Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-26, 13:35
  #1
Medlem
Alphaomegarices avatar
Hej! Jag är hyfsad vältränad och normalbygg. Ingen biff men helt klart över "medelsvensson", hur man nu ska beskriva det. Jag tänkte vattenfastar med citronsaft i 3 dagar. Då hade jag tänkte göra enkla övningar hemma lite sporadiskt för minimera förlust av muskelmassa. Armhävningar, plankan och enkla squads. Jag fördelar det över hela dagen med några timmars mellan rum.

Frågan är också om jag kan ta en protienshake och en banan? Eller "förstör" jag fastan efter som det ska "rena" kroppen. Nån som har lite koll på fasta och träning i samband? Tacksam för hjälp
Citera
2017-11-26, 13:53
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ja, fastan bryts om du dricker proteinshake. Vattenfasta är inget måste för att "rena kroppen", kroppen sköter detta utmärkt själv, se till att äta en normal blandad kost med både frukt och grönt, undvik att bli överviktig, håll dig aktiv m.m.
Citera
2017-11-26, 15:38
  #3
Medlem
Jellohs avatar
Jag hade skippat övningarna. Onödigt att dina muskler skall förbränna energi och brytas ned om du inte har nåt att bygga upp med igen. Och om du nu skall "rena kroppen" så är det väl ingen idé att skapa en massa mjölksyra.

Men skall jag vara ärlig så tror jag inte alls att kroppen blir "renare" av fasta, ta lite kollodialt silver och lägg några kristaller på magen när du en gång håller på, för säkerhets skull liksom.
Citera
2017-11-26, 15:48
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Jag hade skippat övningarna. Onödigt att dina muskler skall förbränna energi och brytas ned om du inte har nåt att bygga upp med igen. Och om du nu skall "rena kroppen" så är det väl ingen idé att skapa en massa mjölksyra.

Men skall jag vara ärlig så tror jag inte alls att kroppen blir "renare" av fasta, ta lite kollodialt silver och lägg några kristaller på magen när du en gång håller på, för säkerhets skull liksom.

För den som inte förstod att ditt inlägg var ironiskt. Nej, man bör verkligen inte ta Kolloidalt silver. Det är dessutom olagligt som tillskott i både Sverige och i EU.
https://www.livsmedelsverket.se/livs...loidalt-silver
Citat:
Nej, kolloidalt silver får inte längre ingå i kosttillskott, men marknadsförs och säljs numera som "vattenreningsprodukt" av företag som tidigare sålde det som kosttillskott.
Citat:
Efsa (den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerherhet) har inte kunnat utvärdera om kosttillskott med kolloidalt silver är säkert att konsumera, bland annat beroende på att underlaget är ofullständigt. Det innebär i sin tur att kolloidalt silver inte finns med i EU:s förordning med ämnen som är godkända att ingå i kosttillskott.
Citera
2017-11-26, 16:02
  #5
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
För den som inte förstod att ditt inlägg var ironiskt. Nej, man bör verkligen inte ta Kolloidalt silver. Det är dessutom olagligt som tillskott i både Sverige och i EU.
https://www.livsmedelsverket.se/livs...loidalt-silver

Om man har vitt skägg, är kort och har röda byxor och mössa tror jag man skulle kunna göra karriär på det ändå....
http://mofo-forums.984659.n3.nabble....td2302338.html

Men du har helt rätt, man skall inte tro på all världens alternativmedicin (möjligen kan man ersätta starka smärtstillande med marijuana) men annars bör man fråga en riktig doktor innan man börjar med diverse humbug.
Citera
2017-11-26, 16:18
  #6
Medlem
Kroppen renas inte, tvärtom kan det vara så att om du har gifter bundet i fettet så kan det frigöras när fettet oxideras. Så det kan tom bli att halten gifter i blodet ökar på detta sätt, inte för att det heller lär vara någon fara men det är lite lustigt mtp allt prat om liknande "detox"-metoder.
Citera
2017-11-26, 19:10
  #7
Medlem
Thomas DeLauer pratar ofta om vatten fasta, och eftersom att han även tränar så kan denna video vara något för dig https://www.youtube.com/watch?v=6UShUs1Wb_k
Jag har inte så mycket erfarenhet själv, men vet dom som inte äter på flera dagar och det kan vara mycket effektivt. Många mår betydligt bättre, får mer energi osv. Kan ju vara värt att luska mer i om man tänker på sin hälsa, och om man har n
någon sjukdom.

Edit: Om du ska träna så gör det innan du går in i fastan. Träna ät sen fasta.
Man kan även träna precis innan man avslutar fastan om man har energi till det.
__________________
Senast redigerad av TheRageInsideMe 2017-11-26 kl. 19:15.
Citera
2017-11-26, 21:45
  #8
Medlem
Vad är anledningen till att du vattenfastar, vad är fördelarna du söker?

Det är inte menat att vara sarkastisk, jag är genuint intresserad och nyfiken.
Citera
2017-11-27, 02:48
  #9
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaomegarice

Frågan är också om jag kan ta en protienshake och en banan? Eller "förstör" jag fastan efter som det ska "rena" kroppen. Nån som har lite koll på fasta och träning i samband? Tacksam för hjälp
Om du verkligen vill rena kroppen så finns det flera naturliga alternativ, här i sydostasien dricker jag kokosnötsvatten nästan varje dag, det renar njurar mm från en hel del skit men är givetvis ingen undermedicin. Det ska vara färsk rent vatten från kokosnöt och jag vet inte om det går att få i Sverige men det finns säkert liknande saker/vätskor som gör samma jobb.

När jag druckit innehållet i kokosnöten så blir jag garanterat pissenödig efter ca 30 minuter.
__________________
Senast redigerad av Tajger66 2017-11-27 kl. 02:50.
Citera
2017-11-27, 10:33
  #10
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Om du verkligen vill rena kroppen så finns det flera naturliga alternativ, här i sydostasien dricker jag kokosnötsvatten nästan varje dag, det renar njurar mm från en hel del skit men är givetvis ingen undermedicin. Det ska vara färsk rent vatten från kokosnöt och jag vet inte om det går att få i Sverige men det finns säkert liknande saker/vätskor som gör samma jobb.

När jag druckit innehållet i kokosnöten så blir jag garanterat pissenödig efter ca 30 minuter.

Det finns ingenting som tyder på att kokosnötsvatten skulle vara bättre än vanligt kranvatten i det avseendet. Levern och njurarna "renar" kroppen konstant, mer eller mindre, tills dagen du dör. Kokosnötsvatten kan vara en källa till kalium, men äter du en varierad kost med frukt och grönt så får du i dig tillräckligt med mineraler oavsett.
Citera
2017-11-27, 11:08
  #11
Medlem
Att du tror en proteindrink är det bästa livsmedlet för protein och vitaminer är nog mer uppseendeväckande än denna extrema "hitta på metod" för att göra kroppen mer hälsosam.

Vill du förbättra din hälsa så krävs det en förändring av din kost och så lite prosessad mat som möjligt. Ät mycket av det naturen har att erbjuda så ska du se att du förbättrar dina chanser till hälsa.
Citera
2017-11-27, 13:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Att du tror en proteindrink är det bästa livsmedlet för protein och vitaminer är nog mer uppseendeväckande än denna extrema "hitta på metod" för att göra kroppen mer hälsosam.

Vill du förbättra din hälsa så krävs det en förändring av din kost och så lite prosessad mat som möjligt. Ät mycket av det naturen har att erbjuda så ska du se att du förbättrar dina chanser till hälsa.

Svårt att se att du skulle ha missat att vassle är bästa proteinkällan
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback