Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-26, 16:35
  #1
Medlem
Laxons avatar
Hej,

Jag sitter för tillfället på en gammal, men fullt kapabel, iMac 27” Late 2009. CD-driven har jag bytt ut till en SSD på 128GB - detta var några år sedan. Datorn har fungerat felfritt sedan den köptes, nu kan den dock inte hitta HDD’n. Det är inget jätteproblem då jag gör regelbundna back-ups och operativsystemet samt alla program är installerade på SSD’n, men det är såklart störande. Jag har försökt att starta om datorn några gånger, då hittar den först HDD’n, för att efter ca 5 minuter återigen tappa kontakten med den.

Google gjorde mig inte visare, därför frågar jag här:
Har HDD’n gjort sitt? Behöver jag byta ut den? Kan det finnas en lösning som inte innefattar en operation av datorn?


Citera
2017-11-26, 18:20
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Hej,

Jag sitter för tillfället på en gammal, men fullt kapabel, iMac 27” Late 2009. CD-driven har jag bytt ut till en SSD på 128GB - detta var några år sedan. Datorn har fungerat felfritt sedan den köptes, nu kan den dock inte hitta HDD’n. Det är inget jätteproblem då jag gör regelbundna back-ups och operativsystemet samt alla program är installerade på SSD’n, men det är såklart störande. Jag har försökt att starta om datorn några gånger, då hittar den först HDD’n, för att efter ca 5 minuter återigen tappa kontakten med den.

Google gjorde mig inte visare, därför frågar jag här:
Har HDD’n gjort sitt? Behöver jag byta ut den? Kan det finnas en lösning som inte innefattar en operation av datorn?



Du kan inte utesluta att det är fel på datorn. Jag skulle testa köpa en ny SSD på Elgiganten, testa med den och lämna tillbaka den (få pengarna tillbaka) efter försöket.
Citera
2017-11-27, 06:16
  #3
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnTillSko
Du kan inte utesluta att det är fel på datorn. Jag skulle testa köpa en ny SSD på Elgiganten, testa med den och lämna tillbaka den (få pengarna tillbaka) efter försöket.

Med andra ord, byta ut HDD'n?

Jag utesluter inte att det är något fel på datorn, men hoppades på en lösning som inte innefattar en öppning av den.

Någon som har andra idéer eller varit med om liknande?
Citera
2017-11-27, 13:10
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Med andra ord, byta ut HDD'n?

Jag utesluter inte att det är något fel på datorn, men hoppades på en lösning som inte innefattar en öppning av den.

Någon som har andra idéer eller varit med om liknande?

Vad har du för smart status på hdd?
Citera
2017-11-28, 13:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Hej,

Jag sitter för tillfället på en gammal, men fullt kapabel, iMac 27” Late 2009. CD-driven har jag bytt ut till en SSD på 128GB - detta var några år sedan. Datorn har fungerat felfritt sedan den köptes, nu kan den dock inte hitta HDD’n. Det är inget jätteproblem då jag gör regelbundna back-ups och operativsystemet samt alla program är installerade på SSD’n, men det är såklart störande. Jag har försökt att starta om datorn några gånger, då hittar den först HDD’n, för att efter ca 5 minuter återigen tappa kontakten med den.

Google gjorde mig inte visare, därför frågar jag här:
Har HDD’n gjort sitt? Behöver jag byta ut den? Kan det finnas en lösning som inte innefattar en operation av datorn?


Har du testat att starta om i recoveryläge? Håll nere cmd + R vid start. Om du kommer till recoveryläge kan du öppna Skivverktyg och se om SSD:n kan repareras. Hittas inte disken av Skivverktyg kan du öppna Terminalen och skriva in...

Kod:
diskutil list

...och se om SSD:n alls listas. Gör den inte det är den nog kass.
Citera
2017-11-30, 19:38
  #6
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archy66
Vad har du för smart status på hdd?

På Fungerande SSD har jag SMART status: Kontrollerad
På icke-fungerande HDD får jag ingen SMART status alls: Se printscreen

Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Har du testat att starta om i recoveryläge? Håll nere cmd + R vid start. Om du kommer till recoveryläge kan du öppna Skivverktyg och se om SSD:n kan repareras. Hittas inte disken av Skivverktyg kan du öppna Terminalen och skriva in...

Kod:
diskutil list

...och se om SSD:n alls listas. Gör den inte det är den nog kass.

Den listas inte över huvud taget...

Jag antar att det ser ut som att jag får öppna upp och se hur det ser ut inne i burken, och eventuellt byta ut den, eller?
Citera
2017-11-30, 20:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
På Fungerande SSD har jag SMART status: Kontrollerad
På icke-fungerande HDD får jag ingen SMART status alls: Se printscreen



Den listas inte över huvud taget...

Jag antar att det ser ut som att jag får öppna upp och se hur det ser ut inne i burken, och eventuellt byta ut den, eller?
Jag menade HDD:n, skrev fel. Den är nog död. Men det är inte konstigt med tanke på åldern.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback