Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-26, 11:18
  #1
Medlem
GillJungs avatar
Jag vill sätta upp en krypterad mailserver i linux. Det vore ett plus om mail kan skickas med hjälp av t.ex. PHP-script.

Vad rekommenderas?
Citera
2017-11-26, 11:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Jag vill sätta upp en krypterad mailserver i linux. Det vore ett plus om mail kan skickas med hjälp av t.ex. PHP-script.

Vad rekommenderas?

Kan du utveckla lite mer vad du vill åstadkomma?
Ska mailinnehåll vara krypterat mellan parter, ska mail sparas krypterade på mailservern?
Vad för behov har du av att skicka mail med PHP-script? Det finns en hel del standardfunktioner och -lösningar för den biten.
Citera
2017-11-26, 12:23
  #3
Medlem
Det går ju använda färdiga grejer så som iredmail och mailinabox - Men du kommer behöva kryptera filsystemet själv.
//A
Citera
2017-11-26, 12:26
  #4
Medlem
GillJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Kan du utveckla lite mer vad du vill åstadkomma?
Ska mailinnehåll vara krypterat mellan parter, ska mail sparas krypterade på mailservern?
Vad för behov har du av att skicka mail med PHP-script? Det finns en hel del standardfunktioner och -lösningar för den biten.

Jag vill att mail sparas på en krypterad mailserver. Jag har vissa funktioner på en sida som jag vill ska kunna ske genom servern (istället för mail() som används nu).

Jag funderar på Postfix, verkar finnas en del bra lösningar. Det vore dock bra att höra någon annans åsikter innan jag drar igång det.
Citera
2017-11-26, 21:48
  #5
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Jag vill att mail sparas på en krypterad mailserver. Jag har vissa funktioner på en sida som jag vill ska kunna ske genom servern (istället för mail() som används nu).

Jag funderar på Postfix, verkar finnas en del bra lösningar. Det vore dock bra att höra någon annans åsikter innan jag drar igång det.
Du måste specificeravad exakt du vill kryptera. Från ditt svar antar jag att du inte vet själv så om du istället förklarar vad du vill skydda dig mot så kan du säkert få bättre råd.
Citera
2017-11-26, 21:55
  #6
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Jag vill att mail sparas på en krypterad mailserver. Jag har vissa funktioner på en sida som jag vill ska kunna ske genom servern (istället för mail() som används nu).

Jag funderar på Postfix, verkar finnas en del bra lösningar. Det vore dock bra att höra någon annans åsikter innan jag drar igång det.

Kan du utveckla lite mer det fetstilta, jag förstår inte vad du menar, ska servern vara krypterad?
Citera
2017-11-27, 11:07
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Kan du utveckla lite mer det fetstilta, jag förstår inte vad du menar, ska servern vara krypterad?

Det kan ju också vara nyckelhantering så att man kan hämta krypteringsnycklar att kryptera mailen som man vill skicka dit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback