten och är på väg mot samma destination som rumänska tiggare. Kontakta Soc helst idag - socialjouren.
Citera
2017-11-26, 20:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Ser bra ut. Ringer dit imorgon. Man hör till församlingen på den orten som man senast var folkbokförd på har jag läst.

Har en fråga nu. Tolkar myndigheter och företag min adress som en helt vanlig folkbokföringsadress? Eller kan där bli något strul om jag är folkbokförd på en församling?

Alltså, att vara skriven på församlingen avser det geografiska området. Inte att ens post hamnar hos Svenska Kyrkan.

Normalt är man ju skriven på en gatuadress (ev också lägenhet) ochcdet ligger i en församling som ligger i en kommun som ligger i ett län. När man är skriven så har man alltså ingen gatuadress utan bara församling, kommun och län. Man måste komplettera med en särskild postadress dit man får sin post.
Citera
2017-11-26, 20:30
  #10
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Eller kan där bli något strul om jag är folkbokförd på en församling?
Ja givetvis.
Citera
2017-11-26, 20:31
  #11
Medlem
Anti-WOGs avatar
Poste Restante?
https://www.postnord.se/ta-emot/hant...poste-restante
Citera
2017-11-26, 20:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Alltså, att vara skriven på församlingen avser det geografiska området. Inte att ens post hamnar hos Svenska Kyrkan.

Normalt är man ju skriven på en gatuadress (ev också lägenhet) ochcdet ligger i en församling som ligger i en kommun som ligger i ett län. När man är skriven så har man alltså ingen gatuadress utan bara församling, kommun och län. Man måste komplettera med en särskild postadress dit man får sin post.

Ja, det är jag med på. Jag inledde tråden med att jag tänker hyra en postbox. Nu försöker jag bara reda ut hur jag ska få en folkbokföringsadress.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback