Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-26, 10:03
  #1
Medlem
Tribe^s avatar
Irak som stat börjat nu situationen att stabiliseras men 2017 i arkeologi visar på inga ännu aktiva utgrävningarna även om min sökning nu på morgonen varit ytterst grund.
Men det öppnar ju upp för ytterst intressanta fynd tänker mest på den Sumeriska stadsstat perioden.

Hur öppet är idag Irak för historiska institutioner tänker mest området mellan Tigris och Eufrat eftersom talar vi civilisationer uppkomst kan jag själv tröttna lite på centreringen av just den Egyptisk civilisationen
Medan forskning av både den Sumeriska samt neo-Sumeriska forskningen blivit lite lidande i och för sig fullt förståeligt om man jämför stabiliteten länderna emellan.
Kom över en artikel i The Guardian att Brittiska arkeologer tränar arkeologer i Kurdistan men då är vi väl mera inne på Assyriska och Babyloniska epoken.
Kommer försöka hitta mera information idag själv men en första googlande var rätt sparsmakat och måste tyvärr erkänna att peer-review är något jag inte har hållit på med särskilt mycket med.

Näväl topic för tråden är historiska fynd i Levanten som vi kan precisera från Sumeriska tills Alexander den Store erövring av Babylon.
En sidodiskussion kan ju även vara Afghanistan med det Bactriska städerna.

/Kim
Citera
2017-11-27, 12:04
  #2
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribe^
Irak som stat börjat nu situationen att stabiliseras men 2017 i arkeologi visar på inga ännu aktiva utgrävningarna även om min sökning nu på morgonen varit ytterst grund.
Men det öppnar ju upp för ytterst intressanta fynd tänker mest på den Sumeriska stadsstat perioden.

Hur öppet är idag Irak för historiska institutioner tänker mest området mellan Tigris och Eufrat eftersom talar vi civilisationer uppkomst kan jag själv tröttna lite på centreringen av just den Egyptisk civilisationen
Medan forskning av både den Sumeriska samt neo-Sumeriska forskningen blivit lite lidande i och för sig fullt förståeligt om man jämför stabiliteten länderna emellan.
Kom över en artikel i The Guardian att Brittiska arkeologer tränar arkeologer i Kurdistan men då är vi väl mera inne på Assyriska och Babyloniska epoken.
Kommer försöka hitta mera information idag själv men en första googlande var rätt sparsmakat och måste tyvärr erkänna att peer-review är något jag inte har hållit på med särskilt mycket med.

Näväl topic för tråden är historiska fynd i Levanten som vi kan precisera från Sumeriska tills Alexander den Store erövring av Babylon.
En sidodiskussion kan ju även vara Afghanistan med det Bactriska städerna.

/Kim
Just det centralasiatiska arkeologiska läget är högintressant.
Och det mer så än Levanten faktiskt (för Levanten är faktiskt ganska noggrant utgrävt, och har varit sedan länge).

Men, för Afghanistan och det geografiska området har det faktiskt inte gjorts så mycket Alls.
Det enda av betydelse som har gjorts gjordes bakom Järnridån under Sovjettiden.

Efter det var Afghanistan så osäkert och våldsamt att inga utgrävningar av värde kunnat göras.


Det är mer än det Bactriska som är intressant där.
Vi har tex Orux-kulturen som är en av världens första riktiga högkulturer.
Det mesta vi har från den nedskrivna historien från riktigt tidig tid, är ju från Alexanders fälttåg.


Jag själv är övertygad om att det finns massor av värde att upptäcka där.
Särskilt om man tittar på de närliggande förhistoriska högkulturerna.
Dvs de allra första stora högkulturerna, stads-civilisationerna, de uppstod ju Precis runt om Afghanistan.

Nästan som om allt egentligen Utgick från Afghanistan faktiskt.
I ena väderstrecket uppträdde Harappakulturen vid Ganges, och i andra väderstrecket uppträdde Sumeriska högkulturen.
Så, det enda rimliga måste vara att det fanns något i mitten, som alla dessa ursprungligen kom från.

Eller hur ...

Och mycket riktigt så hittar vi, i Afghanistan väldigt Stora spår efter sådant som egentligen inte kan vara så mycket annat än sedan länge raserade Städer.
Med bara resterna av smulorna från murverket och husgrunderna kvar - i jätte, jättestora rektanglar osv.

Ingen har grävt ut där.
Det var bara de sovjetiska arkeologerna som på sin tid gjorde en enkel Kartläggning bara.
Men inget ordentligt, inget seriöst.

Tyvärr har området varit allt för kaotiskt allt för länge nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback